واشینگتن پست: صداهای مخالف توافق هسته ای بلندتر می شوند : اخبار سیاست خارجی ...



توافق هسته ای , نظر رهبری در مورد توافق هسته ای , نظر رهبر در مورد توافق هسته ای


اخبار سیاست خارجی - با نزدیک تر شدن به دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5
صداهای مخالف توافق هسته ای بلندتر می شوند

درحالی که ایران و قدرت های جهانی به سوی دستیابی به توافق بلند مدت هسته ای گام بر می دارند، جدال های سیاسی داخلی این روند دیپلماتیک را تهدید می کند.خط مشی تندی که از سوی قانونگذاران ایرانی دنبال می شود ، بازتابی از جمهوریخواهان آمریکایی در کنگره است که به دنبال تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران هستند.

  روندی که هم کاخ سفید و هم رئیس جمهور ایران می گویند در مسیر درستی قرار دارد.

واشینگتن پست در این زمینه نوشت: باوجود حمایت گسترده عمومی از این توافق هسته ای و پشتیبانی مراکز مهم سیاسی و مذهبی از این توافقنامه، طیفی از مخالفان، عمدتا در مجلس شورای اسلامی از اینکه حل پرونده هسته ای ایران- بدون مداخله نمایندگان در روند مذاکرات-نفوذ آنها را کاهش دهد، نگران هستند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، خط مشی تندی که از سوی قانونگذاران ایرانی دنبال می شود ، بازتابی از جمهوریخواهان آمریکایی در کنگره است که به دنبال تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران هستند. باراک اوباما تهدید کرده که این تحریم ها را وتو می کند. از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در شورای روابط خارجی آلمان گفت در صورتی که دو طرف حسن نیت داشته باشند، دستیابی به توافق در مدت شش ماه امکان پذیر است. اما گروه های مخالف در تهران و واشینگتن در خصوص این توافق که می تواند کفه ترازو را به نفع طرف مقابل سنگین تر کند، ابراز نگرانی می کنند.

در حالی که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5،در تاریخ 29 بهمن در وین برگزار می شود ، این گروه ها میزان انتقادهای خود را از تیم مذاکره کننده هسته ای افزایش داده اند. از زمانی که پرونده هسته ای ایران به وزارت خارجه انتقال یافته است، نمایندگان تندرو و محافظه کار مجلس همواره به دنبال آن بودند که نماینده ای در مذاکرات هسته ای داشته باشند و همیشه تیم مذاکره کننده هسته ای را به عدم شفافیت متهم کرده اند.

طیفی از مخالفان، عمدتا در مجلس شورای اسلامی از اینکه حل پرونده هسته ای ایران- بدون مداخله نمایندگان در روند مذاکرات-نفوذ آنها را کاهش دهد، نگران هستند.

در همین حال برخی محافظه کاران در مجلس که با انتخاب روحانی ، قدرت سیاسی آنها به حاشیه رانده شده بود اکنون اظهاراتی را مطرح می کنند که نشانه ای از بازگشت سیاسی آنهاست . آنها می گویند کمیته سیاست خارجی مجلس با دولت در زمینه اینکه نماینده ای از مجلس نیز در مذاکرات هسته ای حضور داشته باشد، به توافق رسیده اند. در این صورت احتمالا صداهای مخالفی که در مجلس شنیده می شود، آرام تر خواهد شد.

تحلیلگران می گویند برخی در ساختار سیاسی ایران که همواره درگیری با ایالات متحده را یک مساله ذاتی می دانستند و عادی سازی روابط با آمریکا را در تضاد با اندیشه های خود ارزیابی می کردند، اکنون در صورت حصول توافق در جایگاه بازنده قرار می گیرند.

 

فریده فرحی، تحلیلگر امور ایران که با تازگی از سفر به تهران بازگشته می گوید: برای این تندروها، توافق به معنی یک بحران ایدئولوژیک استم. به گفته وی خارج از فضای سیاسی، فاکتور های اقتصادی نیز در مخالفت با عادی سازی روابط ایران و آمریکا دخالت دارد. در صورتی که روابط ایران با جامعه بین المللی و به خصوص آمریکا عادی شود، منافع اقتصادی برخی گروه ها که ناشی از تحریم ها بود، کاهش می یابد.

یکی از این نمونه ها پرونده بابک زنجانی است که از طریق دور زدن تحریم ها میلیارد ها دلار سود کرد. او هم اکنون به اتهام فساد مالی در زندان اوین به سر می برد. منافع ناشی از تحریم ها برای دلالان کالا و مواد غذایی نیز اندک نبوده است.

در حالی که شناسایی تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی که به کاسبان تحریم مشهور شده اند، کار دشواری است، شماری از شرکت های ایرانی فعال در بخش های خودرو سازی، محصولات غذایی و پتروشیمی نیز از غیر رقابتی شدن بازار ایران به واسطه اعمال تحریم ها سود کرده اند.اما باوجود تمامی این صداهای مخالف، اجماع نسبی در بخش تجارت خصوصی ایران و بخشی از ساختار سیاسی بر این است که توافق هسته ای به نفع کشور است.
  اخبار سیاست خارجی -  دیپلماسی ایرانی

 



ویدیو : واشینگتن پست: صداهای مخالف توافق هسته ای بلندتر می شوند