نگاهی به خبرهای داغ درباره مرگ مشکوک ستار بهشتی : نگاهی به خبرهای داغ درباره ...



نگاهی به خبرهای داغ درباره مرگ ستار بهشتی

امروز قرار بود که مجلس نشست دیگری با حضور مسئولان ناجا و دادستان درباره مرگ مشکوک ستار بهشتی برگزار کند، اما چند ساعت مانده به این نشست، داغ‌ترین خبر در پیگیری این پرونده منتشر می‌شود تا افشاگری‌های رئیس کمیسیون امنیت ملی‌وسیاست خارجی که چه بسا داغ تر هم باشد، خواسته یا ناخواسته به محاق برود.

 

ستار بهشتی , وبلاگ ستار بهشتی , پوراحمد فیلمی درباره مرگ مشکوک da

 

به گزارش ایسنا، «تابناک» با اشاره به مطلب فوق نوشت:رئیس پلیس فتای تهران بزرگ، به دستور سردار احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی کشور برکنار شد. علت برکناری سرهنگ سعید شکریان، قصور و ضعف و عدم نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده ستار بهشتی اعلام شده است.

بدین ترتیب در شرایطی که مرگ مشکوک یک وبلاگ نویس در روزهای ابتدایی وقوع و مخابره خبر آن در سراسر جهان با سکوت و انفعال مسئولان مواجه شده بود، با نطق یک نماینده در مجلس شورای اسلامی به مجوزی برای انتشار دست پیدا می‌کند که البته در همان بدو صدور، مخالفت یکی از نمایندگان را به همراه دارد؛ فردی که معتقد است نباید مرگ یک فرد بازداشت شده را در تریبون مجلس بیان کرد چون دشمنان سوء استفاده می‌کنند!

به رغم این انتقادات، پیگیری مرگ ستار بهشتی رسما با صدور بیانیه‌ ستاد حقوق بشر و تاکید رئیس دستگاه قضا آغاز شده و مجلس هم با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وارد گود می‌شود تا به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و حقیقت‌سنجی کند؛ این اتفاق البته زمانی رخ می‌دهد که رئیس این کمیسیون هرگونه ضرب و شتم فرد متوفی را رد کرده است!

از این اظهار نظر عجیب زمان زیادی نگذشته بود که سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود با خبرنگاران، جزئیاتی درباره این پرونده ارائه کرده و با اشاره به گزارش اولیه پزشکی قانونی، از پنج نقطه کبودی در بدن فرد فوت شده خبر می‌دهد؛ اینجاست که نخستین تناقض در سخنان مسئولان آشکار شده و البته طی روزهای بعد با اعلام گزارش پزشکی قانونی و تکذیب آن به فاصله یک روز، به ابهامات موجود می افزاید، تا دیگر تنها شائبه‌های مطرح شده درباره مرگ ستار بهشتی، نامه کشف شده در سلول وی یا آخرین پست وبلاگش نباشد.

اما مجلسیان نیز از دریچه نماینده‌ای که برای رسیدگی به پرونده مرگ ستار بهشتی تعیین کرده‌اند، ماجرا را پیگیری می‌کنند و مهدی دواتگری پس بازدید از محل نگهداری و مرگ متهم، نگهداری متهم در تحت‌نظرگاه پلیس فتا (به عنوان بازداشتگاه انفرادی) بیش از چند ساعت را تخلف دانسته و تاکید می‌کند که می‌بایست متهم را به بازداشتگاه پلیس آگاهی -که زیر نظر قوه قضاییه است،- ‌می‌بردند.

این اظهار نظر دواتگری مقدمه ای می شود برای شمردن قصورهای نیروهای انتظامی تا فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به این سخنان نماینده مجلس در رسیدگی به این پرونده، «تحت‌نظرگاه» رباط‌کریم را بازداشتگاه غیر مصوب دانسته و ضمن قابل رسیدگی خواندن این موضوع، در توضیح اینکه چرا متهم در روز تعطیل از زندان اوین تحویل گرفته شده، بگوید: تحویل گرفتن نامبرده از زندان اوین و این که چرا سه روز هیچ تحقیقی انجام نشده است، نوعی قصور و کوتاهی است.

