نوروز 94 و آشتی کنان مهران مدیری با تلویزیون : نوروز٩٤ مردم بار دیگر سریالی ...



نوروز٩٤ مردم بار دیگر سریالی از مهران مدیری خواهند دید؛ کارگردان و بازیگری که سال٨٨ از تلویزیون خداحافظی و مخاطبانش را با سریال‌هایش در شبکه نمایش خانگی سرگرم کرد.

چند روزی است مدیران تلویزیون از پخش سریال جدید مهران مدیری؛ «در حاشیه»، که تا پیش از این «اتاق عمل» نام داشت صحبت می‌کنند؛ سریالی که جنجال‌های بسیاری به‌لحاظ محتوایی داشت، آنقدر که در میانه تولید، متوقف شد و ظاهرا اصلاحاتی روی آن انجام شده است، اما به‌هررو نوروز٩٤ مردم بار دیگر سریالی از مهران مدیری خواهند دید؛ کارگردان و بازیگری که سال٨٨ از تلویزیون خداحافظی و مخاطبانش را با سریال‌هایش در شبکه نمایش خانگی سرگرم کرد.

خداحافظی مهران مدیری از تلویزیون , خداحافظی مهران مدیری با تلویزیون  , آیا مهران مدیری از تلویزیون خداحافظی می کند؟


یک سال از آمادگی مهران مدیری برای حضور در تلویزیون می‌گذرد و بازگشت او به‌نوعی آشتی‌کنانی با رسانه ملی است که می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد. اینکه آیا این آشتی‌کنان در شرایطی که تلویزیون شرایطی بحرانی را به‌لحاظ جذب مخاطب تجربه می‌کند، واقعی است یا کاذب و آیا تنها سلیقه مدیران وقت، بازگشت چهره‌هایی را که نزد مخاطبان محبوب‌ترند طلب می‌کند یا اساسا قرار است تحولی جدی در این زمینه صورت بگیرد؟

 اما پرسش بعدی درباره چگونگی حضور هنرمندان در تلویزیون است، آن‌هم در شرایطی که مدام از بی‌پولی تلویزیون صحبت می‌شود و از بازیگر گرفته تا کارگردان و عوامل پشت‌صحنه حاضرند عطای کارکردن در تلویزیون را به لقایش ببخشند و این رسانه را ترک کنند. حضور چهره‌های شناخته‌شده و محبوب برای مردم تا چه حد برای صداوسیما هزینه‌بردار است و آنها مایلند تا روی آنها در جهت جذب مخاطب بیشتر سرمایه‌گذاری کنند؟

سروش صحت: خوشحالم مدیری برمی‌گردد
سروش صحت، بازیگر و کارگردانی است که طی این سال‌ها ارتباطش را با تلویزیون قطع نکرده و همواره تلاش کرده مخاطبش را سرگرم کند. عموما هم سریال‌هایش با استقبال روبه‌رو شده است. از او درباره تصمیمات جدید مدیران در جهت برگرداندن چهره‌های محبوب می‌پرسیم.

مهران مدیری , همسر مهران مدیری , دورهمی مهران مدیری


خوشحالی‌اش را از بازگشت مهران مدیری پنهان نمی‌کند و می‌گوید: «من کارم را با مهران مدیری شروع کردم و طبعا خوشحالم که بار دیگر به تلویزیون برگشته است و جزو طرفداران او هستم.» او ادامه می‌دهد: «من هم مثل مردم برای دیدن سریالش ذوق‌وشوق دارم و اساسا هرجا که مهران مدیری باشد، قطعا اتفاقات خوبی خواهیم دید.»وقتی از او درباره آینده تلویزیون می‌پرسیم و اینکه آیا با چنین تصمیماتی می‌توان امیدی به بازگشت طیف وسیعی از مخاطبانی که به دیدن سریال‌های ایرانی بی‌میل شده‌اند، داشت؟ ‌می‌گوید: «نمی‌توانم در مورد آینده پیش‌بینی دقیقی داشته باشم اما از نظر من موفقیت تلویزیون یعنی ساخت برنامه‌هایی که مخاطب از دیدن آنها لذت ببرد.»

تصمیم عاجل
امرالله احمدجو هنوز با «روز روزگاری»اش در یادها مانده. هنوز هم پخش این سریال مخاطبان خود را دارد. او درباره شرایط زمانی و تصمیماتی که در هردوره نسبت به رویکرد تلویزیون اتخاذ می‌شود، می‌گوید: «تقریبا می‌توان ادعا کرد هربار روند متفاوتی در تصمیم‌گیری مدیران دیده می‌شود. طی چندسال گذشته ناهمخوان‌بودن برآوردهای مالی و شرایط تولید کار بسیاری از پروژه‌ها را با مشکل مواجه کرد.

