هشدار نسبت به کوه‌خواری در دماوند : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت ...



دماوند , هشدار , آب معدنی دماوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نسبت به کوه‌خواری در روستای "رینه" دماوند هشدار داد.

محمدهادی حیدرزاده در گفت‌وگو با ایسنا  ، با اشاره به تشکیل کارگروهی برای مقابله با لطمات ناشی از معدن‌کاوی‌ها و جاده‌سازی‌های اطراف کوه دماوند، گفت: دماوند یک اثر ملی، طبیعی است و هر نوع بهره‌برداری از آن ممنوع است اما متاسفانه طی دوره‌ای به اشتباه مجوز معدن‌کاوی در اطراف قله دماوند را دادند و آنجا حقوق مکتسبه ایجاد کردند.

وی در ادامه افزود: دماوند به نوعی نماد کشور ماست، بنابراین این مساله به طور جدی در حال بررسی است تا فعالیت معادن متوقف شود. امیدواریم بتوانیم این روند آسیب‌زا را کنترل کنیم.

جاده‌سازی در اطراف دماوند اشتباه بزرگی بود
حیدرزاده با اشاره به اینکه در نگهداری یک اثر طبیعی، ملی مثل دماوند باید سخت‌گیری‌های لازم صورت بگیرد، گفت: نگهداری از دماوند باید در حد پارک ملی باشد و هر نوع بهره‌برداری از آن را منتفی کنیم و بهره‌برداری باید صرفا برای کوهنوردان حرفه‌ای باشد و گردشگرانی که از زیبایی این طبیعت استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: جاده‌سازی در اطراف دماوند هم بزرگ‌ترین اشتباهی بوده که صورت گرفته، و قرار است این مساله پیگیری شود. تخریب پوشش گیاهی نیز در اثر میزان بالای بهره‌برداری از این منطقه در بحث گردشگری عمومی و بهره‌برداری جوامع محلی صورت گرفته است، که این امر هم جرم تلقی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به ضرورت وجود پاسگاه محیط‌بانی در منطقه دماوند تاکید کرد: برای نجات دماوند باید یک اتاق مدیریتی یکپارچه و بین‌بخشی با حضور دستگاه‌های مختلف جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری تشکیل شود.

حیدرزاده در پایان ضمن هشدار نسبت به افزایش زمین‌خواری در روستای رینه دماوند گفت: این روستا نزدیک‌ترین نقطه به دماوند است که علاوه بر وجود مشکل زباله در آن بحث خرد شدن زمین و فروش آن یک خطر جدی است و کوه‌خواری به معنای واقعی کلمه در آنجا اتفاق می افتد.

 

 اخبار  اجتماعی  - ایسنا 


ویدیو : هشدار نسبت به کوه‌خواری در دماوند