نظر لاریجانی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا : وی درباره امکان مذاکره مستقیم ...


وی درباره امکان مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای ایران، ‌افزود: درباره مذاکره مستقیم با آمریکا، بیشتر ژست است تا فعل سیاسی؛ باید دید رفتار آمریکایی‌ها در این مذاکرات اخیر چگونه بوده است؛ مثلا مذاکره مستقیم و غیر مستقیم یعنی چه؟ خانه ملت: رئیس مجلس با بیان اینکه تمدید سرپرستی طریقت‌منفرد بر وزارت بهداشت پس از هفتم فروردین غیرقانونی است، گفت: دولت تا هفته آینده وزیر پیشنهادی بهداشت را به مجلس معرفی کند.

دکتر علی لاریجانی با اشاره به زمان تعیین شده در آیین‌نامه داخلی قوه مقننه برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس (پانزدهم آذر ماه)،‌ افزود: دولت باید در همان زمان پانزدهم آذر ارائه می‌کرد؛ ‌چون مردم باید همه برنامه کارهای خود را در ابتدای سال بدانند و فصل کاری از بین نرود؛ بهار فصل کار است و به هر حال این تأخیر برای کشور ضرر دارد. ما نیز در مجلس در تلاشیم تا با بودجه چند دوازدهم تا آنجایی که می‌شود، مشکل را حل کنیم تا بعد بتوانیم لایحه را بررسی کنیم.

برای تصمیم‌گیری درباره رقم ‌هدفمندی‌یارانه‌ها در سال۹۲ باید بیشتر اندیشید


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره نگاه مجلس به رقم پیشنهادی دولت (۹۰هزارمیلیارد تومان) برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۲ کشور، ‌تصریح کرد: زمان برای بررسی این موضوع داریم که چگونه درباره آن تصمیم‌گیری شود؛ چون الآن سه‌دوازدهم باید اجرا شود که آن نیز مطابق با بودجه سال جاری (سال ۱۳۹۱) است که در حال اجراست. باید درباره موارد جدید در لایحه بودجه، مثلا درباره هدفمندی یارانه‌ها و ‌نحوه اجرای آن بیشتر اندیشید و بحث کرد تا برای کشور مشکلی پیش نیاید.

تشخیص قیمت ارز در لایحه بودجه کار مشکلی نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره درج نشدن قیمت ارز در لایحه بودجه ۹۲،‌ با وجودی‌که وزیر امور اقتصادی و دارایی رقم آن را دو‌هزار تومان اعلام کرده بود،‌ تصریح کرد: تشخیص این رقم، چندان کار مشکلی نیست؛ البته وقتی رقم ارز شناور باشد، ‌دیگر نمی‌گویند دو‌هزار تومان؛ این مسأله، ‌دو منطق مجزا دارد.

لاریجانی درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ در قزاقستان، گفت: موضوع هسته‌ای ایران به مذاکره با ۱+۵ احتیاج ندارد؛‌ چون ایران در چارچوب آژانس فعالیت می‌کند و آنها هم نظارت می‌کنند؛ اگر اشکالی هم دیدند، تذکر می‌دهند و اشکال رفع می‌شود و چیز دیگری باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: اما وقتی اینگونه مذاکرات سیاسی پیش می‌آید، ‌حالا چه با سه کشور اروپایی باشد و چه با ۱+۵، معلوم است که اینها می‌خواهند خارج از چارچوب معاهدات بین‌المللی، بر ایران فشار بیاورند و بعد بگویند می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم؛ منتها جنس این مذاکره از جنسی است که می‌خواهند ببینند آیا با توجه به آن چماق و هویجی که می‌گویند، می‌توانند با ایران به نتیجه برسند یا خیر؟ بنابراین باید همیشه در مذاکرات توجه کرد که منطق زور پشت آن وجود دارد یا خیر.