تایید قصورهای صورت گرفته سبب می‌شود که برکناری مقامات قاصر یا مقصر در این موضوع تبدیل به یک خواست عمومی شود تا نماینده ویژه مجلس در پیگیری این پرونده بگوید: «حداقل انتظار ما برکناری فرماندهی رئیس پلیس فتا است که در شرایط فعلی می‌تواند پاسخی مناسب به بی‌مبالاتی یا عدم نظارت دقیق بر واحدهای زیرمجموعه خود باشد.»

اما از سوی دیگر، ظاهرا فرصت مناسبی بدست آمده تا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دلیل اظهارات عجیب روزهای نخست خود را بیان کند؛ علا‌ءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، گفت: روز اولی که خبر مرگ این وبلاگ‌نویس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رسید، طی تماس تلفنی با رئیس پلیس تهران، پیگیر موضوع شدم که وی درباره ضرب و شتم این وبلاگ‌نویس، صراحتا اعلام کرد هیچ گونه ضرب و شتمی صورت نگرفته است. براساس اظهارات رئیس پلیس تهران، با خبرنگاران صحبت کرده و تاکید کردم که اظهار‌نظر من بر مبنای گفته‌های رئیس پلیس تهران است.

وی با تاکید بر اینکه انتظارمان از مراجع مسئول این است که مطالبی که به کمیسیون اعلام می‌کنند، دقیق و مبتنی بر واقعیت باشد، افزود: مسلماً درون بازداشتگاه پلیس فتا ضرب و شتم صورت گرفته است که البته بر اساس گزارش پزشکی قانونی، مرگ ستار بهشتی متاثر از این ضرب و شتم‌ها نبوده بلکه ناشی از شوک و ترس بوده است؛ پلیس فتا باید در امر برخورد با این قضایا بازنگری جدی در سیاست‌های خود داشته باشد.

بدین ترتیب نام سردار ساجدی‌نیا درحالی مطرح می‌شود که به گفته رئیس کمیسیون امنیت ملی، ضرب و شتم متهم محرز بوده اما این موضوع توسط رئیس پلیس تهران از دید کمیسیون امنیت ملی مجلس مکتوم مانده است.

بدین ترتیب درحالی که به نظر می رسد طی روزها و حتی ساعات آینده واکنش ناجا و به ویژه سردار ساجدی نیا به این سخنان رسانه‌ای شود، شاید جا داشته باشد که این سوال جدید برای نیروی انتظامی مطرح شود که چگونه است یک نهاد تخصصی زیر مجموعه آن برای مقابله با وبلاگ نویسی که مطالبش بازدید کننده چندانی نداشته (به گواه سخنان نماینده ویژه مجلس، وبلاگ ستار بهشتی کمتر از انگشتان یک دست در روز بازدید کننده داشته است!)، به ضرب و شتم روی آورده و در نهایت قادر به مدیریت چنین مشکلی نیست؟

آیا برکناری رئیس پلیس فتا به نوعی تایید کننده سخن رئیس کمیسیون امنیت ملی مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست های این نهاد و اتخاذ رویکرد تخصصی به حوزه فن‌آوری اطلاعات نیست؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا چنین پتانسیلی در این نیرو وجود دارد یا تعیین جانشین سرهنگ شکریان به زودی محقق نخواهد شد؟!

به هر روی ورود نهادهایی چون مجلس ، قوه قضائیه و تاکید فرماندهی ناجا بر بررسی این موضوع تا به نتیجه رسیدن و مجازات مقصران علیرغم سکوت های اولیه جای امیدواری دارد و به نظر می رسد که نهادهای مذکور با در نظر گرفتن مسئولیت خود در قبال جان ، ناموس و آبروی شهروندان ، لازم است پایداری بیشتر بر حق مردم و شهروندان داشته باشند. مساله ای که با حساسیت مقامات در حال اجرایی شدن است./ایسنا

 


ویدیو : نگاهی به خبرهای داغ درباره مرگ مشکوک ستار بهشتی