ورزش صبحگاهی؛ سلامت، سرزندگی و نشاط :         ساعت زنگ می‌زند. وای چه قدر ...



 

 

 

ورزش صبحگاهی , ورزش و سلامت , تاثیر ورزش بر سلامت روان

 

ساعت زنگ می‌زند. وای چه قدر بد. باید بیدار شوم. پتو، تشك و بالش چون آهنربا شده‌اند و ذرات تن من هم چون براده‌های آهن. كمی بیشتر بخوابم. چرا روی پلك‌هایم وزنه آویزان است؟ نه باید بیدار شوم به سركار بروم. كی صبح اول صبح میل به صبحانه دارد؟ شاید بین راه غذای مختصر خوردم. الآن هم كه پشت میزم نشسته‌ام به شدت خواب‌آلود و كسل هستم.

 

كی بعدازظهر می‌شود تا به خانه بازگردم؟‌ای كاش امروز، روز تعطیل بود و می‌توانستم تا لنگ ظهر بخوابم. این‌ها درد دل انسان‌هایی هستند كه از فرط تنبلی و كاهلی دوست ندارند هیچ وقت رخت خواب را رها كنند.

 

این افراد لازم است بدانند كه اگر پا به سن گذاشتند نباید آرزوی كیمیای سلامتی را در سر بپرورانند چون حس سرزندگی مدت‌ها است كه از زندگی این عده رخت بر بسته است.

 

ورزش صبحگاهی؛ سلامت، سرزندگی و نشاط

 

كارشناسان ابراز عقیده می‌كنند كه ورزش صبحگاهی برای همه لازم است. این افراد بر این باورند كه اولین برنامه آحاد جامعه باید ورزش صبحگاهی باشد. شاید شما به خود بگویید كه فقط صبح‌ها 10 دقیقه برای ورزش سبك وقت دارید. به یاد داشته باشید كه حتی همان 10 دقیقه نیز كافی است.

 

از یاد نبرید حتماً صبح‌ها باید به هر طریقی بدن خود را به حركت در آورید. تحقیقات نشان داده است ورزشكاران حرفه‌ای كه هر روز ورزش می‌كنند، صبح‌های زود را برای فعالیت و تمرین بر می‌گزینند.

 

اگر همین الآن تصمیم گرفتید كه از این به بعد ورزش كنید، تصمیم بگیرید كه ساعات آغاز ورزش شما حتماً صبح زود باشد. هنگامی كه شما صبح‌ها شروع به ورزش می‌كنید، متابولیسم بدنتان را به شدت افزایش می‌دهید و این افزایش سوخت و ساز تا ساعت‌ها بعد در بدن شما ادامه خواهد یافت، از این رو می‌توان نتیجه گرفت كه اگر شما صبح زود ورزش كنید، تا شب كالری بیشتری نسبت به دیگر روزها می‌سوزانید.

 

از سویی ورزش صبحگاهی باعث افزایش میزان انرژی در بدن شما می‌شود و شما در طول روز كمتر احساس خستگی می كنید.

 

جالب است بدانید شما در روزهایی كه ورزش می‌كنید در مقایسه با روزهایی كه ورزش نمی‌كنید تفاوت چشمگیری در میزان انرژی و سرزندگی خود ملاحظه خواهید كرد. برخی كارشناسان بر این باورند كه ورزش صبحگاهی موجبات تنظیم اشتها را در طول روز برای فرد ورزشكار فراهم می‌آورد. ورزشكاران به صورت خودكار میان وعده‌های غیرضروری را حذف می‌كنند و به جای آن وعده‌های اصلی غذایی را به صورت كامل می‌خورند.

 

افرادی كه هر روز صبح به صورت روزانه، مستمر و مداوم ورزش می‌كنند، ناخودآگاه ساعات خواب و بیداری خود را نیز تنظیم شده می‌یابند.

 

آنها سر ساعتی مشخص می‌خوابند و صبح زود پس از یك خواب مكفی از خواب بر می‌خیزند. این‌كار به نوبه خود باعث تنظیم عملكرد غدد درون‌ریز شما كه وظیفه تنظیم ریتم شبانه روز بدن را بر عهده دارند، می‌شود.

 

جالب آنكه پس از ورزش و تنظیم ترشح غدد درون ریز از لحاظ روانی نیز اتفاقات عجیبی در بدن رخ می‌دهد.

 

چند ساعت پیش از بیداری، بدن شما را آماده بیدار شدن می‌كند چون می‌داند كه شما هر روز صبح چه كاری انجام می‌دهید.

