واکنش مسوولان نفتی کشورمان به گزارش‌های کاهش صادرات نفت :   اخبار اقتصادی - ...



بانک صادرات , صادرات , کاهش رتبه الکسا

 

اخبار اقتصادی - واکنش مسوولان نفتی کشورمان به گزارش‌های کاهش صادرات نفت در ماه ژوئن
صادرات نفت ایران کاهش نیافته است

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت خبر کاهش صادرات نفت خام را که اخیرا آژانس بین‌المللی انرژی منتشر کرده تکذیب کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود از بازار نفت اعلام کرد که صادرات نفت ایران شامل نفت خام و میعانات‌‌گازی، در ماه ژوئن، در پی کاهش واردات نفت چین و هند به عنوان دو مشتری عمده آسیایی ایران، 26 درصد کاهش یافته و به یک میلیون و 80 هزار بشکه در روز رسیده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در ماه ژوئن واردات نفت چین از ایران با 36 درصد کاهش به 510 هزار بشکه رسیده و واردات هند با 29درصد کاهش به روزانه 141 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه «متوسط» صادرات نفت خام ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه است، گفت: صادرات نفت خام در دوره‌هایی کاهش یا افزایش دارد که این نوسان صادرات، «کاهش» محسوب نمی‌شود؛ چرا که ممکن است پالایشگاه طرف قرارداد به دلایل فنی در یک ماه دریافت نفت خام خود را کاهش دهد اما به‌طور کل متوسط دریافت نفت را طبق قرارداد رعایت می‌کند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش صادرات نفت خام ایران به دلایل نوسان برداشت بر درآمدهای نفتی کشور تاثیر نمی‌گذارد، گفت: این‌گونه نیست که همه پالایشگاه‌های طرف قرارداد با ایران در یک زمان دریافت نفت خام خود را کاهش دهند، بلکه زمانی که یک پالایشگاه خوراک خود را کاهش می‌دهد، پالایشگاه‌های دیگر خوراک بیشتری دریافت می‌کنند.


مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه حجم صادرات نفت خام به چین بیش از قرارداد با آنها است، گفت: البته چینی‌ها تا پایان سال سعی می‌کنند که رقم واردات نفت خام از ایران را به رقم قرارداد برسانند.به گفته وی شرکت‌های چینی نیز مانند سایر شرکت‌های دیگر نوسان برداشت دارند اما قطعا تا پایان سال طبق قرارداد عمل خواهند کرد.
بر اساس توافق 6 ماهه ژنو میزان متوسط روزانه صادرات نفت ایران حدود یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده‌است. این در حالی است که این موضوع بارها توسط مقامات نفتی کشورمان رد شده است. در این خصوص بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کشورمان گفته است که ایران هیچ گونه رقم تحمیلی برای صادرات نفت را نمی‌پذیرد. این در حالی است که پس از توافق ژنو میزان صادرات نفت کشورمان با وجود نوسانات ماهانه همواره بیش از یک میلیون بشکه بوده و هیچ‌گاه به زیر یک میلیون بشکه نرسیده است.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، عمده میزان فروش نفت کشورمان به کشورهای آسیایی صورت می‌گیرد. چین و هند دو مشتری بزرگ واردات نفت ایران هستند. چین پس از توافق موقت ژنو واردات نفت خود را از کشورمان افزایش داده و همواره بیش از مقدار تعیین شده توسط کشورهای غربی از ایران واردات نفت داشته است. در عین حال واردات نفت این کشور از ایران طی ماه‌های ژانویه تا آوریل 2014 با افزایش قابل توجهی مواجه شده، به طوری که در سه ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط روزانه 557 هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده بود. در ماه آوریل واردات نفت چین از ایران رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت و به 804 هزار بشکه در روز رسید و نسبت به ماه قبل از آن رشد 40 درصدی را تجربه کرد. اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، واردات نفت چین از ایران در ماه‌های مه ‌و ژوئن دوباره رو به کاهش گذاشته و به 510 هزار بشکه در روز رسیده است. خرید نفت چین از ایران در این دو ماه افت 36 درصدی داشته است. کاهش واردات نفت چین و هند در ماه ژوئن در حالی رخ داده است که واردات نفت کره‌جنوبی از ایران در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن افزایش بیش از دو برابری را تجربه کرد.


به گزارش رویترز، آمار گمرک کره‌جنوبی نشان می‌دهد که واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژوئن نسبت به ژوئن سال گذشته 7 درصد افزایش یافته است. کره‌جنوبی در ماه ژوئن روزانه 147 هزار و 676 بشکه نفت از ایران وارد کرد که نسبت به واردات ماه مه، افزایش نشان می‌دهد. واردات نفت کره‌جنوبی از ایران توسط دو پالایشگاه اصلی این کشور صورت می‌گیرد و نوسان ماهانه واردات نفت کره‌جنوبی از ایران به این دلیل است که یکی از این دو پالایشگاه هر دو ماه یک بار از ایران نفت وارد می‌کند.


کاهش صادرات نفت خام ایران در ماه ژوئن در حالی رخ داده است که میزان صادرات میعانات گازی رشد چشمگیری داشته است.


به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه ترند جمهوری آذربایجان، گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در آوریل روزانه یک میلیون و 110 هزار بشکه، در ماه مه ‌روزانه یک میلیون و 360 هزار بشکه و در ژوئن روزانه یک میلیون و 80 هزار بشکه بوده است. این در حالی است که گزارش ماهانه گمرک ایران که به 21 مارس تا 22 ژوئن امسال مربوط می‌شود حاکی از این است که ایران در دوره سه ماه اول امسال روزانه 522 هزار و 425 بشکه میعانات گازی صادر کرده است. این رقم در دوره مشابه سال قبل روزانه حدود 217 هزار بشکه در روز بود.


 افزایش قابل توجه در صادرات میعانات گازی ایران در شرایطی است که ایران اولین محموله میعانات گازی را هفته‌گذشته از فاز 12 پارس جنوبی بارگیری کرد. به گفته مدیر اجرایی پروژه‌های پتروپارس ایران، حدود 950 هزار بشکه میعانات تولید شده در فاز 12 پارس جنوبی هفته گذشته برای صادرات بارگیری شد.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس گفته‌های محسن قمصری و گزارش گمرک ایران از صادرات غیر نفتی، به نظر می‌رسد میزان صادرات نفت ایران باید رقمی حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز باشد، چراکه آمار منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی شامل مجموع میزان صادرات میعانات گازی و نفت خام با هم است. این رقمی است که چند ماه پیش توسط زنگنه از میزان صادرات نفت کشورمان اعلام شد. وزیر نفت در حاشیه کنفرانس بین‌المللی انرژی در مسکو به خبرنگاران گفت: در حال حاضر ایران به‌طور متوسط روزانه 5/1 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو : واکنش مسوولان نفتی کشورمان به گزارش‌های کاهش صادرات نفت