هشدار کلینتون درباره رد توافق در کنگره : لس آنجلس تایمز نوشت هیلاری کلینتون ...


لس آنجلس تایمز نوشت هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از حزب دموکرات روز دوشنبه از توافق هسته ای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران حمایت کرد. خبرگزاری صدا و سیما: روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی به قلم مایکل اِی مِمولی نوشت: هیلاری کلینتون اعلام کرد اگر کنگره توافق هسته ای ایران را رد کند، «همه فرصت ها از دست خواهد رفت». او همچنین درباره تأثیر احتمالی این اقدام بر موقعیت آمریکا در جهان هشدار داد.

کلینتون در سفر تبلیغاتی خود به منچستر گفت: «اروپایی ها، روس ها، چینی ها می گویند ما با آمریکایی ها هستیم. ما با آمریکایی ها موافقیم. ما این توافق را به دست آوردیم. حدس می زنم رئیس جمهور آنها نمی تواند سیاست خارجی اتخاذ کند.» او تصریح کرد: «این نشانه ای بسیار بد محسوب می شود.»

در حالی که جمهوری خواهان هشدار می دهند توافق هسته ای می تواند زمینه را برای دست یابی ایران به سلاح هسته ای فراهم کند اما کلینتون خاطرنشان کرد چگونه ایران طی دولت قبلی جمهوری خواه توانست برنامه هسته ای خود را به پیش ببرد.

او گفت: «زمانی که جرج بوش رئیس جمهور بود، ایرانی ها در چرخه سوخت مهارت کسب کردند. آنها همچنین تأسیسات مخفی ساختند و آنها را مملو از سانتریفوژ کردند و اگر تصمیم می گرفتند می توانستند به اندازه کافی اورانیوم ذخیره کنند تا به سوی ساخت یک سلاح گام بردارند.»

حمایت کلینتون از توافق هسته ای ایران زمانی مطرح شد که این حمایت برای دولت اوباما بسیار حیاتی است. این در حالی است که تلاش هایی چندین میلیون دلاری برای تحت فشار قرار دادن دموکرات ها در کنگره برای رد توافق هسته ای به هنگام رأی گیری در ماه سپتامبر آغاز شده است. بر اساس متن توافق نامه هسته ای، ایرانی ها با محدود کردن برنامه هسته ای خود در ازای کاهش تحریم های بین المللی که به اقتصاد این کشور به شدت آسیب رسانده است، موافقت کردند.

اوباما به همراه خانواده خود در تعطیلات به سر می برد اما در مصاحبه های اخیر خود از توافق هسته ای حمایت کرد و کلینتون -وزیر امور خارجه سابق دولت اوباما- در تبلیغات انتخاباتی خود به این موضوع پرداخته است.

او در جمع 500 نفری در بزرگترین شهر منطقه نیوهمپشایر گفت: «وارد جزییات این موضوع شده ام زیرا شما در هفته های آتی چیزهای زیادی درباره آن خواهید شنید.» او همچنین گفت: «از این رو، لطفا آگاه باشید. اگر از ما انتظار می رود بتوانیم مشکلات بغرنج را با کمک دیگر کشورهای جهان که از ما حمایت می کنند، حل و فصل کنیم باید به دیپلماسی متوسل شویم.»

درست در زمانی که جمهوری خواهان به صورت فزاینده ای در حال زیر سوال بردن دستاوردهای کلینتون به عنوان دیپلمات ارشد دولت اوباما هستند؛ اظهارات او سبب می شود فرصتی برای او در زمینه اشاره به اولویت هایش فراهم شود. کلینتون گفت: «به منظور ترغیب چین و روسیه و دیگر قدرت ها برای پیوستن به ما در اعمال تحریم های بین المللی که سازمان ملل آنها را تصویب کرد، فورا دست به کار شدم . متقاعد کردن چینی ها و روس ها کار بسیار دشواری بود ولی ما این کار را انجام دادیم.»

کلینتون همچنین گفت اگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود ائتلافی جدید به منظور هدف قرار دادن دیگر فعالیت های بی ثبات کننده ایران تشکیل خواهد داد. دولت اوباما از ایران به سبب حمایت از گروه های تروریستی و اقداماتش در زمینه حقوق بشر انتقاد کرده است.

کلینتون گفت: ‌«با چالش زیاد دیگری مواجه هستیم که از ایران نشأت می گیرد. اما شخصا، به عنوان رئیس جمهور آینده شما با این چالش ها مقابله خواهم کرد البته با علم به این که ما توانستیم روند برنامه هسته ای ایران را کند و محدود کنیم.»


ویدیو : هشدار کلینتون درباره رد توافق در کنگره