وبگردی جایگزین جمع‌های خانوادگی شده! : یک رفتارشناس با اشاره به دید و بازدیدهای ...


یک رفتارشناس با اشاره به دید و بازدیدهای نوروزی گفت: لازم است خانواده با ایجاد جذابیت در روابط عاطفی و گفت‌وگو با فرزندان، آنان را به سوی این گونه اشتراکات فرهنگی سوق دهد و از ابتدای کودکی فرزندان را با اقوام، خویشاوندان و دوستان آشنا و مرتبط کند. خبرگزاری ایسنا: یک رفتارشناس با اشاره به دید و بازدیدهای نوروزی گفت: لازم است خانواده با ایجاد جذابیت در روابط عاطفی و گفت‌وگو با فرزندان، آنان را به سوی این گونه اشتراکات فرهنگی سوق دهد و از ابتدای کودکی فرزندان را با اقوام، خویشاوندان و دوستان آشنا و مرتبط کند.

دکتر مجید ابهری گفت: درس یا گرفتاری نباید بهانه‌ای برای غیبت جوان‌تر از جمع‌های خانوادگی شود چراکه از این نقطه شکاف عاطفی آغاز می‌شود.

این رفتارشناس با بیان اینکه عید دیدنی مجازی باید به روابط حضوری تبدیل شود، اظهارکرد: ورود هر فناوری به جامعه باید با بسترسازی فکری و فرهنگی همراه شود، در غیراینصورت عوارض ناشی از ورود فناوری گریبانگیر مردم می‌شود. یکی از این فناوری‌ها فضای مجازی است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه این فناوری بدون آمادگی فرهنگی وارد جامعه ما، بخشی از اوقات فراغت و زندگی فرزندانمان شده است، به گونه‌ای که گروه‌های مجازی جایگزین مهمانی‌های حضوری و روابط خانوادگی شده است و درایام مختلف از این فضا برای بیان تبریک و تسلیت استفاده می‌شود.

این آسیب‌شناس اضافه کرد: بیش از 60 درصد از نوجوانان و جوانان در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و 2 تا 6 ساعت از وقت خود را در شبانه‌روز در این فضا می‌گذرانند. آنان هرسال در ایام نوروز به جای دید و یازدید که موجب پررنگ شدن روابط عاطفی می‌شود، در فضای مجازی تبریک را رد و بدل می‌کنند و خانواده‌ها با فرزندانشان برای رفتن به دید و بازدید به مجادله می‌پردازند. این گونه برخوردها موجب گسست نسل‌ها شده و فرزندان و خانواده‌ها را در فضایی ناخوشایند قرار داده است.

ابهری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی برای احیای روابط عاطفی و اجتماعی باید از خانواده شروع شود، گفت: وقتی والدین به جای گفت و گو با هم و فرزندانشان مشغول گشت و گذار در تلفن همراه خود هستند. طبیعتا این وضعیت به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود حتی این روند به نسل‌های اول و دوم انقلاب نیز سرایت کرده است.

وی با بیان اینکه فقدان برنامه‌های مناسب برای اوقات فراغت فرزندان یکی دیگر از دلایل گرایش‌ جوانان به فضای مجازی است، افزود: خانواده می‌تواند این خلاء را پر کند البته در صورتی که دولت و نهادهای متولی به خانواده‌ها کمک کنند.

این رفتارشناس تاکید کرد: اعتیاد جوانان به فضای مجازی به مرز هشدار رسیده است بنابراین علاوه بر تحمیل هزینه به سبد اقتصادی خانواده،فاصله فرهنگی و عاطفی بین نسل‌ها در زیر سقف به هشدار نزدیک شده است.

ابهری در پایان گفت: رسانه‌ها با آگاه‌سازی و ایجاد فضای متنوع تصویری با توجه به سلیقه‌های مخاطبان می‌توانند نسل‌های سوم، چهارم و پنجم را به سوی خود جلب کنند. ضعف مدیریت در پرکردن اوقات فراغت در نوجوانان و جوانان عامل اصلی گرایش آنان به فضای مجازی است اما نوروز فرصت مناسبی برای آشتی آنان با فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی است.


ویدیو : وبگردی جایگزین جمع‌های خانوادگی شده!