هیجان‌نوردی در كوه، جنگل، دریا و آبشار : گشت و گذار در طبیعت برای ساكنان شهرهای ...


گشت و گذار در طبیعت برای ساكنان شهرهای به ویژه شلوغ و آلوده گاه از نان شب هم واجب‌تر شده‌است به ویژه این روزها كه بهار تازه چتر رنگارنگ خود را بر طبیعت گسترده‌است... وب سایت همشهری شش و هفت - یسنا ارشاد: گشت و گذار در طبیعت برای ساكنان شهرهای به ویژه شلوغ و آلوده گاه از نان شب هم واجب‌تر شده‌است به ویژه این روزها كه بهار تازه چتر رنگارنگ خود را بر طبیعت گسترده‌است. طبیعت‌گردی ضمن این كه  پیوند فراموش‌شده ما را با طبیعت از نو برقرار می‌سازد، افسردگی را از ما دور می‌كند و روحیه‌ای شاداب به ما می‌بخشد. این نشان می‌دهد كه ما آدم‌ها ذاتا دوستدار طبیعت هستیم،هرچند گاهی خواسته یا ناخواسته سبب آزار و اذیت آن می‌شویم. چند سالی است كه «اكوتوریسم» یا طبیعت‌گردی رشد زیادی پیدا كرده‌است.عموما طبیعت‌گردها در جست‌و‌جوی جاهای بكر هستند؛ جاهایی كه بتوانند در آنها با خاطری آسوده دل به طبیعت بزنند.

 ما هم در این مطلب به شیوه طبیعت‌گردها می‌خواهیم شما را با چند طبیعت بکر در جنوب شرق آسیا آشنا کنیم که شاید کمتر اسم‌شان به گوش شما خورده باشد.ممكن است بپرسید كه حالا چرا جنوب شرقی آسیا؟ چون جنوب شرق آسیا منطقه‌ای است استوایی و طبیعتا دارای آب و هوایی بسیار گرم و البته شدیدا شرجی  و درست به همین دلیل جنگل‌های انبوه و سرسبزی را که در نوع خود کم نظیر، دیدنی و دارای پوشش گیاهی متنوع و زیبایی هستند، در دل خود جای داده‌است.

 بنابراین پیشنهاد ویژه ما به شما این است كه هم‌اكنون فرصت را دریابید و برای بهره‌بردن از طبیعت دل‌انگیز این مناطق زیبا اقدام كنید؛ چرا كه با تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها و رونق‌گرفتن سفرهای تابستانی، بهای همین تورها به دوبرابر افزایش خواهد یافت.به شما قول خواهیم داد كه از گشت و گذار در طبیعت زیبای این مناطق لذت فراوان خواهید برد.

دریا نوردی , آبشار وسط دریا , آبشار گز و جنگل های سوادکوه

لازم به یاد‌آوری است كه به جز لائوس و ویتنام كه سفارتخانه در كشورمان ندارند بقیه كشورهایی كه نام‌شان در این گزارش آمده دارای سفارتخانه در ایران بوده و می‌توان از طریق سفارتخانه‌ها و آژانس‌های گردشگری برای گرفتن ویزای آنها اقدام كرد.اما برای گرفتن ویزای گردشگری لائوس،بهترین راه  مراجعه به سفارت بانكوك در تایلند است. ویزای ویتنام را هم می‌توان در حین ورود به فرودگاه ویتنام دریافت كرد.البته با مراجعه به برخی از آژانس‌های گردشگری در ایران هم كه در زمینه تورهای طبیعت‌گردی فعال هستند می‌توان برای گرفتن ویزای این كشورها اقدام كرد.

لائوس

شاید اسم لائوس کمتر به گوش تان خورده باشد. لائوس از کشورهای جنوب شرق آسیا و دارای طبیعتی فوق العاده و باب دل طبیعت دوستان است. حتما کشوری که 80درصد آن پوشیده از جنگل وحدود 13 میلیون هکتار درخت را دل خود جای داده است، یکی از زیباترین طبیعت‌ها را دارد. لائوس نیز مانند سایر کشورهای جنوب شرق آسیا، آب و هوایی استوایی و گرمسیری  دارد.بنابراین مناسب كسانی است كه در زمستان از سرما فراری هستند. در ادامه با چند چشم‌انداز طبیعی بکر لائوس آشنا می‌شوید.

