هشدار اوباما به بشار اسد : هشدار اوباما به بشار اسد رئیس جمهوری آمریکا به بشار ...



هشدار اوباما به بشار اسد

رئیس جمهوری آمریکا به بشار اسد هشدار داد در صورتی که "اشتباه تراژیک" استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم کشور خود را مرتکب شود، پاسخگو خواهد بود.

 

هشدار اوباما درباره حمله موجودات فضایی  , اوباما درباره حمله موجودات فضایی هشدار داد  , هشدار اوباما درباره حم

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هشدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه کمی پس از آن مطرح شد که سوریه تهدید کرد در صورتی که هدف حمله خارجی واقع شود، از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی استفاده خواهد کرد. این نخستین پذیرش رسمی از سوی دمشق مبنی بر در اختیار داشتن این نوع از سلاح‌ها است.

رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانسی خطاب به کهنه سربازان جنگ‌های خارجی این کشور تاکید کرد: با توجه به انبارهای سلاح‌های شیمیایی حکومت سوریه، ما همچنان به بشار اسد و کسانی که اطراف او هستند تصریح خواهیم کرد که جهان نظاره‌گر است و اگر آن‌ها مرتکب اشتباه تراژیک استفاده از این سلاح‌ها شوند، از سوی جامعه بین‌المللی و آمریکا از بابت آن پاسخگو خواهند بود.

اوباما تاکید کرد در حال کار کردن به روی فرآیند انتقال قدرت در سوریه است "تا مردم این کشور بتوانند آینده‌ای بهتر داشته باشند."

اوباما عنوان داشت: ما با دوستان و هم‌پیمانان خود و مخالفان سوری به کار کردن در مورد روزی که مردم سوریه دولتی داشته باشند که به حقوق اساسی آنها احترام بگذارد ادامه می‌دهیم.

دولت باراک اوباما موکدا اعطای سلاح به شورشیان سوری را رد کرده اما ارائه کمک‌های غیر نظامی به آنها به عنوان "تلاشی برای هموار کردن راه فرآیند دشوار انتقال قدرت سیاسی در سوریه در صورت سقوط بشار اسد" را پذیرفته است.

در همین حال بان کی مون در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی این کشور عنوان داشت که احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه محکوم است: "هر طرفی در سوریه بخواهد از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، محکوم می‌شود."

دبیرکل سازمان ملل همچنین عنوان داشت: امیدوارم جامعه جهانی هوشیار باشد تا چنین مساله‌ای به وقوع نپیوندد. ما نمی‌توانیم تحقیقاتی درخصوص اینکه آیا سوریه چنین سلاحی در دست دارد یا خیر انجام دهیم اما سوریه عضو سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی نیست و این مساله نگران کننده است.

وی در ادامه افزود: من این مساله را با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب بررسی خواهم کرد و رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و یکی از مشاوران برجسته نظامی این سازمان برای بررسی اوضاع، به سوریه اعزام خواهند شد.

دولت آمریکا نیز در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزیر امور خارجه سوریه درخصوص سلاح‌های شیمیایی این کشور به دولت سوریه هشدار داد که "حتی لحظه‌ای به فکر استفاده از سلاح شیمیایی نباشید."

جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طی اظهاراتی عنوان داشت: امکان استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه یک مساله غیرقابل قبول است.

وی گفت: زمانی که مسئولان سوریه در برابر خبرنگاران و روزنامه نگاران به صحبت درباره سلاح‌های سوریه می‌پردازند، این مساله باعث نگرانی شدید می‌شود لذا ما به شدت با هرگونه اندیشه‌ای که استفاده از این سلاح‌ها از سوی نظام سوریه را توجیه کند، به شدت مخالفیم.

لیتل همچنین خطاب به سوریه هشدار داد: مقامات سوریه نباید حتی ثانیه‌ای به استفاده از سلاح شیمیایی بیندیشند.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزیران خارجه این اتحادیه به خبرنگاران گفت: وجود سلاح‌های شیمیایی در یک منطقه بحرانی همواره مایه‌ نگرانی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون در عین حال می‌افزاید: تا جایی که من اطلاع پیدا کردم دلیلی برای یک نگرانی جدی در مورد استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در سوریه وجود ندارد.

اشتون افزود: البته دست یافتن به اطلاعات دقیق در مورد وضعیت کنونی این کشور ساده نیست.ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به سخنان سخنگوی همتای سوری خود واکنش تندی نشان داد و تهدید سوریه در به کارگیری سلاح شیمیایی را "غیرقابل قبول" خواند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای در اظهاراتی عنوان داشت: تهدید به استفاده از سلاح شیمیایی یک اقدام وحشیانه است.

وستروله همچنین در بیانیه خود از همه مقامات سوریه خواست تا به شکلی مسئولانه به وظایف خود در قبال تعیین امنیت سلاح‌های شیمیایی عمل کنند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به نوبه خود خواهان تامین امنیت سلاح‌های شیمیایی و نظارت بر این سلاح‌ها شد./ایسنا


ویدیو : هشدار اوباما به بشار اسد