هیولای میگرن با غذا رام می‌شود؟ : كدام خوراكی‌ها سردرد میگرنی را بیشتر می‌كنند ...


كدام خوراكی‌ها سردرد میگرنی را بیشتر می‌كنند و كدام‌ها مرهمی بر دردتان می‌شوند؟!
مجله سیب سبز - ستاره محمد:  «میگرن» در منابع پزشکی از دسته سردردهای بی‌خطر و البته بسیار آزار دهنده به حساب می‌آید. این بیماری کیفیت زندگی را به‌شدت پایین آورده و در شغل،‌تحصیل و کارهای روزمره اختلال ایجاد می‌کند.  اگر تا به حال دچارش نشده باشید حتما توصیف دردهای آزاردهنده‏اش را شنیده‏اید. این غول بی‏شاخ و دم می تواند زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد و آن را به کام انسان تلخ کند. افراد مبتلا به میگرن همیشه به دارو پناه برده‏اند، اما دارو اثر صد درصدی ندارد و راه‏های دیگری باید برای این مشکل وجود داشته باشد.

دكتر محمدرضا وفا متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی تهران، دكتر مینا موحد ، متخصص طب سنتی و استادیار دانشگاه علوم‌پزشكی شهید بهشتی و دكتر امیرمهدی طالب متخصص فارماكوگنوزی و عضو هیات علمی ستاد مركزی وزارت بهداشت شما را در این زمینه راهنمایی می‌كنند.

پزشکان معتقدند با حذف برخی مواد غذایی و اضافه کردن برخی دیگر می توان تا حد زیادی از شدت حملات میگرن کم کرد. با هم این مواد غذایی را مرور می کنیم:

میگرن , درمان میگرن , علایم میگرن

 1. آنتی‌اكسیدان‌ها

 به گفته دكتر وفا مواد غذایی حاوی آنتی‌اكسیدان از جمله میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌جات بهترین خوراكی‌ها برای مبتلایان به میگرن محسوب می‌شود. دكتر موحد نیز معتقد است، سیب و گلابی رسیده و شیرین، انجیر و انگور می‌تواند به رفع سردرد كمك كند. دكتر وفا در ادامه توضیح می‌دهد روغن‌های مایع گیاهی مثل روغن زیتون، ذرت، سویا، كانولا و آفتابگردان هم دارای مقادیر زیادی آنتی‌اكسیدان است. اسیدهای چرب موجود در آنها نیز اثرات ضد التهابی دارد.

البته این موضوع بدین معنا نیست كه افراد میگرنی باید بیشتر از دیگران روغن مصرف كنند بلكه بهتر است سهم چربی‌های روزانه‌شان را از این روغن‌ها تامین كنند. توجه داشته باشید روغن‌های گیاهی اگر به صورت طبیعی مصرف شود اثرات مفیدتری خواهد داشت. به عبارتی نباید از آنها برای پخت و پز یا سرخ كردن استفاده كرد بلكه باید در سالاد یا بعد از پخت روی برنج و. . . مصرف شود.

 2. ریزمغذی‌ها

 امگا 3 خاصیت آنتی‌اكسیدانی و ضدالتهابی دارد. منیزیم نیز ضد انقباض عروق و ضد التهاب است بنابراین هر دو در كاهش عوارض میگرن تاثیرگذار هستند. از طرفی كلسیم، پتاسیم و منیزیم همگی از املاح داخل سلولی است و باعث تعادل آب و الكترولیت‌های بدن می‌شود بنابراین دقیقا برخلاف سدیم عمل می‌كند.

درواقع سدیم فشار خون را بالا می‌برد، انقباض عروقی را زیاد و میگرن را تشدید می‌كند. به گفته دكتر وفا كمبود ریزمغذی‌ها در جامعه بسیار شایع است و شاید لازم باشد بعضی از افراد مبتلا به میگرن، تحت نظر پزشك از مكمل‌های آنها استفاده كنند. بهترین منبع خوراكی كلسیم نیز لبنیات است اما به خاطر بسپارید افراد میگرنی نباید از لبنیات تخمیری مثل پنیر، ماست چكیده و قره‌‌قوروت استفاده كنند.