آبشار گزو و جنگل های لفور سوادکوه , جنگل آبشار گزو , مسافرت به کجا کویر دریا جنگل کوهستان

سی فان دان

یکی از زیباترین مناطقی است که در لائوس وجود دارد وازنظر زیبایی طبیعی چیزی كم ندارد. در سی فان دان بساط طبیعت گردی تکمیل است؛آبشار،رودخانه،جزیره و جنگل .سی فان دان  كه به معنی چهار هزار جزیره است‌،شامل مجموعه‌ای زیبا از جزایر است .این جزیره‌ها در جنوب لائوس ودر مجاورت زیباترین بخش رودخانه مکونگ قرار گرفته‌است. در این منطقه در طول رودخانه مکونگ تندآب‌ها وآبشار‌های فراوانی وجود دارد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. صدای جوش وخروش آب،پوشش گیاهی بی‌نظیر و آبشارهای زیبا همه وهمه دست به دست هم داده‌اند تا بهشت کوچکی را در این منطقه به وجود آورند.

اگر قصد اقامت در این منطقه را داشتید، حتما به یکی از سه جزیره دان دت،دان خون یا دان کنگ بروید تا مدت زمان بیشتری از این طبیعت بی نظیر آن لذت ببرید.  کوه فوسی منطقه‌ای بسیار سرسبز و زیبا در شهر لوانگ پروبانگ است. وقتی که دراین منطقه قدم می‌زنید گو این که در اعماق جنگل‌های استوایی گام برمی‌دارید. هرسو را که نگاه کنید درخت‌های استوایی را خواهید دید که اطراف شما صف کشیده‌اند. درکوه فوسی می‌توانید به دیدن  مجسمه بودای خوابیده بروید که یکی از دیدنی‌های جالب این منطقه است واز گل‌ها و درختان زیبای آن لذت ببرید.

سودا کوه جنگل دریا , جنگل و دریا , جنگل بلوط اطراف این آبشار نیز زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است

 آبشار تات کوانگ سی

این آبشار بزرگ‌ترین آبشار لوانگ پرا بانگ و یکی از جذاب‌ترین آبشارهایی است که در این منطقه وجود دارد. محبوبیت وجذابیت این آبشار دو دلیل اصلی دارد: درختان وپوشش گیاهی شگفت‌انگیز اطراف آن و دیگر؛ استخرهای طبیعی است که در پایین آبشار وجود دارند. شاید تا به حال نام استخر بیکران را شنیده باشید. دراین نوع استخرها که به آنها استخر بی نهایت نیز گفته می‌شود، مرزی برای نشان دادن پایان استخر وجود ندارد.

 انگار با استخری بی‌پایان روبرو هستید. در هر حال، در پایین  آبشار تات كوانگ سی  چنین استخرهای هیجان انگیزی وجود دارند که شاید مهم‌ترین عامل محبوبیت این آبشار باشند.بنابراین می توانید لحظات هیجان انگیزی را به شنا در استخرهایی با  آبی خنك و در دل جنگل‌های استوایی سپری کنید.البته توجه داشته ‌باشید که  این استخرها عمقی حدود پنج متر دارند. پس اگر شناگر ماهری نیستید جان خود را به خطر نیندازید وگوشه‌ای زیرسایه درختان بنشینید واز زیبایی‌های اطراف و دیدن افراد محلی که از روی شاخه‌های بلند درختان به درون آب شیرجه می‌زنند، لذت ببرید. 

 سفری هیجان انگیز به جنگل سنگی ماداگاسکار عکس , دریا , جنگل ابر

شهر ونگ وینگ

یکی از شهرهای توریستی و زیبای لائوس است که حدودا چهار ساعت با پایتخت آن فاصله دارد.این شهر كه یکی از سرسبزترین شهرهای لائوس است برای گذراندن تعطیلاتی آرام بسیار مناسب است. ونگ وینگ به خاطر تپه‌های سنگ آهکی خود معروف است و نام شهر نیز برهمین اساس انتخاب شده است.رودخانه نام سونگ از داخل این شهر می‌گذرد. تپه‌هایی ازجنس سنگ آهک،جنگل‌های انبوه،کوه‌های زیبا وغارهای فراوان و شگفت‌انگیز از جمله جاذبه‌هایی است كه طبیعت‌گردان زیادی را به این منطقه  سوق می‌دهد.درشهر ونگ وینگ تفریحات متنوع و خاطره‌انگیزی برای توریست‌ها وجود دارد كه کوهنوردی،قایقرانی در رودخانه آرام وزیبای نام سونگ‌، آب تنی کردن در تالاب آبی آن، بازدید از روستاهای قبیله‌ای نزدیک شهر، غارنوردی وپیاده روی در جنگل‌های شگفت انگیز از آن جمله است. 

