هیوندای گرنجور؛ BMW کره ای! : در ادامه معرفی خودروهای خاص این بار نیز به سراغ ...


در ادامه معرفی خودروهای خاص این بار نیز به سراغ یک خودروی کره‌ای رفته‌ایم. البته نسل قبلی آن با نام آزرا شناخته می‌شد و در حال حاضر با نام Grandeur وارد بازار شده است.


مجله تخت گاز: در ادامه معرفی خودروهای خاص این بار نیز به سراغ یک خودروی کره‌ای رفته‌ایم. البته نسل قبلی آن با نام آزرا شناخته می‌شد و در حال حاضر با نام Grandeur وارد بازار شده است. پنجمین نسل از سدان نیمه‌لوکس هیوندای به شمار می‌رود و در نسل جدید با نام گرنجور روانه بازار شده و کاملاً طراحی آن متفاوت شده است. ورود یکی از مطرح‌ترین طراحان شرکت BMW در کمپانی کره‌ای هیوندای، انقلاب بزرگی را به راه انداخته است. (کریستوفر چپمن) با سابقه درخشان خود در شرکت BMW توانست موفقیت بزرگی را در هیوندای کسب کند. هیوندای گرنجور نیز یکی دیگر از طرح‌های موفق این طراح به حساب می‌آید.  البته هیوندای گرنجور مورد آزمایش با سایر مدل‌های موجود در بازار ایران یک فرق اساسی دارد، آن هم رنگ بدنه مات است.

هیوندای آزرا گرنجور فول 2016 , هیوندای , هیوندای i20

لباس جدید، باطرح خاص

ننمونه مورد آزمایش در حالت استاندارد دارای رنگ مشکی متالیک بوده است. اما مالک خوش سلیقه برای هرچه متمایز نشان داده شدن خودروی خود، درابتدا از پوشش مشکی مات ساده استفاده کرد. این پوشش در یکی از مراکز خدمات خودرویی در تهران نصب شد. اما این موضوع برای مالک خودرو راضی کننده نبوده است. ورود پوشش‌های جدید مات با طرح های جدید، باعث شد تا گرند جور مورد نظر یک بار دیگر لباس فاخر و زیباتری را بر تن کند. پوشش جدید بدنه که برروی این خودرو کشیده شده است به رنگ مشکی مات بوده و طرح آن چرم است. البته مرکز خدماتی که این پروژه را برعهده داشت، اعلام کرده این روکش از چرم بوده و قابل شست‌وشو است. حتی می‌توان این خودرو را به کارواش برد، البته برای هرچه زیباتر نشان دادن بدنه می‌توان از اسپری‌های مخصوص این پوشش استفاده کرد که تنها ایراد آن را باید خاک گرفتن آن برشمرد. این پوشش مات شاید هزینه زیادی را برای مالک خودرو به همراه داشته، اما مزایای بسیاری را شامل می‌شود. جلوگیری از خوردگی رنگ در اثر برخورد اشیا و سنگ‌ها بر روی بدنه از مهم‌ترین مزایای این روکش‌ها است.

تمام بدنه خودرو با روکش چرم مات پوشانده شده است. البته سقف، رینگ‌ها، آینه‌های جانبی و جلو پنجره فاقد پوشش چرم بوده‌اند. جلوپنجره و بخشی از ورودی‌های هوا در قسمت جلو از پوشش فیبرکربن تهیه شده است. بسیاری از تیونرهای داخلی و یا علاقه‌مندان به تزیین خودرو، برای هرچه زیباتر و خاص‌تر نشان دادن خودروهایشان از برچسب‌های فیبرکربنی استفاده می‌کنند. این برچسب‌ها در دراز مدت به دلایل مختلفی کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهند. حتی به راحتی می‌توان با دست این برچسب‌ها را از سطح بدنه و قسمت‌های مورد نظر جدا کرد. اما در یکی از مراکز خدماتی تهران، با بهره‌مندی از جدیدترین دستگاه‌ها، بخش‌های مختلف خودرو به درخواست مالک با پوشش فیبرکربن پوشانده می‌شود. البته این پوشش کیفیت اصلی فیبرکربن را ندارد. اما به مراتب از نظر مقاوت و کیفیت بسیار مناسب‌تر از برچسب‌های معمولی است. در کنار جلو پنجره و آرم هیوندای، آینه های جانبی و رینگ های نیز با پوشش فیبرکربن پوشانده شده است. استفاده از این پوشش به خوبی از رینگ‌ها و آینه‌های جانبی در برابر ضربه‌های مختلف محافظت می‌کند.

تغییرات 50 میلیون تومانی

تنها کاور چرمی مات مورد استفاده برروی این خودرو به گفته مالک خودرو در حدود30میلیون تومان هزینه در برداشته است. همچنین مرکز خدماتی که این پروژه را بر عهده داشته، البته ست کامل کربن که شامل رینگ‌ها، زه دور در، آینه‌های جانبی و جلو پنجره می‌شود نیز در حدود10 میلیون تومان هزینه دارد. اما این تغییرات در کنار یک سیستم اگزوز اسپرت جلب توجه بیشتری خواهد داشت. به همین خاطر برای آنکه گرنجور مورد نظر دارای صدایی طنین اندازتر و خاص‌تری پیدا کند، از سیستم اگزوز مرسدس بنز CL63AMG درون آن استفاده شده است. این سیستم اگزوز نیز در حدود 25 میلیون تومان هزینه به همراه داشته است. تمام این تغییرات در مدت زمان 15روز انجام گرفته است.

