نرخ رشد جمعیت در ایران در پایین ترین حد 50 سال گذشته : نرخ رشد جمعیت در ایران ...



جمعیت ایران , آمار جمعیت ایران , جمعیت شهرهای ایران

نرخ رشد جمعیت در ایران در پایین ترین حد 50 سال گذشته

رییس پژوهشکده آمار ایران با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در ایران در سال 90 به 3/1 درصد رسیده است گفت: این نرخ پایین نرخ رشد جمعیت در 50 سال اخیر است.

ˈعلیرضا زاهدیانˈ روز دوشنبه در حاشیه نشست مشورتی و بحث و تبادل نظر در خصوص تدوین رویکرد و راهکار و سیاست های جدید جمعیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگاران در مهدیشهر افزود: نرخ رشد جمعیت ایران از 6/1 درصد در سال 85 به 3/1 درصد در سال 90 رسیده است و پیش بینی ها حکایت از آن دارد با تداوم این روند در سال 1420 ایران به نرخ رشد صفر و منفی می رسد.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه یک میلیون و 400 هزار نفر تولد در کشور به وقوع می پیوندد افزود: در مقابل 400 هزار نفر در ایران فوت می شوند و به رغم اینکه سالانه یک میلیون نفر به جمعیت افزوده می شود اما این امر در سال 1420 یک تهدید برای کشور محسوب می شود.
 
زاهدیان تاکید کرد: باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم تا در این 30 سال به مرحله خطر نرسیم و تجربیات کشورهای مختلف نشان می دهد در نرخ شدید کاهش رشد جمعیت برنامه ای قابل جبران نیست.
 
وی تصریح کرد: در این مدت باید با برنامه های فرهنگی بلندمدت روند کاهش جمعیت در ایران را به تاخیر بیاندازیم.
 
رییس پژوهشکده آمار ایران مسایل فرهنگی، اقتصادی و نیز تحصیلات را از عوامل موثر در کاهش جمعیت در ایران دانست و گفت: اولویت امروز جوانان برای ادامه تحصیلات ازدواج و فرآیند زندگی را به تاخیر انداخته است.
 
وی گفت: میانگین سن ازدواج در ایران برای مردان به 7/26 و خانم ها به 4/23 سال افزایش یافته است.
 
این نشست در قالب افزایش موالید و تحقق منویات رهبری معظم انقلاب در خصوص رشد جمعیت با حضور کارشناسان حوزه سلامت وزارت بهداشت و مسوولان دانشگاههای علوم پزشکی سمنان برگزار شد.

/ایرنا

 


ویدیو : نرخ رشد جمعیت در ایران در پایین ترین حد 50 سال گذشته