جنگل , آبشار بیشه , آبشار ویسادار



اندونزی

اندونزی یکی دیگر از کشورهای زیبای جنوب شرق آسیاست وجالب است بدانید وسعت آب‌های این کشور سه برابر مساحت خشکی‌های آن است. درواقع اندونزی بزرگ‌ترین مجمع الجزایر جهان است.اندونزی به موازات سرسبزی و طبیعت  جذاب مانند سایر كشورهای جنوب شرقی آسیا آب‌و‌هوایی استوایی وگرمسیری دارد .در ادامه شما را با چند چشم‌انداز طبیعی این كشور آشنا می‌كنیم.            
 
جزایر راجا آمپات

راجا آمپات از نظر زیبایی‌های طبیعی جزو زیباترین جزایر شرق آسیاست . این مجمع الجزایر كه از 1500 جزیره کوچک تشکیل شده است مانند مرواریدی برسطح آب می‌درخشند.آب‌های صاف وشفاف و همچنین سرسبزی خیره‌كننده از راجا آمپات بهشت کوچکی ساخته است. نیز جالب است بدانید كه راجا آمپات بالاترین تنوع زیست دریایی را در کره زمین  به خود اختصاص داده‌است.

 بنابراین بهترین مکان  برای غواصی و دیدن دنیای شگفت انگیز زیرآب است.ازتفریحات رایج این منطقه می‌توان به قایقرانی،شنا ،شیرجه وغواصی اشاره كرد.افزون بر این همه، بهره بردن از طبیعت زیبای راجا آمپات نیز جای خود را دارد.اگر جزو افرادی هستید که دوستدار بناها و آثارپیش از تاریخ هستید حتما سری به غار زیبای تومولول  بزنید. دراین غار شگفت‌انگیز می‌توانید نقاشی‌هایی از دوران باستان و انسان‌های اولیه را ببینید.    
 
آبشار مارگون , آبشار نیاگارا , آبشار لاتون

 جزیره لومبوک

این جزیره در شرق جزیره بالی قرار دارد و درواقع همسایه آن به حساب می‌آید،اما به نسبت بالی کمتر شناخته شده است. لومبوك جزو یکی از مناطق بکر طبیعی اندونزی است. این جزیره دارای پوشش گیاهی  غنی‌، سواحل زیبا - که در بعضی نقاط به دلیل وجود صخره‌های مرجانی به رنگ صورتی درآمده‌اند-  جنگل‌های انبوه و چشم‌اندازهای آتشفشانی است.در جزیره لومبوک می‌توانید به تفریحات آبی بپردازید واز طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

 اگر مایل باشید می‌توانید سری بزنید به جزایر گیلی که در سواحل شمال غربی لومبوک قرار دارند .جزایر گیلی شامل سه جزیره کوچک ومکانی به یاد‌ماندنی برای استراحت وآرامش است‌. اگر هم دوست داشتید می‌توانید از پارک ملی  اژدهای کومودور که قسمتی از آن در یکی از جزایر گیلی به نام گیلی موتانگ است دیدن کنید. 
 
 آبشار آب سفید , هیجان , آبشار

پارک ملی تانجانگ پوتینگ

وقتی كه اسم پارک به میان می‌آید، شاید عده‌ای با خود فکر کنند که  مكان چندان جالبی درانتظارشان نخواهد بود، اما همیشه این گونه نیست.پارک تانجانگ پوتینگ دراستان کالیمانتان مرکزی اندونزی واقع شده است وبهترین مکان برای ماجراجویان و علاقه‌مندان به گشت وگذار در طبیعت است.این پارک سرسبز دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است وتا چشم کار می‌کند درآن درخت و گل وگیاه دیده‌‌می‌شود.