 3. آهن

 افرادی كه علاوه بر میگرن دچار كم‌خونی هستند حتما باید تحت نظر پزشك از مكمل‌های آهن استفاده كنند چراكه كم‌خونی باعث تشدید میگرن می‌شود. ضعف جسمانی نیز باعث پایین آمدن آستانه تحمل درد می‌شود. حتی بعضی از این بیماران در برابر دردهای فرسایشی علائم روحی و روانی پیدا می‌كنند.

  4. بابونه گاوی

در كنار درمان‌های رایج میگرن و داروهای شیمیایی می‌توان از بعضی گیاهان دارویی نیز استفاده كرد. به گفته دكتر طالب، یكی از داروهای گیاهی موثر در این زمینه «تانامیگرن» نام دارد كه دارای مجوز وزارت بهداشت است و در داروخانه‌های رسمی‌ كشور به فروش می‌رسد. این دارو از گیاه «بابونه گاوی» تهیه می‌شود. بابونه در درجه دوم خشك و در درجه سوم گرم است و تعریق را افزایش می‌دهد.

  5. دانه كتان و گندم سیاه

 دانه كتان از منابع غنی امگا 3 به حساب می‌آید. دكتر طالب معتقد است که مصرف خوراكی آن به صورت روغن یا دانه پودر شده همراه با غذا می‌تواند به كاهش دردها و حملات میگرن كمك كند. «گندم سیاه» هم سرشار از آنتی‌اكسیدان است و از آسیب رسیدن به سلول‌های مغزی و عصبی جلوگیری می‌كند بنابراین قادر است التهاب و سردرد را كاهش دهد.

 6. اسطوخودوس، نعناع فلفلی و ریحان

از دیگر راهكارهای گیاهی موثر بر میگرن می‌توان به ماساژ كف سر و ناحیه گیجگاهی با روغن‌های گیاهی همچون اسطوخودوس، نعناع فلفلی، ریحان و همچنین بوییدن اسانس‌های آنها اشاره كرد. البته دكتر طالب توضیح می‌دهد مصرف خوراكی ریحان نیز می‌تواند به كاهش علائم میگرن كمك كند.

 7. آداب غذایی مناسب

رعایت آداب غذایی یكی دیگر از مسائل مهم در درمان سردرد است. دكتر موحد معتقد است که ایجاد نظم در ساعات غذایی، خوب جویدن، آهسته خوردن و پرهیز از مصرف مایعات همراه غذا و تا دو ساعت پس از آن برای كلیه افراد به‌خصوص بیماران مبتلا به سردرد ضروری است.

توصیه‌های اورژانسی برای مبتلایان به میگرن

به توصیه دكتر علیرضا یاراحـــمدی،متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در زمان وقوع حمله میگرن، فرد باید از خوردن و آشامیدن پرهیز كند و در همان ابتدا بلافاصله یك قرص مسكن به علاوه یك قرص ضداستفراغ مصرف كند. داروهای ضداستفراغ مثل «متوكلوپرامید» یا «دومپریدون»‌گیرنده‌های استفراغ در مغز را بلاك می‌كند تا احساس تهوع از بین برود.

درواقع خیلی از بیماران میگرنی اگر در چند دقیقه اول حمله میگرن، داروی ضدتهوع و مسكن مصرف نكنند به حدی دچار استفراغ می‌شوند كه دیگر داروی خوراكی را هم تحمل نمی‌كنند و بالا می‌آورند. در این صورت فقط می‌توان از داروهای تزریقی استفاده كرد.

میگرن با سردرد عادی چه فرقی دارد؟!

میگرن شایع‌ترین نوع سردرد است و بیشتر خانم‌ها گرفتار آن می‌شوند. دكتر یاراحمدی معتقد است این سردرد ضربان‌دار است و در یك نیمه از سر ایجاد می‌شود. با این حال گاهی اوقات تمام سر را هم فرا می‌گیرد. همچنین می‌تواند با درد چشم، ناحیه پشت گردن و گوش‌ها همراه باشد.

در بعضی موارد نیز درد آنقدر شدید است، كه فرد دچار تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. گروهی از افراد هم قبل از شروع حملات میگرنی ممكن است علائمی چون اختلالات بینایی، دیدن جرقه نور در یكی از چشم‌ها، اختلالات گوارشی و... پیدا كنند. میگرن در 90 درصد از موارد ارثی است و هر بار از چهار تا 72 ساعت طول‌می‌كشد.


ویدیو : هیولای میگرن با غذا رام می‌شود؟