سریالی که نیاز به زمان بیشتری برای تولید داشته است را با زمان کمتری تولید کرده‌ایم و روزهایی را به‌خاطر دارم که خسته از سر صحنه برمی‌گشتم و از من پرسیده می‌شد که چقدر کار کرده‌اید؟ بنابراین بیشتر نگاه به کمیت بوده تا کیفیت.» او ادامه می‌دهد: «شکی نیست که سریال‌های ترک در سال‌های قبل نمی‌توانست با سریال‌های ما رقابت کند اما این‌روزها می‌بینیم که آنها با یک برنامه‌ریزی مشخص حرکت می‌کنند و متاسفانه انگار که تلویزیون ما غافل بوده و نکته اینجاست که اگر قرار است رقابتی در این عرصه صورت بگیرد، نیازمند برنامه‌ریزی درست است.

همفکری اشخاصی که سال‌هاست در این رسانه کار می‌کنند، می‌تواند پیشنهاد خوبی برای کیفیت مطلوب‌تر آثار باشد.»احمدجو درباره بازگشت مهران مدیری هم می‌گوید: «بازگشت مدیری به تلویزیون اتفاق خوبی است. متاسفانه این‌روزها که تلویزیون دوران رکود را پشت‌سر می‌گذارد، از او کمک خواسته شده است در صورتی که با یک‌گل بهار نمی‌شود و باید تصمیم عاجل‌تری گرفته شود. شرایط مالی تلویزیون به هیچ‌وجه خوب نیست اما به نظرم با همین موجودیت نیز می‌توان تصمیمات بهتری گرفت. باید بپذیریم تلویزیون نیاز دارد تا برای طیف سلیقه‌های متفاوت برنامه‌ریزی کند. شاید سریال‌های آقای مدیری پسند همه‌نوع سلیقه‌ای نباشد، آیا نباید برای سایر سلیقه‌ها نیز برنامه‌ریزی کرد؟»

صحبت‌های کارگردان «سربداران»
محمدعلی نجفی هم از اینکه نوروز٩٤ مخاطبان، سریال تازه‌ای از مهران مدیری را که سال‌ها از تلویزیون دور بوده است، می‌بینند اتفاقی بسیار خوبی می‌داند اما معتقد است تلویزیون به برنامه‌ریزی برای جلب مخاطب نیاز دارد. به اعتقاد کارگردان سریال«سربداران»، برای مسوولان بیش از هرچیز باید مسایل فرهنگی و اجتماعی اهمیت داشته باشد تا سیاست و در صورت ادامه این رویکرد به‌صورت خودکار، بسیاری نمی‌توانند با محتوای برنامه‌های تلویزیون ارتباط برقرار کنند.

وی در این‌باره می‌گوید: «خودم شاهد این موضوع بودم که بسیاری از مردم حتی در شهرستان‌ها برنامه‌های میهمانی‌رفتن‌شان را با پخش سریال‌های ماهواره هماهنگ می‌کردند که زمانی قبل یا بعد از پخش سریال به برنامه‌های عادی زندگی‌شان برسند و مدام درباره موضوع سریال با هم صحبت می‌کردند؛ این یعنی نفوذ هرچه بیشتر این سریال‌ها بین مردم.

سیگار کشیدن مهران مدیری , مهران مدیری و همسرش , بیوگرافی مهران مدیری


طبعا با این شرایط ما نیازمند کارشناسی بیشتری روی محتوای برنامه‌های تلویزیون هستیم تا روی برنامه‌هایی که اساسا مساله مردم نیست، هزینه نکنیم.»نجفی در پاسخ به این پرسش که خودش تا چه میزان حاضر است در شرایطی که تلویزیون شرایط مالی خوبی را سپری نمی‌کند با این رسانه همکاری کند؟ می‌گوید: «در صورتی که مسایل فرهنگی و هنری برای دوستان اولویت پیدا کند، حاضرم کار کنم. هرچند تلاش کرده‌ام سریال«قلعه ‌الموت» که موضوعی جذاب درباره بخشی از تاریخ ماست و می‌تواند برای مردم جذاب باشد را بسازم، اما هنوز شرایطش فراهم نشده است و نمی‌دانم آیا با ساخت آن موافقت می‌شود یا خیر؟»

 

اخبار فرهنگی - برترین ها / روزنامه شرق


ویدیو : نوروز 94 و آشتی کنان مهران مدیری با تلویزیون