 از تفریحات رایج و جالب داخل پارک‌، سوار‌شدن بر قایق‌هایی است که از میان درختان پارک عبور می‌کنند و پوشش گیاهی و همچنین حیات وحش بی‌نظیر این پارک را به شما نشان می‌دهند.دیدن حیات وحش این منطقه كه شامل حیواناتی چون: تمساح،خرس آفتاب، اورانگوتان، گیبون، میمون ماکاک، پیتون و پلنگ ابری است بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

آبشار نوژیان , آبشار شوی , تعبیر خواب دریا



بالی

بالی توریستی‌ترین جزیره اندونزی است؛ جزیره‌ای بسیار خوش آب وهوا وسرسبز. این جزیره دو اقیانوس آرام واقیانوس هند را به یکدیگر پیوند می‌دهد.حاصل این پیوند آب و هوای دلپذیری است كه در این منطقه جریان دارد . بالی طبیعت بکر و زیبایی دارد. جنگل‌های سرسبز،کوه‌های آتشفشانی،پوشش گیاهی متنوع، رودها و آبشارها، دنیای شگفت انگیز زیردریا و مزارع پلکانی برنج که خود شهرت جهانی دارد همه و همه طبیعت شگفت‌انگیز بالی را می‌سازند.در ادامه چند چشم‌انداز طبیعی بکر در بالی را به شما معرفی می‌كنیم.

كشتزارهای پلكانی

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره است. شاید باخود فکرکنید که یک كشتزار برنج چیز جذابی برای دیدن ندارد، اما اشتباه می‌کنید؛ چون در برنجزارهای بالی تنها با یک مزرعه عادی روبرو نخواهید شد.حالا برای این كه تصویری از این كشتزارهای پلكانی به شما بدهیم، از شما می‌خواهیم كه مزرعه‌ای را در نظر بگیرید که به صورت پلکانی از نوک کوه تا دامنه آن امتداد داشته  و درست در دل جنگل‌های استوایی باشد. خب! نظرتان چیست؟ آیا زیبا وخارق‌العاده نیست؟!

آبشار کبودوال , آبشار تهران , کتاب جنگل

آبشار گیت گیت

یکی از زیباترین آبشارهای جزیره بالی است که حدود 70کیلومتری جزیره بالی قرار دارد و جزو یکی از جاذبه‌های توریستی زیبای این جزیره است. این آبشار ارتفاعی حدود 35 متر دارد ودر منطقه‌ای سرسبز و پر از درخت واقع شده است که در نوع خود بسیار زیبا و دل انگیز است و البته پیشنهادی مناسب برای دوستداران طبیعت.

جنگل راش , هفت آبشار , آبشار گزو

معبد تانا لُت

قرار بود اینجا در مورد چشم‌اندازهای زیبای طبیعی برای شما بنویسیم، اما این معبد  به جز معماری شگفت‌انگیز خود، در یکی از زیباترین مناطق طبیعی بالی جای گرفته‌است. ترکیب دریا و  پوشش گیاهی زیبا و سواحل شگفت انگیزدر این منطقه بهشت کوچکی را به وجود آورده است و هرساله گردشگران زیادی را  مسحور خود می‌كند.

این معبد دریک شبه جزیره ودر فاصله 45 کیلومتری سواحل کوتا در جزیره بالی واقع شده است . نکته بسیار جالب در خصوص این معبد هماهنگی آن با جزر ومد دریاست به  گونه‌ای که وقتی دریا در حالت مد قرار می‌گیرد‌، معبد به زیر آب می‌رود. پس حواس‌تان باشد که در هنگام مد دریا به این معبد نروید تا توفیق اجباری غواصی در دنیای زیر آب وتماشای ماهی‌ها نصیب‌تان نشود!

آبشار شلماش , آبشار شاهاندشت , جنگل گیسوم



مالزی

کشوری است که ترکیب  جالبی از آسمان خراش‌های سربه فلک کشیده و طبیعتی بکر و جذاب را در دل خود جا داده است. این كشور از نظر جغرافیایی دربردارنده دوناحیه است که دریای جنوب چین آنها را ازهم جدا می‌کند. مالزی دارای طبیعت گسترده‌ای است به گونه‌ای که 59 درصد آن از جنگل پوشیده شده است؛ جنگل‌های زیبای استوایی .در ادامه چند طبیعت بکر این كشور را برای شما معرفی كرده‌ایم.

