نقد صادق زیباکلام درباره روحانی - اصولگرایان : زیباکلام با انتقاد از عدم حضور ...


زیباکلام با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مراسم نلسون ماندلا، گفت: تیم ایران باید با یک سری افراد برجسته به مراسم ماندلا می‌رفت و روحانی دست خاتمی و هاشمی را می‌گرفت و به این مراسم می‌رفتند که به شدت به این حرکت دولت معترضیم که افراد برجسته را برای این مراسم نرفتند. خبرگزاری مهر: صادق زیباکلام صبح چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در دفتر هفته نامه خلیج فارس در ارتباط با مخالفت برخی اصولگرایان با رئیس جمهور، اظهار داشت: اصول‌گرایان پس از شکست سنگین در انتخابات 24 خردادماه که آن شوک گیج‌کننده را خوردند، کم کم و یواش یواش دارند کمر راست می‌کنند و شروع به مخالفت و مقاومت و ایستادگی می‌کنند.

وی اضافه کرد: طبیعی است که منافع سیاسی و اقتصادی انها ایجاب می‌کند که بایستند و در کار دولت اخلال ایجاد کنند تا دولت در کار خود موفق نشود.

این استاد دانشگاه تهران افزود: مخالفت برخی از اصولگرایان رادیکال و تندرو از باب اعتقادات آنها است و اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی یک رسالت تاریخی برای مقابله با استکبار و نظام سرمایه‌داری و اسرائیل دارد و طبیعی است که هر گاه احساس کنند که جریان و یا طیفی می‌خواهد آنها را در رسیدن به ارمان‌هایشان کند کند، مخالفت کنند.

وی ادامه داد: این گروه معتقدند که نظام جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مقابله با ظلم و استکبار است و اگر احساس کنند که سیاست‌های فردی مانند هاشمی رفسنجانی می‌خواهد پرچمداری ایران در مقابله با کفر و نظام سلطه را تضعیف کند و یا هاشمی اعتقادی به این نبرد ندارد، بالطبع مقابل آن مقاومت خواهند کرد که ما این گروه را به نام اصول‌گرایان صادق می‌نامیم.

زیباکلام در ادامه خاطرنشان ساخت: گروه دومی هم وجود دارد که مصالح سیاسی و اقتصادی و امنیتی و پست و مقام خود را در خطر می‌بینند و نمی‌خواهند این پست و مقام را از دست بدهند و به همین منظور دست به مخالفت می زنند.

وی ادامه داد: این گروه اگر مبارزه هم کنند به اسم اسلام و انحراف و راه غلط و به مخاطره افتادن نظام و انقلاب حرکت می‌کنند که البته اینها تنها بهانه است و هیچ‌کس نمی‌آید بگوید که به‌خاطر پست و مقام می‌خواهم با روحانی و یا دولت او مخالفت کنم. من و شما باید عاقل باشیم و درد گروه دوم را بدانیم.

انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مراسم نلسون ماندلا


زیباکلام تصریح کرد: مشکل اصلی روحانی با گروه دوم است؛ گروه نخست آرمان‌گرا هستند و قدرت را برای اهداف خود می‌خواهند و می‌توان با آنها به توافق رسید. درست است که به ما نسبت‌های بدی می‌دهند ولی ما که اینها نیستم و نوکر آمریکا نیستیم و مزدور انگلیس و صهیونیست نیستیم.

وی گفت: ما و گروه اول اصولگراها یک درد مشترک داریم که آن هم مملکت است ولی گروه دوم پست و مقام و اینگونه موارد است؛ بنابراین ما وجه مشترکی با گروه دوم نداریم. آنها هر چیزی را علم می‌کنند که مقابل دولت بایستند و از دیوار راست چیزی را علم می‌کنند که دولت را ناکارآمد نشان دهند و آن را تضعیف کنند.

استاد دانشگاه تهران افزود: همین داستان فتنه را که در مجلس به راه‌ انداختند تا برخی از وزرا رای اعتماد نگیرند. اتفاقاتی چهار سال قبل روی داد و برخی افراد به نتایج انتخابات اعتراض کردند و بعد هم تمام شد و رفت. این صحیح نیست که بگوییم کسی در دوران گذشته کاری کرده باید کنار گذاشته شود.

وی خاطرنشان ساخت: این موضوع بهانه‌ای شد تا به نوعی با دولت روحانی مخالفت کنند و وظیفه ما به عنوان افرادی که مملکتمان علاقه داریم این است که آنجایی که دولت درست عمل می‌کند می‌گوئیم و تائید می‌کنیم و اگر هم اختلاف نظر هم داشتیم بگوئیم.

زیباکلام با انتقاد از عدم حضور رئیس جمهور در مراسم نلسون ماندلا، اظهار داشت: تیم ایران باید با یک سری افراد برجسته به مراسم ماندلا می‌رفت و روحانی دست خاتمی و هاشمی را می‌گرفت و به این مراسم می‌رفتند که به شدت به این حرکت دولت معترضیم که افراد برجسته را برای این مراسم نرفتند.

