نظر ظریف درباره کانال های سری بین ایران و آمریکا :   اخبار سیاست خارجی - ظریف: بین ...



سفارت ایران در آمریکا , درباره ایران , شعر درباره ایران

 

اخبار سیاست خارجی - ظریف:

بین ایران و آمریکا کانال های سری وجود ندارد/گفتگوهای فشرده با آمریکا در حاشیه 1+5 باعث توافق شد/سلطان عمان در دیدار با رهبر معظم انقلاب مواضع آمریکایی ها را روشن کرد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در گفتگو با الجزیره انگلیسی وجود کانال سری بین ایران و آمریکا را تکذیب کرد.

 ظریف گفت: ما همچنان در حال برنامه‌ریزی چند سفر منطقه‌ای دیگر نیز هستیم و خیلی زود است که بگوییم اینکه من فقط به سه کشور سفر کردم نشان از تیرگی روابط ما با عربستان سعودی دارد، امیدوارم بتوانیم در مدت زمانی مناسب، دیداری از عربستان سعودی داشته باشم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در خصوص حضور در کنفرانس ژنو بیان داشت:   اگر بخواهند از ما دعوت کنند، با خرسندی حاضر خواهیم شد و اگر نخواهند دعوت کنند، قرار نیست برای این دعوت گدایی کنیم، اگر نخواهند از ایران دعوت کنند، بنا بر تصمیم خود این کار را می‌کنند، ایران می‌تواند در رسیدن به راه حلی صلح آمیز نقش آفرینی کند و باور من نیز همین است.

وزیر خارجع ایران در مورد توافق هسته ای ژنو گفت: چیزی که در این قرار داد هست، کلماتی جدی هستند؛ من نیز به جد می‌گویم که آنچه را که توافق کرده‌ایم، اجرا خواهیم کرد و نمی‌خواهم دیپلماتیک صحبت کنم، روشن است که ایران به غنی سازی خود در فردو و نطنز در پنج درصد ادامه می‌دهد، همچنین ایران به کار ساخت و ساز در اراک ادامه می‌دهد، ایران توافق کرده است که برخی فعالیت‌های خاص را در چارچوب زمانی این طرح انجام ندهد.

وی در پاسخ به سئوال الجزیره در مورد وجود کانال های سری بین ایران و آمریکا بیان داشت: ما کانال های سری نداریم. ما با آمریکایی ها در حاشیه نشست 1+5 گفت‌وگوهای فشرده و جدی داشتیم؛ گفت‌وگوهای فشرده ای بودند و این گفت‌وگوها باعث به دست آمدن این توافق شد که در کنار گفت‌وگوهای جدی که با 1+5 داشتیم، قرار می گیرد.

ظریف افزود: از این رو چیزی که می خواهم بگویم این است که عمان نقش عمده ای در گذشته در خصوص روشن کردن مواضع آمریکا و ایران داشت. سلطان عمان نیز در دیدار خود از ایران از فرصت دیدار با رهبر معظم انقلاب برای روشن کردن مواضع آمریکایی ها در این خصوص استفاده کرد. ما نیز برای این نقش ارزش زیادی قائل هستیم.وی ادامه داد: ولی چیزی که اتفاق افتاد گفت‌وگوهای خوبی بود که نشست ها با 1+5 و حاشیه این نشست ها داشتیم تا به توافق برسیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: ایرانیان به فشار و ارعاب حساسیت دارند و به آن واکنش منفی نشان می دهند. اکنون به نظر می رسد غرب می خواهد از این فرصت تاریخی استفاده کند. ما دولت جدیدی در ایران داریم که سیاست خارجی و رویکرد متفاوتی دارد. اصول سیاست خارجی ما تغییری نکرده اند، ما روی اصول خود اصرار داریم و روی حقوق اساسی مردم ایران مذاکره و معامله نمی کنیم ولی باور داریم که این کار را می توانیم با تعامل سازنده به بهترین شکل به دست آوریم.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 


ویدیو : نظر ظریف درباره کانال های سری بین ایران و آمریکا