صخره نوردی , آبشار لوه , خانه آبشار

پارک تامان ناگارا

این پارك جنگلی پیشنهادی ویژه برای دوستداران طبیعت است. اگر به مالزی رفتید از این جنگل بسیار زیبا نگذرید.این جنگل در سه محدوده ایالتی گسترده پاهنگ، کلانتان، ترنگانو گسترده‌شده که بیشترین وسعت آن مربوط به ایالت پاهنگ است. پارک تامان ناگارا یکی از قطب‌های مهم بوم گردی به شمار می‌آید ودارای جاذبه‌های زیبا ومتنوع زیست شناختی وزمین شناختی است وپوشش گیاهی متنوع وشگفت آوری دارد. تامان ناگارا یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های بارانی در دنیاست که قدمت آن به 130 میلیون سال پیش برمی‌گردد.

این محدوده دارای پستانداران کمیابی مانند ببرهند و چینی،کرگردن سوماترایی، گاو وحشی مالایی وفیل آسیایی است.بنابراین توصیه ما این است كه برای رفتن به این جنگل انبوه، اول از همه تحقیقات لازم را انجام بدهید و حتما همراه با راهنما به مناطق امن وحفاظت شده آن بروید تا دچار مشکل نشوید.

 از جاذبه‌های دیگر این منطقه جنگلی می‌توان به رودخانه تاهان که از میان این جنگل می‌گذرد و دارای نمونه کمیابی از ماهی‌های مالایی است ، همچنین پل‌های معلقی که در دل جنگل ساخته ‌شده‌اند و غارهای شگفت‌آور آن اشاره کرد. کشتی‌های تفریحی زیادی در رودخانه تاهان شناورند تا شمارابه گشت و گذار روی این رودخانه ببرند.همچنین عبور از روی پل‌های معلق  فرصت تماشای طبیعتی بکر و فوق‌العاده را برای شما امکان پذیر می‌کنند. غارهای شگفت‌انگیز این منطقه را می‌توان با پای پیاده و همچنین قایق پیمود.

آبشار لونک , آبشار شیرآباد , منچستر کنار دریا

  بلندی‌های کامرون

یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مناطق تفریحی مالزی كه دارای چشم‌اندازهای زیبا و تفریحی فراوان است. بلندی‌های کامرون در فاصله 220 کیلومتری از کوآلالامپور؛ مرکز مالزی و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد. این منطقه از چندین شهر کوچک تشکیل شده و ملیت‌های متنوعی چون: چینی‌، هندی‌، مالایی و ... دارد؛ گویی که جهانی کوچک  را در دل خود جای داده‌است.

کامرون آب وهوایی خنک و دلپذیر دارد. این منطقه دارای روستاهای کوچک وبسیار زیبا،مزارع توت فرنگی،پرورش زنبورعسل وکشتزارهای وسیع چای است.در بلندی‌های كامرون جنگل‌ها وآبشارهای بسیار زیبایی وجود دارند.بنابراین در اینجا می‌توانید  یك روز كامل را به دور از هیاهوی شهر،در آرامش در جنگل‌های انبوه و همچنین مزارع توت فرنگی قدم بزنید و از چیدن توت فرنگی‌های آب دار لذت ببرید.

آبشار آب ملخ , نمک دریا , آبشار سنگان

جزیره پانگ‌کور

این جزیره پیشنهادی عالی برای كسانی است که می‌خواهند همزمان از دریا و جنگل لذت ببرند. پانگ‌كور به معنای واقعی طبیعتی بکر وزیبا را در خود جای داده‌است. ساحل مرجانی، دریای شفاف، سواحلی با شن‌های سفید که در زیر نور آفتاب می‌درخشند وجنگل‌ها و درختان سربه فلک کشیده این جزیره را به یکی از زیباترین جزایر مالزی تبدیل کرده است.