من در جریان گزارش 100 روزه رئیس جمهور هم بیشترین اعتراض را داشتم

وی اضافه کرد: من در جریان گزارش 100 روزه رئیس جمهور هم بیشترین اعتراض را داشتم؛ درست است که مشکلات اقتصادی و موضوع هسته‌ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی ما در کشور زندانی سیاسی داریم و موضوع آزادی مطبوعات و همچنین حصر سه نفر از رهبران اصلاحات هم موضوع مهمی است در این گزارش صحبتی از آن نشد.

زیباکلام بیان داشت: ما شرایط دولت و رئیس جمهور را می‌فهمیم ولی آن چیزی را که نمی‌فهیمیم و نمی‌پذیریم این است که برخی از مسائل را بایگانی کنی و کاری برای زندانیان سیاسی و آقای موسوی و کروبی و خانم رهنورد انجام نشده است.

وی تصریح کرد: توصیه من به شما این است که کار خود را متعهدانه انجام دهید و کار درست دولت را با تمام وجود حمایت و وقتی که کار آن قابل دفاع نیست از آن انتقاد کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: تفاوت این رویکرد با دولت احمدی‌نژاد این است که از اساس کارهای احمدی‌نژاد را قبول نداشتم و تمام کارهایش به صلاح مملکت نبود ولی دولت روحانی را از خودمان می‌دانیم و نگاهمان فرق می‌کند.

مشکل اصلی در پروند مرتضوی پاسخگو نبودن قوه قضائیه است

وی همچنین در ارتباط با آینده سیاسی قاضی مرتضوی گفت: مشکل نه در سازمان تامین اجتماعی است و نه در مرتضوی است و نه در افرادی که کارت هدیه گرفتند؛ مشکل اصلی در پاسخگو نبودن قوه قضائیه است.

زیباکلام اظهار داشت: کسی که ما به عنوان قاضی مرتضوی آن را می‌شناسیم، سال‌ها قاضی بوده و روزنامه بسته و افرادی را به زندان فرستاده است و این فرد اکنون می‌گوید که کهریزک به من ارتباطی ندارد و رئیس پلیس می‌گوید که افراد با اصرار ایشان به کهریزک فرستاده می‌شدند و قوه قضائیه که چنین فردی را قاضی کرده، باید پاسخگو باشد.

زیباکلام تاکید کرد: قوه قضائیه اکنون دنبال این است که چه افرادی کارت هدیه و یا چقدر گرفته‌اند و باید پاسخگو باشند که چنین فردی چطور قاضی بوده و حکم صادر می‌کرده و هزاران نفر را به زندان فرستاده است.

وی افزود: در دوران هاشمی رفسنجانی و دوران اصلاحات، قاضی مرتضوی خدائی می‌کرد؛ سال 78 سردار نقدی از من شکایت کرد که من نیروی انتظامی را تضعیف کرده‌ام و من هم به شعبه‌ای از دادگاه کارکنان دولت رفتم که تصادفا قاضی مرتضوی را در راهرو این دادگاه دیدم و مرتضوی به من گفت  که شانس آوردی که در دادگاه من نیافتادی وگرنه نمی‌گذاشتم از اینجا برگردی که نمی‌دانم تهدید بود یا شوخی.

زیباکلام گفت: اینکه چنین فردی قاضی می‌شود و حکم می‌دهد خیلی مهمتر از این است که چند نفر کارت هدیه گرفتند و اصل موضوع این است.

پرونده منفی روحانی در عدم توجه به زندانیان سیاسی و حصر سران اصلاحات


وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با نقاط منفی عملکرد روحانی در دولت، ادامه داد: من جز در پرونده زندانیان سیاسی و حصر رهبران جریان اصلاحات که به آن ورود نکرد، نکته منفی دیگری نمی‌بینم ولی البته روی برخی از انتسابات استانداران نیز انتقادهایی دارم.

زیباکلام در ارتباط با استقلال شخصیت روحانی از هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری، بیان داشت: بحث استقلال در کار نیست و بحث این است که نگاه آنها به ایران و انقلاب خیلی اشتراک نظر وجود دارد و البته در برخی موارد با هاشمی و یا ناطق و یا خاتمی اشتراک نظر دارند.

وی تصریح کرد: روحانی اعتقادی به رسالت تاریخی مبارزه با آمریکا و اسرائیل و استکبار ندارد و اساسا اعتقادی به اینکه جمهوری اسلامی ایرن یک رسالت تاریخی داد که با امریکا بجنگد و با استکبار بجنگد، با نظام سلطه بجنگد و اسرائیل را نابود کند ندارد و آقای روحانی هیچ‌یک از این اعتقادات را ندارد، همانطور که آقای هاشمی و ناطق و خاتمی و سید حسن خمین ندارند و 90 درصد مردم ایران هم این اعتقادات را ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: روحانی نمی‌خواهد وارد یک کارزار تمام و کمال با اصول‌گرایان شود.


ویدیو : نقد صادق زیباکلام درباره روحانی - اصولگرایان