پایین تر از سطح انتظار

تا به اینجای کار همه چیز راضی کننده است. در حالت معمولی نیز هیوندای گرنجور به خاطر بهره‌مندی از طراحی خاص و زیبا، بسیار جلب توجه می‌کند. حالا بدنه‌ای با روکش مات و طرح جدید، این زیبایی و خاص بودن را دوبرابر کرده است.

اما باید دید آیا این تمایز در بخش فنی هم قابل احساس است یا خیر؟ خودرویی که 1635 کیلوگرم وزن خالص دارد و با تغییراتی که برروی آن صورت گرفته است، وزن آن بیش از 5 کیلوگرم افزایش یافته است. لازم به‌ذکر است که تنها ظاهر خودرو دستکاری شده است و داخل کابین کاملاً با نمونه‌های استاندارد یکسان است. نمونه مورد آزمایش از نظر سطح تجهیزات و امکانات در بالاترین سطح قرار دارد. کروز کنترل هوشمند، صندلی‌های مجهز به سیستم گرمکن برای هر چهار سرنشین و سردکن برای سرنشینان جلو، سقف پانوراما، سنسور پارک و دوربین عقب، شیشه‌های مجهز به سیستم کاهش نورآفتاب، سیستم صوتیInfinity با هشت بلندگو، 10کیسه هوا، پرده برقی عقب و محفظه خنک کننده تنها بخشی از تجهیزات درون خودرو بوده است. تمام این موارد برای یک سدان لوکس قابل انتظار است.

 اما بخش فنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. هیوندای‏ گرنجور از یک پیشرانه 6سیلندر 3لیتری بهرمند است. این پیشرانه که با آرایش V شکل طراحی شده به میزان343 سی‌سی از پیشرانه نسل قبلی حجم کمتری دارد.

هیوندای اکسنت , هیوندای النترا , هیوندای توسان

زمانی که پیشرانه را روشن می‌کنید، صدای سیستم اگزوز نیز به گوش می‌رسد.‏ در صورتی که در مدل‌های استاندارد به این راحتی صدای پیشرانه و موتور را نخواهید شنید. زیرا شما یک خودروی لوکس و ایمن خریده اید، نه یک خودرو اسپرت! همین موضوع نیز تاحدودی باعث می‌شود تا پدال گاز را بیشتر فشار دهیم. شما می‏توانید در6400دور بردقیقه 250 اسب بخار قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال دهید. همچنین حداکثر گشتاور این پیشرانه در 5200 دور بر دقیقه به میزان 282 نیوتن‌متر بدست می‌آید. اما وزن حدود 1640 کیلوگرمی خودرو درشتابگیری آشکار می‌شود. البته ذات هیوندای گرنجور نیز مکث و تأخیر در حین تعویض دنده است. جعبه دنده 6 سرعته‌ای که نباید چندان از آن ایراد گرفت. در طول مدت زمان رانندگی به خاطر نقص فنی در بخش ترمزها، باید برای متوقف کردن خودرو پدال ترمز را بیشتر فشار می‌دادیم. به نوعی هم سنگینی خودرو در زیر پدال ترمز مشهود بوده است.

فضای درون کابین نیز بسیار مناسب و بزرگ است. یکی از مزایای هیوندای گرنجور برخورداری از 2845 میلی‌متر فاصله بین دومحور جلو و عقب است. این فاصله به خوبی فضای مناسبی را برای سرنشینان هر دو ردیف فراهم ساخته است. حتی در گرنجور نیز می‌توانید در ردیف عقب سه سرنشین را حمل کنید. البته باید به نرمی و راحتی داخل کابین و همچنین عایق بندی بسیار خوب آن نیز اشاره کرد. طول4910 میلی‌متری، پهنای 1860میلی‌متری و ارتفاع 1470 میلی‌متری آزرا یک رانندگی شهری دلچسب برایتان به همراه دارد. این ابعاد به همراه دید بسیار خوب آینه‌های جانبی رانندگی را برایتان آسان‌تر کرده است.

سخن آخر

شاید سنگین بودن خودرو و همچنین شتاب‌گیری نه‌چندان دلچسب و تأخیر در تعویض دنده، سطح انتظار در گرنجور را پایین آورده است. اما برای آنکه بتوان دلیل قانع کننده‌ای برای خرید این سدان پیدا کنید، می‌توان طراحی منحصربه‌فرد و همچنین امکانات و تجهیزات رفاهی و لوکس خودرو را در نظر بگیرید. این موارد در کنار قیمت تقریبی 195 میلیون تومان کاملاً خرید هیوندای گرنجور را توجیه خواهد کرد. البته رقابت تنگاتنگ میان کیا کادنزا با قیمت 196 میلیون و تویوتا آریون جدید SE با قیمت 198 میلیون تومان در کنار هیوندای گرنجور، انتخاب خودروی مناسب را بسیار سخت و دشوار ساخته است.


ویدیو : هیوندای گرنجور؛ BMW کره ای!