هندی ها به دنبال بازگرداندن الماس کوه نور : گروهی از بازرگانان و هنرمندان هندی ...


گروهی از بازرگانان و هنرمندان هندی به صورت متحد با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی لندن، خواستار بازگرداندن الماس مشهور یک صد میلیون پوندی 'کوه نور' به هند شده اند. خبرگزاری ایرنا: گروهی از بازرگانان و هنرمندان هندی به صورت متحد با ارائه دادخواستی به دادگاه عالی لندن، خواستار بازگرداندن الماس مشهور یک صد میلیون پوندی 'کوه نور' به هند شده اند.

روزنامه ایندیپندنت روز دوشنبه در گزارشی دراین خصوص نوشت: این گروه که خودشان را 'کوه نور' می خوانند، می گویند این الماس 150 قیراطی که در حال حاضر بخشی از جواهرات تاج ملکه انگلیس است، از خانه اصلی اش سرقت شده است و دولت انگلیس بایستی آن را بازگرداند.

این روزنامه افزود: 'دیوید دی سوزا' ، که از نظر مالی از این پروندۀ قضایی را در انگلیس حمایت می کند، می گوید: «کوه نور یکی از مصنوعاتی است که در شرایط مشکوکی از هند برده شده است.'

نقش الماس , الماس , فیلم هندی

ایندیپندنت نوشت : 'دیوید دی سوزا'، مدعی است : 'استعمار بریتانیا نه تنها ثروت ملت هند را دزدید بلکه روح این کشور را هم نابود کرد.»

روزنامه ایندیپندنت اضافه کرد: 'بهومیکا سینگ' ستاره بالیوود از اعضای این گروه می گوید: کوه نور نه فقط یک الماس 105 قیراطی است بلکه بخشی از تاریخ و فرهنگ ما است و بایستی بدون هیچ گونه شک و تردیدی بازگردانده شود.

این روزنامه افزود: وکلای پرونده گروه 'کوه نور' می گویند آنها این پرونده را براساس هولوکاست فرهنگی ( بازگشت اشیاء فرهنگی) بنانهاده اند که براساس آن نهادهای ملی در انگلیس می توانند اقدام به بازگرداندن اشیا سرقت شده کنند.

ایندیپندنت اضافه کرد: 'ساتیش جاکو' از شرکت حقوقی 'روبریک لوئیس کینگ ' مستقر در بیرمنگام می گوید که آنها ادعاهای خودشان را در چارچوب دکترین مشترک حقوق 'تجاوز به اشیاء' مطرح کرده و می گویند که دولت انگلیس این الماس را سرقت کرده است .

به نوشته این روزنامه، این وکیل انگلیسی می گوید که آنها همچنین مترصد طرح این پرونده در دادگاه بین المللی کیفری هستند.

ایندیپندنت در همین حال نوشت که دولت انگلیس پیش از این، ادعاهای مطرح شده در این خصوص را رد کرده است.

خوکچه هندی , هندی , الماس ایران

دولت انگلیس تابه حال درخواست ها برای بازگرداندن الماس کوه نور را رد کرده است و در همین راستا دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در سال 2013 میلادی در جریان سفر به هند از حق کشور خود برای داشتن کوه نور دفاع کرد.

کمپانی هند شرقی در دوران استعمار انگلیس بر هند الماس کوه نور را به انگلستان منتقل کرد و این جواهر در سال 1851 به ملکه ویکتوریا اهدا شد.

در سال 1877 میلادی رسماً اعلام شد این الماس در اختیار ملکه ویکتوریا امپراتور بریتانیا است.

این الماس، زوج الماس معروف دریای نور است که هم اکنون در موزه ی بانک مرکزی ایران نگهداری می شود و هر دو از قدیمی ترین جواهرات شناخته شده در جهان هستند.

الماس کوه نور در حال حاضر در برج لندن، محلی تاریخی در ساحل شمالی رود تِیمز، نگهداری می شود.


ویدیو : هندی ها به دنبال بازگرداندن الماس کوه نور