همه قوانین عجیب و غریب فوتبال ایران! : اینحا ایران است. تا دل‌تان بخواهد در ...


اینحا ایران است. تا دل‌تان بخواهد در سال‌های اخیر قوانین عجیب و غریب وضع کرده‌اند، این قوانین نه تنها هیچ کمکی به فوتبال نکرده بلکه باعث تمسخر فوتبال در رسانه‌های گروهی داخلی و حتی خارجی شده. خبر ورزشی: اینحا ایران است. تا دل‌تان بخواهد در سال‌های اخیر قوانین عجیب و غریب وضع کرده‌اند، این قوانین نه تنها هیچ کمکی به فوتبال نکرده بلکه باعث تمسخر فوتبال در رسانه‌های گروهی داخلی و حتی خارجی شده، چون هیچ‌یک از این قوانین وجود خارجی نداشته است. برخی از قوانین من‌درآوردی و خلق‌الساعه را مرور می‌کنیم...

1- سقف قرارداد

سقف قرارداد را وضع كردند كه مثلاً پرداخت‌ها را در فوتبال كنترل كنند اما طولی نكشید كه سقف قرارداد شد كف قرارداد و سقف قرارداد ناپیدا شد و سر به آسمان كشید... همه باشگاه‌ها و بازیكنان توی برگه سقف قرارداد را می‌نویسند اما مابقی را در قالب زمین در شمال، خانه در فرشته، حواله میلگرد و... می‌گیرند. این وسط فقط سر اداره مالیات كلاه می‌رود. غلامرضا بهروان حیّ و حاضر، می‌گوید سقف قرارداد فقط سبب دروغ و دروغگویی شده است. الان هم سقف قرارداد برای باشگاه‌ها گذاشته‌اند. كاش به جای این كار به باشگاه‌ها می‌گفتند به هر بازیكنی به اندازه‌‌اش پول بدهید. یكی شاید 5 میلیون تومان بیرزد و یكی 500 میلیون تومان و یكی یك میلیارد تومان.

2- صعود تیم از لیگ 3 به لیگ یك!

این اتفاق در زمان محمد دادكان رخ داد. از لیگ 3 تیم‌هایی چون پاسارگاد امیر عابدینی و آذربایجان علی پروین به لیگ یك صعود كردند و لیگ یك 16 تیمی شد 28 تیمی. آنقدر این حالت آزار‌دهنده است كه فدراسیون فوتبال سال‌‌هاست می‌كوشد وضعیت را به شكل گذشته برگرداند و الحمدلله فصل بعد لیگ یك، یك گروهی می‌شود. البته علی كفاشیان فصل گذشته این كار را در لیگ 2 انجام داد. ظاهراً برای ما كمیت مهمتر از كیفیت است.

3- مصاحبه نكن

این یكی نوبر بود. در حكمی علی دایی ممنوع‌المصاحبه شد و مجبور شد بعد از پایان بازی در مورد آب و هوا و شرایط اقتصادی صحبت كند.

4- مربی منشوری

مربیان منشوری از حضور در تیم‌های لیگ ‌برتری منع شدند اما می‌توانستند و می‌توانند در لیگ یك كار كنند. انگار لیگ یك نیاز به سلامت ندارد! البته جالب‌تر از این قانون محرومیت‌های پنهانی بود. كمیته انضباطی علیه هیچ مربی‌ای تشكیل پرونده نداد و رأی صادر نكرد اما كمیته اخلاق كه حكومتی جدا دارد در نامه‌ای به باشگاه‌ها و یا مصاحبه‌های تلفنی می‌گفت حق ندارید با فلان مربی قرارداد امضا كنید...

همان مربیان الان مشغول كار در تیم‌های لیگ ‌برتری هستند. بالاخره این‌ها منشوری بودند یا نبودند؟ اصلاً مگر می‌شود مربی‌ای خلاف كرده باشد اما در لیگ یك اجازه كار داشته باشد؟ چرا هیچ‌یك از این‌ها به كمیته انضباطی دعوت و تفهیم اتهام نشدند. از همه مهمتر مگر می‌شود مربی‌ای را بدون حكم محروم یا محكوم كرد...؟

5- محرومیت برای دو سال بعد!

كمیته اخلاق كه به یقین موازی با كمیته انضباطی و استیناف است! جاسم كرار را برای دو فصل بعد یك فصل محروم كرده! برای این شرحی نداریم. بنویسیم بدون شرح بهتر است. عجیب‌تر از این قانون دیده‌اید؟ خلاف اكنون واقع شده اما جریمه برای دو سال بعد لحاظ خواهد شد. این قانون اگر در اجتماع باب شود چه‌ها كه نمی‌شود. با خلاف باید به آنی برخورد كرد. مگر غیر از این است و دیگر ممالك غیر از این عمل می‌كنند؟

6- 18 بازیكن بزرگسال!

تیم‌های لیگ‌ برتر تنها مجاز به استفاده از 18 بازیكن بزرگسال هستند! در فوتبال حرفه‌ای باشگاه‌ها در جذب بازیكن آزاد هستند و آنها به اختیار و مبتنی بر نیاز و سیاست‌های باشگاه جذب بازیكن می‌كنند اما در لیگ ‌برتر خودمان جذب بازیكن جوان تحمیل شده است. فقط یك كلمه می‌گوییم. در این‌باره باید فرهنگ‌سازی شود و هیچ‌گاه قوانین تحمیلی و اجباری جواب نخواهد داد هرچند ما در آمار واقعیت را به گونه دیگری جلوه دهیم....


ویدیو : همه قوانین عجیب و غریب فوتبال ایران!