هشت وزیر در برزخ «كارت زرد» : یك آمار از میان آمارهای متعدد مربوط به سوالات ...



وزیر بهداشت , وزیر کشور , وزیر اطلاعات

یك آمار از میان آمارهای متعدد مربوط به سوالات نمایندگان از وزرا می‌تواند خیلی چیزها را مشخص كند؛ آماری كه همین چندی پیش مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری داده بود؛ ٨٠ درصد سوالات از وزرا توسط تنها ٤٠ نماینده طرح شده است؛ ٤٠ نماینده‌ای كه مشخصا در صف مقدم مقابله با دولت هستند

در حالی كه امروز منتقدان وزیر اقتصاد در بهارستان در سودای دادن سومین كارت زرد به او هستند، هشت وزیر دیگر كابینه باید خود را برای فرار از كارت زرد مجلسی‌ها آماده كنند؛ كارت زردهایی كه تا حالا كابینه یازدهم دریافت ١١ تا از آنها را تجربه كرده است. همین هفته گذشته معاون نظارت مجلس در جزییات گزارش نظارتی بهارستان از عملكرد دولت در سه ماه پایانی سال ٩٣ از طرح هزار و دو تذكر و همین‌طور ٣٠٩ سوال از اعضای كابینه اشاره كرده بود؛ سوالاتی كه تعداد آنها آنقدرها هست تا وزرای كابینه چندان دل به قانع شدن نمایندگان و خارج شدن سوالات از دستور كار نبندند. مجلس نهم تا اینجا نشان داده كه به اندازه كافی برای دادن كارت زرد به وزرا نماینده پای كار دارد. وزرا هر چقدر هم در توجیه نمایندگان میانه‌روتر مجلس موفق باشند، بعید است از پس مخالفان سرسخت دولت بربیایند.

به گزارش اعتماد، یك آمار از میان آمارهای متعدد مربوط به سوالات نمایندگان از وزرا می‌تواند خیلی چیزها را مشخص كند؛ آماری كه همین چندی پیش مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس‌جمهوری داده بود؛ ٨٠ درصد سوالات از وزرا توسط تنها ٤٠ نماینده طرح شده است؛ ٤٠ نماینده‌ای كه مشخصا در صف مقدم مقابله با دولت هستند و همگی ذیل سایه فراكسیون اصولگرایان در مجلس به سر می‌برند. با این وجود هر چند سهم این عده در طرح سوال از وزرا و كشاندن آنها به مجلس بسیار بیش از دیگران است اما در مقابل وقتی آمارهای مربوط به ١١ كارت زردی كه دولتی‌ها از مجلس نهم دریافت كرده‌اند بررسی می‌شود مشخص می‌شود كه اعضای فراكسیون رهروان هم چندان كمتر از فراكسیون اصولگرایان كه «نزدیك به جبهه پایداری» معرفی می‌شوند در دادن كارت زرد به وزرا سهم نداشته‌اند.

 

تا اینجا از میان ١١ كارت زردی كه دولتی‌ها گرفته‌اند پنج كارت زرد حاصل سوال یكی از رهروانی‌ها و قانع نشدن او در صحن علنی و پنج تا هم سهم فراكسیون اصولگرایان است. در یك مورد یعنی كارت زرد به رضا فرجی‌دانا، وزیر سابق علوم ٢٣ نماینده سهیم بودند كه البته ٢٠ نفر از آنها در عضویت فراكسیون اصولگرایان قرار دارند. این البته جدا از آرایی است كه طیف منتقد دولت فراكسیون رهروان چه در جریان دادن این كارت‌های زرد و چه استیضاح فرجی‌دانا به سبد مخالفان دولت ریخته است.

از تهدید به استیضاح تا قسم رفاقت
امروز هم وزیر اقتصاد با سوال دو نماینده فراكسیون رهروان باید با كارت زرد سوم دست و پنجه نرم كند؛ بهروز نعمتی و سیدهادی حسینی؛ دو نماینده‌ای كه پیش از این در حمایت از دولت بارها در صحن مجلس خودی نشان داده بودند. حالا اما جریان جدال آنها با وزیر اقتصاد با روایتی كه محمدرضا خباز از یكی از جلسات مجلس داشته قدری جالب شده است.

