نگذارید والیبال آسیب ببیند : فدراسیون جهانی والیبال در اقدامی عجیب میزبانی ...


فدراسیون جهانی والیبال در اقدامی عجیب میزبانی مسابقات نوجوانان جهان را از ایران گرفت و به آرژانتین داد تا محدودیت حضور بانوان در سالن های ورزشی بار دیگر دست مایه ای برای قربانی شدن ورزش ایران شود. خبرگزاری ایسنا: چندی پیش با رایزنی مسئولان فدراسیون والیبال ایران در کنگره جهانی، میزبانی سه رویداد بین المللی در ورزش به ایران رسید. مقرر شد ایران در سال 2015 میزبان مسابقات جام باشگاه های آسیا، قهرمانی مردان آسیا و قهرمانی نوجوانان جهان باشد. این خبر انعکاس گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی داشت. میزبانی در سه رویداد بین المللی در یک رشته ورزشی اتفاق مهم و بی سابقه ای بود که نشان از توسعه یافتگی ایران در این حوزه داشت.

به اعتقاد بسیاری میزبانی مسابقات قهرمانی نوجوان جهان به نوعی مهمترین رویداد پیش روی ورزش ایران نیز به شمار می رفت. زیرا تیم های ورزشی مختلف از پنج قاره جهان باید به ایران سفر می کردند. این موضوع می توانست فرصتی برای نشان دادن فرهنگ ایران باشد. در فضایی که برخی رسانه های استکبار می کوشند تا تصویری نادرست از شرایط داخلی ایران به نمایش بگذارند، میزبانی یک رویداد مهم جهانی می توانست فرصتی باشد تا مردم کشورهای دیگر فضای مناسبات فرهنگی، اجتماعی ایران را لمس کند. همچنین به طور کلی توسعه بحث زیرساخت ها و پویایی اجتماعی و اقتصادی شهر میزبان از دیگر دستاوردهای میزبانی ها ورزشی به شمار می رود.

در حالی که هنوز خوشحالی جامعه ورزشی و علاقه مندان والیبال از این اتفاق های خوب تمام نشده بود، ناگهان خبری همه را غافلگیر کرد.

فدراسیون جهانی در اقدامی عجیب رای کنگره را برای اعطای میزبانی به ایران شکست و این امتیاز را به کشور آرژانتین داد. اتفاقی که حتی مسئولان فدراسیون والیبال ایران را هم غافلگیر کرد. با توجه به تجهیز سخت افزار برای برگزاری مسابقات و کارنامه مثبت ایران در برنامه ریزی نرم افزاری ، دلیل این موضوع انتقادهای قبلی مسئولان جهانی نسبت به محدودیت حضور خانم ها در سالن های والیبال عنوان شد.

ناظران بین المللی به ویژه ناظر رسمی فدراسیون جهانی والیبال شدیدا با ممنوعیت حضور خانم ها در سالن های ورزشی مخالفت کرده و اعلام می کردند که طبق قوانین فدراسیون جهانی والیبال سالن های ورزشی والیبال باید خانوادگی باشد.

هر چند بارها کارشناسان ورزشی از تشدید محرومیت های حضور خانم ها در سالن های والیبال ایران انتقاد کرده و خواستار حل این موضوع بودند، متاسفانه مسئولان به جای حل این موضوع روی آن سرپوش گذاشتند. در نهایت امروز میزبانی مسابقات والیبال نوجوانان جهان از ایران گرفته شد اما برخی از مسئولان فدراسیون نسبت به از دست دادن میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا هم ابراز نگرانی کرده اند.

در چنین فضایی به نظر می رسد والیبال ایران به عنوان ویترین موفقیت های ورزشی در چند سال گذشته آسیب ببیند. موضوع مدیریت سالن های ورزشی دستمایه ای برای ایجاد جدل و منازعات لابی خارجی علیه ایران شده است. موضوعی که به راحتی و با تشکیل چند جلسه در سطح مسئولان بلند پایه چند وزارت خانه و نهاد ذی ربط قابل حل است به دلیل بی تفاوتی ها به چالشی بزرگ برای توسعه بین المللی والیبال و دیپلماسی ورزشی ایران بدل شده است.

رییس کویتی انجمن ملی کمیته المپیک (ANOC) که در بانکوک به سر می‌برد اعلام کرد که با این مساله موافق نیست که از ورزش برای جنبش‌های اعتراض آمیز استفاده شود.

او در این باره گفت: نباید از ورزش استفاده‌های سیاسی کرد. زیرا ما نمی‌خواهیم که هیچ کس از ورزش استفاده‌های سیاسی کند. ما در ورزش به دنبال صلح و اتحاد هستیم. اگر کسی از ورزش برای رساندن پیام‌های نادرست استفاده کند ما در مقابل او ایستادگی می‌کنیم. فرهنگ‌های مختلفی در سراسر دنیا وجود دارند و تنها با یک فرهنگ روبرو نیستم.

حالا بیم آن می رود که تصمیم فدراسیون جهانی والیبال در میزبانی های لیگ جهانی و سایر مسابقات پیش رو تکرار شود. بدون تردید در چنین فضایی نیاز است تا وزارت ورزش در کنار فدراسیون والیبال و نهادهای ذی ربط با برنامه ریزی و تعیین راه درست رایزنی هایی را در سطح کلا برای حل این موضوع به کار ببندد تا ورزش والیبال بیش از این آسیب نبیند.

اولین قدم در راه حل مشکل، شاید این باشد که منشا شناسایی شود. در شرایطی که ارگان‌ها و نهادهای مختلفی در این زمینه نقش دارند و به طور دقیق مشخص نیست که دستور از کجا صادر شده نمی‌توان گاهی توپ را به زمین فدراسیون انداخت، گاهی مجموعه ورزشی آزادی، گاهی وزارت ورزش، گاهی شورای تامین، گاهی استانداری و ...


ویدیو : نگذارید والیبال آسیب ببیند