5+1 کارنامه خیلی موجهی در حل مسئله هسته‌ای ایران ندارد


وی تصریح کرد: اینکه آیا ۱+۵ در حل مسأله هسته‌ای ایران چه توفیقی داشته؟، باید گفت که تا حالا کارنامه خیلی مهمی نداشته است. البته آنگونه که در رسانه‌ها گفته شده، نگاه مثبتی درباره مذاکرات اخیر وجود دارد ولی به طور کلی تا به اینجا و قبل از این مذاکرات اخیر، ۱+۵ کارنامه خیلی موجهی ندارد.

مدل ۱+۵ وحی منزل نیست/می‌شود روی مدل‌های دیگر هم فکر کرد


رئیس مجلس درباره امکان جایگزینی مدل دیگری به جای ۱+۵، ادامه داد: چرا نمی‌شود؟؛ مدل‌های فعلی و گذشته که وحی منزل نیستند؛‌ بر اساس یک سری ابتکارات و پیشنهادات ایجاد شده‌اند؛ در یک زمانی مدل ۱+۵ آرام‌کننده شرایط بود و در زمان دیگری فایده‌اش کمتر می‌شود؛ بنابراین می‌شود روی مدل‌های دیگر هم فکر کرد.

مذاکره مستقیم با آمریکا، بیشتر ژست است تا فعل سیاسی

وی درباره امکان مذاکره مستقیم با آمریکا بر سر مسائل هسته‌ای ایران، ‌افزود: درباره مذاکره مستقیم با آمریکا، بیشتر ژست است تا فعل سیاسی؛ باید دید رفتار آمریکایی‌ها در این مذاکرات اخیر چگونه بوده است؛ مثلا مذاکره مستقیم و غیر مستقیم یعنی چه؟ در گفت‌وگو با ۱+۵ هم مذاکرات مستقیم با آمریکایی‌ها در جریان بوده است؛ آقای جلیلی، کشورهای دیگر و آمریکایی‌ها هم بوده‌اند؛ ‌خوب این هم نوعی مذاکره مستقیم است.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند رفتارشان با ما را عوض کنند، باید ببینیم آیا در آن مذاکرات رفتار خود با طرف ایرانی را تغییر داده‌اند یا خیر؛ اگر کسی بخواهد مشکلی را حل کند، ‌دعوا بر سر جا و جمعیت نیست؛ باید حرف خود را درست کند؛ ما نیز باید به رفتارهای آمریکایی‌ها بیشتر دقت کنیم.

وی درباره پایان زمان سرپرستی طریقت منفرد بر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتم فروردین۹۲ و غیر قانونی بودن ادامه سرپرستی و دخل و تصرف او در اموال این وزارتخانه، تصریح کرد: من قبل از سفر به هند، ‌در دیدار با برخی مسئولان دولتی که به مجلس آمده بودند، گفتم هر چه سریع‌تر وزیر مورد نظر را معرفی کنند و حتی اعلام کردم هم‌زمان با معرفی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کسب رأی اعتماد لازم، دولت وزیر پیشنهادی خود برای احراز پس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز معرفی کند که آنها نکردند.

دولت تا هفته آینده وزیر پیشنهادی بهداشت را به مجلس معرفی کند

لاریجانی ادامه داد: به هر حال دولت باید هر چه سریع‌تر وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به مجلس معرفی کند تا نمایندگان پس از بازگشت از حوزه‌های انتخابیه، فورا رسیدگی به آن را در دستور کار قرار دهند و مشکل حل شود.

تمدید سرپرستی طریقت‌منفرد بر وزارت بهداشت پس از هفتم فروردین غیرقانونی است

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره امکان معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان تا هفته آینده، گفت: اگر وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت بهداشت و درمان در هفته آینده معرفی نشود، ابقای طریقت منفرد پس از هفتم فروردین تا زمان آغاز نشست‌های علنی مجلس در سال ۹۲ غیر قانونی است؛ اما باید دید چگونه می‌شود مشکل را حل کرد.


ویدیو : نظر لاریجانی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا