همه به خاطر جنجال اخیر عصبانی هستند! : جنجال های اختتامیه جشنواره فجر و اتفاقی ...


جنجال های اختتامیه جشنواره فجر و اتفاقی که برای فیلم رضا درمیشیان افتاد و آن را از گردونه رقابت ها خارج کردند، هنوز هم ادامه دارد. علی معلم که یکی از اعضای هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود و این روزها در جشنواره برلین به سر می برد از واکنش مخاطبان در برلیناله نسبت به فیلم درمیشیان نوشت: «نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در برلین با استقبال روبرو شد.




روزنامه هفت صبح: جنجال های اختتامیه جشنواره فجر و اتفاقی که برای فیلم رضا درمیشیان افتاد و آن را از گردونه رقابت ها خارج کردند، هنوز هم ادامه دارد. علی معلم که یکی از اعضای هیات انتخاب سی و دومین جشنواره فیلم فجر بود و این روزها در جشنواره برلین به سر می برد از واکنش مخاطبان در برلیناله نسبت به فیلم درمیشیان نوشت: «نمایش فیلم «عصبانی نیستم» در برلین با استقبال روبرو شد. یکی از بینندگان در جلسه به نکته درستی اشاره کرد. این فیلم قبل از هر چیز یک عاشقانه صادقانه است. قابل توجه اشراف سینمای ایران که طاقت این فیلم کوچک را نداشتند.»

جالب است که به جز معلم که خودش عضو هیات انتخاب جشنواره بوده و از کلامش پیداست او هم با برخوردی که با فیلم درمیشیان شده مشکل دارد. ابراهیم داروغه زاده، قائم مقام جشنواره فیلم فجر هم در سخنانی صریح به این ماجرا اعتراض کرد و آنچه را که مسئولان جشنواره فجر مصلحت اندیشی به سود جشنواره نامیده بودند، زیر سوال برد: «چه مصلحتی بالاتر از احترام به قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران برای دولتمردان وجوددارد؟ فیلم رضا درمیشیان قانونی تولیدش ده بود و قانونی و پس از انجام اصلاحات مورد نظر ارشاد به جشنواره راه پیدا کرده بود و باید تا آخر با آن قانونی برخورد می شد. مطمئنا داوری شدن این فیلم هیچ مشکلی برای نظام و انقلاب به وجود نمی آورد همانگونه که نمایش آن در جشنواره مشکلی ایجاد نکرد. سینما محملی است تا تمام سلایق بتوانند در چارچوب قانون با هم گفتگو کنند و اگر جوانان این مملکت نتوانند در سینما حرف هایشان را بزنند گزینه جایگزین چه خواهد بود؟ فیلم درمیشیان فیلم دلخواه من نیست اما از نظر قانون هیچ تفاوتی با دیگر فیلم های جشنواره ندارد و نباید رفتار فرامتنی با آن می شد. اگر خودمان به قوانین نظام پایبند نباشیم چه آینده روشنی برایمان متصور است و خواهد بود؟ این یک پیروزی و موفقیت برای مدیریت فرهنگی نخواهد بود. مخاطب من آن عزیزانی هستند که از حضور این فیلم در جشنواره نگران بودند و این نگرانی را اعمال کردند. ان شاءالله در فرصت مقتضی بیشتر خواهم گفت.»

اما جالب است که هر دو گروه طرفدار و مخالف «عصبانی نیستم» به این پست داروغه زاده حمله کرده اند. منیژه حکمت که از همان ابتدا پشت فیلم درمیشیان ایستاده بود در کامنتی خطاب به داروغه زاده نوشته است: «جناب آقای داروغه زاده فرار به جلوپ!» و در حقیقتاو را متهم کرده که از زیر بار مسئولیتش در جشنواره ای که داشته، دارد شانه خالی می کند.

این واکنش طرفداران بود. واکنش مخالفان فیلم درمیشیان هم چیزی در همین ردیف است. سعید الهی، رئیس سایت سینماپرس که دوس ال است از طرف جواد شمقدری ماموریت ساماندهی صنوف در سازمان سینمایی را برعهده دارد در کامنتی تند خطاب به قائم مقام جشنواره نوشته است: «این دیگه چه مدلشه؟ شما قائم مقام جشنواره بودید و بعد از اتمام این رویداد مهم فرهنگی دارید از فشار و مصلحت سخن میگید؟؟؟ اگه فشار ناحقی بوده که باید همون موقع استعفا می کردید، اگر هم مصلحتی بوده جایگاه مدیریتی شما اجازه نمیده در فیس بوک اونو به راحتی افشا کنید، مگر شما نیروی پروژه ای جشنواره ای؟ دکتر جان فراموش نکن شما هنوز درون سازمان سینمایی هستی. برادر! شما بهتر از هر کسی میدونی عصبانی نیستم فارغ از طرح برخی موارد مربوط به اتفاقات انتخابات 88 براساس فیلمنامه غیرمصوب و اصلاح نشده در طول مدتی که آقایون در سازمان سینمایی در حال جابجایی بودند، تولید شد که اگر اینطور نبود مجبور نمی شدین برای نمایش، 18 دقیقه اونو سانسور کنید! ... این چه رسمیه که بعد از جشنواره طوری رفتار می کنید که انگار همه چی قانونی بوده و ...! مهم قانونه که در سینما همیشه نادیده گرفته میشه و همه خودشونو محق می دونند. مجوز فیلمنامه «عصبانی نیستم» اونی نیست که به مردم نشون داده شد و درمیشیان هم هیچگاه اصلاحات رو لحاظ نکرد، حال چه فیلم خوب در اومده باشه چه بد، بحث فتنه موضوع فرعی داستانه.»

داروغه زاده در پاسخ به این کامنت سعید الهی نوشت: «موضوع کلی تر از یک فیلم و یک جشنواره است. موضوع احترام به قانونه، موضوع احترام به آزاداندیشی و آزادی بیان در چارچوب قانونه. دنبال مقصر گشتن موضوع انحرافیه. همه ما فقط بخشی از حقیقت هستیم که می توانیم با نور وجود خود بخشی از تاریکی و جهل را روشنایی ببخشیم.»

الهی اما همچنان بحث را با این فرضیه ادامه داد که: «چون درمیشیان قانون رو رعایت نکرد پس سر بزنگاه تهیه کننده اش کاملا هوشمندانه رفتار کرد.»

داروغه زاده در پایان بحث، مردم را ناظر اصلی ماجرا خوانده و نوشته است: «آقای سعید الهی عزیز من هم به همان اندازه خبر داشتم که شما و همه مردم، من هم همان وقتی مطلع شدم که شما و همه مردم و من هم به اندازه شما و همه مردم اینقدر هوش دارم که بفهمم خارج شدن فیلم درمیشیان از داوری غیرطبیعی بود. سرمان را در برف نکنیم. همه مردم از ما باهوشترند. ضمنا همه پست های سازمان سینمایی ارزانی شما و دوستانتان. اتفاقا همین ابتدای کار بدانید و بدانند بهتر است شاید تجدید نظر کنند و ما را خلاص.»


ویدیو : همه به خاطر جنجال اخیر عصبانی هستند!