نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران :       احمد شهید ...



 

 

نخستین واکنش رسمی ایران به پیروزی ترامپ , اولین اظهارنظر رسمی ترامپِ رییس جمهور درباره ایران , نخستین محموله گوشی های اپل به صورت رسمی، هفته آینده وارد ایران می شود

 

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران روز گذشته نخستین گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ایران را منتشر كرد.

برخی منابع خبری گزارش داده اند كه این گزارش 24 صفحه است تا ساعاتی دیگر به صورت رسمی منتشر شود. احمد شهید در نخستین گزارش خود نوشته است که به سبب کمبود وقت، این گزارش کوتاه تر از گزارش های بعدی اش خواهد بود.

این گزارش 24 صفحه ای به غیر از مقدمه، شیوه تحقیق و نتیجه، دارای بخش "وضعیت حقوق بشر" است که به شش فصل تقسیم می شود:

نحوه رفتار با فعالان جامعه مدنی ( در این قسمت به وضعیت فعالان سیاسی ، روزنامه نگاران ، فعالان دانشجویی، هنرمندان، وکلا و فعالان محیط زیست اشاره شده است) ؛  

آزادی اجتماعات ؛  حقوق زنان ؛  اقلیت های قومی و مذهبی ؛ مجازات اعدام و حبس به خاطر ارتباط با نهادهای خارجی .

در این گزارش  به وضعیت روزنامه نگاران زندانی پرداخته و ادعا شده كه در ایران  34  روزنامه نگاردر زندان  هستند . همچنین از بازداشت  معترضان به خشک شدن دریاچه ارومیه و نیز وضعیت موسوی و کروبی ابراز نگرانی شده است.

احمد شهید در خرداد ماه سال جاری از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد .

دولت جمهوری اسلامی ایران موضوع حقوق بشر را امری داخلی دانسته و با توجه به تفاوت فرهنگ ها بر مساله عدم شمولیت حقوق جهانی بشر تاكید دارد و حقوق بشر موجود را كه كشورهای غربی ادعای حمایت از آن دارند را در چارچوب فرهنگ غربی می داند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران موضوع دخالت كشورها و نهادهای خارجی در امور حقوق بشر را به عنوان ابزاری سیاسی و برای ایجاد فشار به حاكمیت داخلی كشورها تلقی كرده و اعلام كرده است سیاست تهران پذیرش گزارشگر ویژه حقوق بشر و دادن اجازه به او برای سفر به ایران نیست.

در همین راستا احمد شهید در نخستین گزارش خود  تاكید كرده كه در تابستان امسال دو بار خواهان دیدار با مقامات ایرانی در ژنو شده بود كه این تقاضای او برآورده نشده است.../تحلیل:عصرایران


ویدیو : نخستین گزارش رسمی احمد شهید درباره وضع حقوق بشر در ایران