 در این جزیره زیبا امکانات تفریحی زیادی وجود دارد که می‌تواند هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد؛ از جمله: شنا و تفریحات آبی متنوع، جنگل‌نوردی، کوه پیمایی، بازدید از حیات وحش فوق‌العاده ودیدن پلانکتون‌های آبی که شب‌ هنگام در آب دریا می‌درخشند .اگر هم دوستدار بناهای تاریخی هستید، می‌توانید سری به معبد چینی فولین کنگ، معبد کالی امان و همچنین بازمانده‌های یک قلعه معروف هندی که جزو مكان‌های دیدنی این جزیره است، بزنید.

آبشار آتشگاه , موج دریا , جنگل آمازون



ویتنام

از دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا كه دارای بافت طبیعی استوایی است. به طور کلی ویتنام از سه منطقه شمالی،منطقه مرتفع مرکزی ودلتای رود مکونگ تشکیل شده است. ویتنام دارای آب وهوای موسمی‌استوایی است و به خصوص در منطقه جنوبی آن دارای آب وهوا کاملا استوایی ، گرم و مرطوب است. ویتنام به داشتن طبیعتی زیبا شهرت دارد. در ادامه دو مورد از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی دل‌انگیز ویتنام را برای شما معرفی كرده‌ایم.

خلیج هالونگ

این خلیج بی شک یکی از زیباترین مناطق ویتنام است که نباید دیدن آن را از دست داد.این خلیج که دراستان کوانگ نن در شمال شرقی ویتنام واقع شده است. هالونگ بای آب شفاف،تالاب‌هایی بی‌نظیر،سازه‌هایی از سنگ آهک، پرتگاه‌های سرسبز و دارای شیب‌های تند، خلیج‌های کوچک، غارهای شگفت انگیز و وهم آور و هزاران جزیره کوچک زیبا را در دل خود جا داده است. از زیبایی‌های این خلیج  وجود سنگ‌های آهکی درشکل‌ها و اندازه‌های گوناگون است که در نقاط مختلف خلیج به چشم می‌خورد.

در این خلیج تفریحات فراوانی وجود دارد که می‌تواند خاطراتی هیجان انگیز را برای شما به یادگار بگذارد، پیاده روی روی ماسه‌های سواحل جزایر فوق العاده زیبا،آب تنی در آب‌های شفاف جزایر،گشت با کشتی روی خلیج ومشاهده سنگ‌ها و برج‌های صخره‌ای، سوار شدن بر کایاک و بازدید از غارهای آبی که هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.جالب است که بدانید بنیاد عجایب هفتگانه جدید در سال 2009 این خلیج را به عنوان یکی از عجایب هفتگانه طبیعت دنیا اعلام کرد پس در وصف زیبایی آن اغراقی نشده است.

جنگل ارسباران , سردار جنگل تهران , جنگل النگدره

آبشار پله‌ای

درست است که ویتنام مانند بالی مزارع پلکانی برنج ندارد، اما به جای آن آبشار پلکانی دارد که در نوع خود بی‌نظیراست و بیشتر یادآور رویاهای کودکی مان است! این آبشار پله‌ای شگفت انگیز پونوگوئا نام دارد و در فاصله 50 کیلومتری شهر دالات که جزو یکی از شهرهای جنوبی و زیبا وتوریستی ویتنام است، قرار دارد. آبشار پونوگوئا در منطقه‌ای قرار گرفته که دارای انواع دریاچه‌ها، آبشارها وچشمه سارهای گوناگون است.

این آبشار پله‌ای خیره‌كننده 40 متر ارتفاع دارد وبیشتر از 100متر عرض آن است . خبر خوب برای دوستداران جنگل این است که حدودا 25 هکتار جنگل بکراستوایی و زیبا در اطراف این آبشار وجود دارد.ارتفاع زیاد آبشار و حجم بالای آب آن باعث شده که شدت سقوط آب از صخره‌های پلکانی آن به حدی باشد که صدای فرود و برخورد آب حتی از چندین کیلومتر دورتر از آبشار نیز به گوش برسد.بی شک سفر به این منطقه یک طبیعت گردی کامل به حساب می‌آید وبهترین پیشنهاد برای دوستداران ترکیب هیجان انگیز جنگل، آبشار وسایر پدیده‌های طبیعی و آبی است.

آبشار ویکتوریا , آبشار پونه زار , سنگ نوردی


ویدیو : هیجان‌نوردی در كوه، جنگل، دریا و آبشار