هاشمی: ایران به دنبال مذاکرات واقعی است : هاشمی گفت: اگر بهانه‌گیری از سوی ...


هاشمی گفت: اگر بهانه‌گیری از سوی دوستان شما مطرح نباشد، انجام مذاکرات جدّی و دستیابی به تفاهم مقدور است و دولت و ملت ایران با توجه اطمینان از عملکرد خود، آماده اعتمادسازی متقابل بوده و به دنبال مذاکرات واقعی و بدون پیش‌شرط و مشخص کردن راه‌های اعتمادسازی بدون از دست دادن زمان و فرصت‌سوزی هستند. خبرگزاری ایسنا: ماسا هیکو کومورا، فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن و هیأت همراه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کرد.

 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور و فراز و نشیب‌های آن و تأکید بر ضرورت توسعه روابط با ژاپن به عنوان یک کشور قدرتمند اقتصادی در خاورمیانه، و ظالمانه خواندن تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی بر ایران، در پاسخ به مسائل مطروحه در خصوص انرژی هسته‌یی گفت: اهداف ما مشخص و براساس معاهدات بین‌المللی و مقررات آژانس بوده و هست و صراحتاً اعلام می‌کنیم که نه تنها مخالف ساخت سلاح‌ هسته‌یی و کاربرد آن هستیم، بلکه براساس فتوای رهبر انقلاب، آن را حرام می‌دانیم.

ایشان افزود: ما حتی خواستار انهدام سلاح‌های کشتار جمعی در سراسر جهان هستیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فتوا برای مردم ایران دارای تقدس ویژه‌ای است و هیچ مرجع تقلیدی فتوایی صادر نمی‌کند که برخلاف آن عمل کند.

او در پاسخ به اصرار فرستاده ویژه ژاپن مبنی بر شروط ایران برای مذاکره گفت: اگر بهانه‌گیری از سوی دوستان شما مطرح نباشد، انجام مذاکرات جدّی و دستیابی به تفاهم مقدور است و دولت و ملت ایران با توجه اطمینان از عملکرد خود، آماده اعتمادسازی متقابل بوده و به دنبال مذاکرات واقعی و بدون پیش‌شرط و مشخص کردن راه‌های اعتمادسازی بدون از دست دادن زمان و فرصت‌سوزی هستند.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی همواره در چارچوب مقررات آژانس عمل کرده و خواهد کرد و در انتظار حمایت‌های قانونی آژانس بین‌المللی اتمی و برداشتن گام‌های مؤثر و کنار گذاشتن بهانه‌گیری‌هاست.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون مسائل سوریه تأکید کرد: هنوز نتیجه بازرسی بازرسان مشخص نشده، بنابراین عجله آمریکا و طرفداران غربیش در برافروختن آتش جنگ در منطقه راهبردی سوریه که ممکن است برای کل منطقه شرایط وخیمی را به همراه داشته باشد، حاکی از سیاسی بودن اقدام آمریکا و نشأت گرفته از روحیه زورمداری این کشور برای مقابله با کشور سوریه است.

وی تأکید کرد: اقدام یک‌جانبه آمریکا بدون هماهنگی و اجازه سازمان ملل متحد، اقدامی جنگ‌طلبانه است.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: هنوز نتایج گزارشات و تحقیقات بازرسان سازمان ملل اعلام نشده و تهدیدها و زورگویی آمریکایی‌ها جواب معکوس خواهد داد.

در این دیدار فرستاده نخست‌وزیر ژاپن با ابلاغ سلام‌های گرم و صمیمانه نخست‌وزیر ژاپن و تصمیم وی مبنی بر تعمیق روابط دوجانبه و بازگشت این روابط به سال‌های قبل با در نظر گرفتن احترام متقابل و توسعه روابط همه‌جانبه به ویژه در بخش‌های اقتصادی در سایه تبادل‌نظر و گفت‌وگوهای سازنده گفت: نه تنها دولت ژاپن بلکه تمام دنیا با وضعیت جدید به وجود آمده پس از انتخابات، انتظار حل مسائل و توسعه روابط با ایران بر پایه احترام به حقوق متقابل را دارند.

فرستاده نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به موقعیت و جایگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نقش ایران در مبادلات منطقه‌یی و جهانی گفت: ژاپن علاقمند به توسعه روابط با ایران است و امیدواریم با پیشرفت مذاکرات هسته‌یی بین ایران و کشورهای 1+5 اعتمادسازی متقابل انجام و زمینه رفع تحریم‌های جهانی برداشته شود.


ویدیو : هاشمی: ایران به دنبال مذاکرات واقعی است