 

از این طریق شما بسیار راحت‌تر از خواب برمی‌خیزید، چون بدن شما آماده بیدار شدن است و برعكس بقیه روزها كه شما به زور بدنتان را بیدار می‌كنید، اعضا و جوارح شما گیج نمی‌شوند.

 

در حالی كه فقط چند ساعت به بیدار شدن كامل مانده، تمامی سوخت و ساز بدن شما و هورمون‌های درگیر در فعالیت و ورزش شروع به بالا رفتن می‌كنند. از این رو پس از بیدار شدن خود به خود احساس انرژی مضاعف در بدن خود می‌كنید.

 

هورمون‌ها ترشح شده در خون برای آماده كردن بدن برای فعالیت، موجبات تنظیم فشار خون، سرعت ضربان قلب و خونرسانی به عضلات را فراهم می‌آورند. برای بعضی از افراد هم كه تصمیم می‌گیرند ورزش را شروع كنند، هیچ گاه آن صبح زود فرا نمی‌رسد. آنها هر روز صبح كه از خواب بیدار می‌شوند، با خود می‌گویند كه حالا امروز نه. صبح فردا حتماً به ورزش می‌روم.

این افراد باید بدانند كه صبح ورزش همین صبح است و باید تنبلی را كنار بگذارند و به فعالیت‌ هدفمند بدنی بپردازند. این افراد باید برای خود این نكته را توجیه كنند كه فعالیت‌های بدنی آن هم در صبح زود باعث افزایش میزان انرژی و ارتقای سطح سلامتی جسمانی و روانی‌اشان خواهد شد. تحقیقات جدید انجام شده ثابت كرده است كه ورزش كردن مستقیماً باعث افزایش ضریب هوشی می‌شود.

 

براین اساس افراد ورزشكار، بین 4 تا 10 ساعت پس از تمرین هیچگاه احساس افت قدرت مغز و خواب‌آلودگی نمی‌كنند. اگر شما وقت كافی برای انجام حركات ورزشی در صبح ندارید سعی كنید كه صبح‌ها بین نیم تا یك ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. نگران كمبود خواب هم نباشید. شما می‌توانید با خوابیدن زودتر در شب‌ها این خلاء را پر كنید.

 

این در حالیست كه پزشكان و محققان ثابت كرده‌اند، ورزش باعث ارتقای كیفیت خواب نیز خواهد شد، از سوی دیگر، بیدار شدن در صبح زود ابتكار عمل را نیز بیشتر می‌كند و فرد را قادر می‌سازد تا برای دیگر كارهای روزمره‌اش برنامه‌ریزی كند.

 

در این حال ورزش صبحگاهی برای شهرنشین‌ها بسیار بیشتر فایده دارد چون صبح‌های زود به علت تردد كمتر خودروها، آلودگی نیز از سطح پایین‌تری برخوردار است.

 

ورزش صبحگاهی باعث می‌شود تا ورزشكاران از گرمای طاقت فرسای صبح‌های تابستان نیز خلاصی یابند و با استفاده از هوای مطبوع صبحگاهی به ورزش خود بپردازند.

 

برای افرادی كه قصد دارند به تناسب اندام دست یابند نیز ورزش صبحگاهی می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود. چون همانطور كه پیشتر هم اشاره شد، حتی پس از پایان فعالیت ورزشی متابولیسم (سوخت و ساز) بدن برای چند ساعت در حد بالایی باقی می‌ماند و بدن كالری بیشتری را نسبت به روزهای معمولی می‌سوزاند.

 

ورزشكاران در صورت پشت كار می‌توانند تمامی چربی‌های موجود در بدنشان را به عضله تبدیل كنند و از زیبایی و تناسب اندامشان لذت ببرند. اكنون و با علم به این مسائل بسیار مهم و صد البته مفید كه فقط با ورزش كردن در صبح هنگام به دست می‌آید، بهتر است ساعت زنگ‌دار خود را كوك كنی و فردا صبح با صدای آن بیدار شوی و به جست و خیز و ورزش بپردازی.

 

برای انجام حركات صحیح ورزشی پیشنهاد می‌شود كه ورزشكاران در پارك‌ها به صورت دسته جمعی كه عموماً یك مربی نیز آنجا مشغول آموزش است، به ورزش بپردازند و از فایده‌های بی مانند آن یك عمر لذت ببرند.‏

منابع:

worldritneess.org

spark people.com

livestrong.com

http://www.ettelaat.com



ویدیو : ورزش صبحگاهی؛ سلامت، سرزندگی و نشاط