 

معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهوری روز یكشنبه به خبرگزاری ایلنا گفته است: «چهارشنبه هفته گذشته در جلسه مجلس با یكی از معاونان وزرا، نماینده‌ای با حالت افروخته وارد جلسه شد و خطاب به این معاون پارلمانی عنوان كرد چرا وزارتخانه شما با انتقال یكی از كارمندانش به وزارتخانه دیگر موافقت كرده و این فرد امروز در حوزه انتخابیه بنده مستقر شده است. این نماینده در ادامه با حالت تهدیدآمیزی به معاون پارلمانی مربوطه گفت كه اگر این تصمیم خود را لغو نكنید برگه استیضاح وزیر شما در دستانم است و ظرف ۴۸ آن را به هیات رییسه مجلس تحویل خواهم داد.» یك روز بعد از این سخنان، بهروز نعمتی، نماینده‌ای كه قرار است امروز با سوال او وزیر اقتصاد در آستانه كارت زرد سوم قرار بگیرد دست به موضع‌گیری زد كه بی‌شباهت به رفع اتهام در خصوص سخنان روز یكشنبه خباز نبود. او گفت كه «بنده با وزیر اقتصاد دوست هستم و بینی و بین‌الله با وی مشكل شخصی ندارم.

 

بنده فقط منتقل‌كننده خواسته مردم هستم و قبل‌تر در جلسه‌ای كه با حضور وزیر اقتصاد در كمیسیون داشته‌ایم، از وی این مساله را سوال كردم.» این اظهارنظر احتمال این را كه در جلسه علنی امروز، این عضو هیات رییسه مجلس بعد از پاسخ‌های طیب‌نیا اعلام كند كه از توضیحات او قانع شده و سوالش را به رای عمومی نگذارد، بسیار بالا برده است. هر چه باشد منتقدان دولت به خوبی نشان داده‌اند كه سخت مشتاق دادن كارت‌های زرد بیشتری به دولتی‌ها هستند. خصوصا به وزیری كه قبلا دو كارت زرد در كارنامه داشته و كارت زرد سوم می‌تواند بهانه خوبی برای استیضاح وی فراهم آورد.

سكانس‌های بعدی سریال سوالات
علی طیب‌نیا اگر امروز با هر نتیجه‌ای بهارستان را ترك كند باز هم نگرانی‌ها پابرجاست؛ هم برای او و هم برای دولتی‌ها. او در آینده نزدیك باید باز هم به مجلس بیاید تا در صحن علنی به سوال فتح‌الله حسینی پاسخ دهد؛ سوالی كه همچنان خطر دریافت كارت زرد بیشتر را برای او زنده نگه می‌دارد. به جز وزیر اقتصاد هفت وزیر دیگر روحانی هم باید خود رابرای حضور در صحن علنی آماده كنند. مجموعا ١٤ سوال دیگر در دستور كار صحن علنی مجلس قرار دارد كه مربوط به هشت وزیر می‌شود. در این میان وزیر نیرو با چهار سوال و وزیر كشور با سه سوال بیشترین سهم را دارند و بیشترین خطر را برای به هم ریختن اوضاع خود احساس می‌كنند.

 

همچنین از بین این هشت وزیر هم‌اكنون طرح استیضاح سه نفر در انتظار اعلام وصول هیات رییسه است؛ وزرای نیرو، صنعت و كار. پراكندگی نمایندگان سوال‌كننده به لحاظ مشی سیاسی نشان می‌دهد كه از میان ٣٢ نماینده‌ای كه این سوالات را طرح كرده‌اند، ١٤ نفر عضو فراكسیون اصولگرایان، ١٧ نفر عضو فراكسیون رهروان و یك نفر هم عضو هر دو فراكسیون سیاسی مجلس هستند. به جز این، در سه ماه آخر سال گذشته در جلسات كمیسیون‌های تخصصی مجلس در ١٠ مورد نمایندگان اعلام كردند كه از پاسخ‌های وزرا به سوالات خود قانع نشده‌اند و این سوالات هم باید برای طرح در صحن علنی تعیین و تكلیف شوند.

 

نیمی از این سوالات مربوط به وزیر اقتصاد می‌شود و وزرای كشور و صنعت هم هر كدام دو مورد را به خود اختصاص داده‌اند. با این تفاسیر دولت نه خیلی می‌تواند برای نگه داشتن كارت‌های زرد خود در همین حد و حدود دل ببندد و نه روی همكاری فراكسیون رهروان حساب چندانی باز كند. فراكسیونی كه از دوران استیضاح فرجی‌دانا شكاف خود به سود منتقدان دولت را آشكار كرد و آمار مربوط به سوالات و كارت‌های زرد نیز چیزی جز همسویی طیف قابل توجهی از این مجموعه با منتقدان سرسخت دولت را نشان نمی‌دهد.


اخبار سیاسی  -  اعتماد 


ویدیو : هشت وزیر در برزخ «كارت زرد»