نافرمانی بانک‌ ها از یک دستور بانک مرکزی : اگر چه قرار بود بانک مرکزی به بانکها ...


اگر چه قرار بود بانک مرکزی به بانکها اعلام کند که میزان برداشت روزانه از خودپردازهای خود را به 200 هزار تومان تعیین شده از سوی این بانک برگردانند اما نه تنها تاکنون بانکهای مورد نظر مازاد این رقم را کاهش ندادند، بلکه برخی دیگر نیز به جمع آنها اضافه شده‌اند. خبرگزاری ایسنا: اگر چه قرار بود بانک مرکزی به بانکها اعلام کند که میزان برداشت روزانه از خودپردازهای خود را به 200 هزار تومان تعیین شده از سوی این بانک برگردانند اما نه تنها تاکنون بانکهای مورد نظر مازاد این رقم را کاهش ندادند، بلکه برخی دیگر نیز به جمع آنها اضافه شده‌اند.

بعد از افزایش سقف برداشت روزانه از خودپرداز برخی بانکها در اواخر سال گذشته و رسانه‌ای شدن این موضوع در اوایل سال جاری بود که بانک مرکزی با چندماه تاخیر به این موضوع واکنش نشان داد و مدیر فن آوری اطلاعات این بانک اعلام کرد که ما مجوزی را برای این افزایش صادر نکرده‌ایم و میزان برداشت روزانه از خودپردازها باید همان 200 هزار تومان تعیین شده از سوی بانک مرکزی باشد.

با این وجود درحالی بانکهای مربوطه مدعی شدند که افزایش سقف برداشت روزانه از طریق کارتهای خود بانک از خودپردازهایشان یک تصمیم داخلی بوده و نیازی به مجوز بانک مرکزی نداشته که این موضوع را نیز مدیر کل فن آوری اطلاعات بانک مرکزی رد و عنوان کرد که در هر صورت این اقدام باید با اطلاع بانک مرکزی انجام می‌شده است.

حکیمی یادآور شده بود که خود این بانک در حال بررسی لازم برای افزایش سقف برداشت روزانه از خودپرداز بانک‌ها است و حتی در مورد اینکه برخی معتقدند نباید این میزان افزایش یابد، آیا امکان کاهش ار رقم فعلی وجود دارد نیز تاکید کرده بود که بحث مورد بررسی افزایش برداشت از 200 هزار تومان موجود است نه کاهش.

با این حال نه تنها بانک مرکزی تصمیمی برای افزایش برداشت نگرفت بلکه دبیرکل بانک مرکزی اعلام کرد که با وجود اینکه بیش از این بررسی‌های در این حوزه انجام شد تا در صورت امکان سقف برداشت روزانه از خودپردازها از 200 هزار تومان فعلی افزایش یابد، اما به این نتیجه رسیدیم که در مجموع با توجه به این‌که نباید پول نقد به دلیل مسائل امنیتی و سایر موارد دیگر به میزان زیادی در دست مردم در حال گردش باشد، بهتر است که این سقف از حد فعلی افزایش نیابد.

احمدی این موضوع را نیز تاکید کرد که هم‌اکنون سقف برداشت روزانه از خودپردازها 200 هزار تومان بوده و تمامی بانک‌هایی که نسبت به افزایش آن اقدام کردند باید در هر شرایطی رقم اضافه شده را برگردانند.

در حالی بیش از دو هفته از اظهارت دبیرکل بانک مرکزی می‌گذرد که مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز بانکها نشان می‌دهد که نه تنها چند بانکی که قبلا برای افزایش برداشت اقدام کرده بودند به روال معمول بازنگشته‌اند بلکه بانکهای دیگری هم هستند که به جمع قبلی ها پیوسته و می توان در یک روز بیش از 200 هزار تومان از خودپردازهای آنها برداشت کرد.

جدای از اینکه باید سقف 200 هزار تومانی برداشت روزانه افزایش یابد یا نه؟ مساله این است که آیا بانک مرکزی که تا سال جاری نسبت به اضافه شدن این سقف آن هم بنابر تاکید خود به طور غیرقانونی، واکنشی نشان نداده بود درهفته های اخیر نیز نسبت به این موضوع بدون توجه بوده است؟ و یا اینکه به بانکها تذکر داده اما به روال معمول که برخی از آنها از اجرای قوانین بانک مرکزی سرباز زده و بدون توجه به آن به راه خود ادامه می دهند این بار هم توجهی ندشته و همچنان سقف برداشت روزانه خود را بیش از 200 هزار تومان قرار می دهند.

همچنین باید توجه داشت که در آزاد ماندن بانکها در بالا بردن سقف برداشت روزانه از عابربانکهایشان، بانکهای دیگر نیز برای جانماندن از رقابت در حال اضافه شدن به این جمع هستند. برای اطلاع از این موضوع فقط کافیست تا گروه های نظارتی بانک مرکزی سری به خودپرداز بانکها بزنند هرچند که به نظر نمی رسد که بی خبر باشند.


ویدیو : نافرمانی بانک‌ ها از یک دستور بانک مرکزی