نمایندگان می‌خواهند کیسه بیاورند و پُر کنند! : معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ...


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نسبت به استعفای نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و آن را عجیب توصیف کرد و گفت: این طور نیست هرنماینده ای برای حوزه انتخابی خود کیسه ای بیاورد و پُرکند. خبرگزاری مهر: محمد‌باقر نوبخت در یک برنامه تلویزیونی شب آفتابی در مورد استعفای برخی از نمایندگان مجلس در ارتباط با بودجه سال 93 گفت: به مرزهای واقعیت نزدیکتر شده ایم، ماهیت مجلس اینگونه است که نمایندگان مردم حق دارند سئوال و استیضاح کنند و در همین راستا نظر متفاوت با دولت را ارائه دهند، البته استعفا دادن عجیب بود، چون خودشان در جریان امور کار قرار دارند، اگر نظر خاصی دارند می توانند اعمال کنند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما به نمایندگان مردم صادقانه گزارش دادیم، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که یک مجموعه از دارایی ریخته شده، اینها نماینده بفرستند که کیسه را پر کند. اگر ایران آباد نباشد نه خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه آباد نمی شود باید کشور بتواند یک وضعیت مناسب داشته باشد و متناسب با  اقتصاد زمینه شکوفایی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه بعد از کنش‌هایی که از سوی دولت طی 20 روز گذشته در عرصه مختلف سیاسی و اجتماعی مورد توجه جامعه بود؛ اصلا کلمه پولتیک نباید بکار رود، هر چه گفتیم عمل کردیم، تصریح کرد: می توانستیم بودجه را به گونه ای دیگر تقدیم مجلس کنیم؛ کما اینکه برخی از سالها به دنبال سی دی بودجه بودند، ما همان موقع که رئیس جمهور بودجه را در 14 جلد گزارش می داد برای همه نمایندگان 5 جلد گزارش مکتوب پیوست‌های لایحه را دادیم و بودجه شفاف و روشن است.

3 هزار طرح ناتمام

نوبخت در مورد طرحهای عمرانی نیمه تمام در کشور گفت: با صراحت اعلام کردیم که دولت با 3 هزار طرح ناتمام در کشور مواجه هستیم که برای اجرای آنها 200 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد، در حال حاضر این پول را نداریم. از دولت تدبیر و امید انتظار داشته باشید که سال آتی برای اجرای طرحها 37 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تدبیر کند.

سخنگوی دولت افزود: در قانون بودجه سال جاری سهم طرح های عمرانی 56 هزار میلیارد تومان بود در حالی که به دلیل عدم وصول منابع 6 هزار میلیارد تومان و تا پایان سال 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که بتوانیم طرحها را انجام دهیم، به همین منظور این طرحها را به سه گروه تقسیم کردیم.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید موفق شد با برخی از کشورها که حق هسته ای ایران را به رسمیت می شناسند، منابع خارجی را دریافت کند و به غیر از 37 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 35 میلیارد دلار از تسهیلات خارجی استفاده می کنیم.

روش جدید هدفمندی در سال 93

نوبخت در مورد ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها در سال 93 گفت: میزان درآمد دولت از محل قیمت حامل های انرژی در سال آتی کاملا مشخص است و به صورت واضح و شفاف با مجلس و مردم صحبت کردیم، این در حالی است که دولت تدبیر و امید این شیوه هدفمندی یارانه ها را مطلوب نمی داند، البته آن را ادامه خواهیم داد زیرا هدفمندی یارانه یک قانون است و تا زمانیکه یک قانون اصلاح نشود قابلیت اجرایی نخواهد داشت.

وی با اعلام اینکه روش جدید هدفمندی یارانه ها در سال 93 به مجلس می رود، افزود: در سال آتی اجرای روش جدید آثار به مراتب بهتری در زندگی مردم خواهد گذاشت  و از این منابع به نحو شایسته استفاده خواهد شد. این در حالی است که رئیس جمهور در نطق بودجه با شفافیت اعلام کرد که تا زمان بررسی مردم را بلاتکلیف نمی گذاریم و هدفمندی یارانه ها به همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها از مجلس مجوز خواهیم گرفت، لایحه هدفمندی یارانه ها را به مجلس ارائه خواهیم داد، جزئیات آن را مورد بررسی قرار می دهیم و لازم نیست نگرانی به مرد از این بابت وارد شود و مردم باید به دولت اعتماد کنند.

وی از اختصاص بخشی از منابع عمرانی بودجه 93 به دو طرح خوزستان خبرداد و خطاب به نمایندگان این استان در مجلس گفت: دولت دو طرح بزرگ آبرسانی و طرح حاصلخیزی مزارع را از سهم 35 هزار میلیارد تومان اجرا خواهد کرذ که سهم قابل توجهی است. همچنین خارجی ها برای اجرای چنین پروژه هایی در کشور بازدید به عمل آورده اند و تامین پیش پرداخت منابع مالی آنها انجام شده است.

دولت مداخله‌گر بازار ارز نیست

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دولت نمی خواهد مداخله گر در بازار ارز باشد و بازار باید با مکانیزم خود اداره شود، افزود: اگر دولت در بازار ارز مداخله کند، نظام بازار برهم می ریزد، بنابراین دولت باید به عنوان ناظر عمل کند و اگر وضعیت بازار ارز باعث ضرر مردم می شود، به دلیل از بین بردن شرایط نابرابر مجاز است که به بازار ورود پیدا کند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت می تواند به نوع نمادی عمل کند با این توضیح قصد نداریم که نرخ محاسبه شود هم اکنون روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت فروخته می شود ارز 2447 یا 2500 تومان را می گیریم و به ریال تبدیل می کنیم و ارز 1226 تومان فقط یک مبنای محاسباتی بوده و بانک مرکزی دلار را به ریال تبدیل می کند.

نوبخت تاکید کرد: وقتی که می بینیم با این رقم مبالغ قابل توجهی از تقاضای بازار تامین می شود دولت راهی غیر از این ندارد که خودش را به عدد نزدیک کند با توجه به توانایی بانک مرکزی ما حکم ارشاد را داریم نه دستور، سیاست ها به گونه ای که قیمت ها به سمتی حرکت کند که انتظار قیمت کمتری داشته باشیم.


ویدیو : نمایندگان می‌خواهند کیسه بیاورند و پُر کنند!