موفقیت به سبک بیل گیتس : از همان سال‌های اول مدرسه این آرزو شكل می‌گیرد؛ آرزوی ...


از همان سال‌های اول مدرسه این آرزو شكل می‌گیرد؛ آرزوی داشتن شغلی كه دوستش دارید و در آن احساس توانمندی می‌كنید اما كمتر كسی است كه در دنیای بزرگسالی‌اش به این آرزوی كودكی برسد.

عامل موفقیت بیل گیتس و زندگینامه دوران بچگی , راز موفقیت بیل گیتس , موفقیت

از همان سال‌های اول مدرسه این آرزو شكل می‌گیرد؛ آرزوی داشتن شغلی كه دوستش دارید و در آن احساس توانمندی می‌كنید  اما كمتر كسی است كه در دنیای بزرگسالی‌اش به این آرزوی كودكی برسد. بعد از دانشگاه و ورود به بازار كار، با جدی‌تر شدن زندگی و نیازهای مالی، افراد تمام سعی‌شان را برای فراموش‌كردن آرزوی‌شان و جدی‌تر زندگی كردن به خرج می‌دهند. برای كسانی كه با دغدغه‌های بسیار كار می‌كنند، داشتن كسب و كاری كه بیشترین آرامش را به آن‌ها بدهد آنقدر دور از دسترس به‌نظر می‌رسد كه برایش هیچ تلاشی نمی‌كنند. رسیدن به آرزوها كار هركسی نیست اما اگر به‌دنبال چیزی می‌گردید كه به زندگی‌تان معنا بدهد و شما را از نظر خودتان ارزشمندتر كند، باید از همین لحظه آرزوهای‌تان را بازیابی كنید و مسیر زندگی‌تان را به آن‌ها پیوند بزنید. باور كنید همه آدم‌های موفق هم از همین نكات ابتدایی شروع كرده‌اند.



   چگونه شروع كنید؟

«دوست داشتم روزی یك نویسنده شوم». این جمله‌ای است كه ما هر روز از زبان آدم‌های اطرافمان به شكل‌های مختلف می‌شنویم. برخی از آن‌ها دوست دارند نویسنده شوند، برخی‌ها ورزشكار و بعضی‌ها هم آرزو دارند آشپزی حرفه‌ای باشند اما واقعیت این است كه تا زمانی كه به قصد انجام این كار از جا بلند نشوید، چند خطی ننویسید، غذایی درست نكنید یا سراغ ورزش نروید آرزوی‌تان محقق نخواهد شد. رسیدن به آرزوها شاید یك شبه اتفاق نیفتد اما تا زمانی كه با جدیت برای شروع كردنش اقدام نكرده‌اید، نمی‌توانید امیدی برای رسیدن به آن داشته باشید. به جای آرزو كردن، از همین لحظه برای برآورده كردن آرزوی‌تان تلاش كنید و به جای می‌خواستم، می‌خواهم را به كار ببرید. برای شروع می‌توانید فهرستی از آرزوهای‌تان را مشخص كنید و باتوجه به توانایی‌های‌تان مشخص كنید كه چه راهی را قرار است آغاز كنید.



بیل گیتس , مجله موفقیت , جملات موفقیت

   به چه چیز نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید یك كسب و كار راه بیندازید، تمام چیزی كه به آن احتیاج دارید یك ایده است. این ایده قرار نیست چیز عجیب و غریبی باشد؛ شما با یك ایده كوچك می‌توانید یك كسب و كار كوچك اما موفق را شروع كنید. قبل از انتخاب كردن كارتان به توانایی‌های‌تان فكر كنید. چه كاری را شما می‌توانید به بهترین شكل انجام دهید. بعد از انتخاب این كار شما نیاز به كمی تجربه دارید. اگر فكر می‌كنید آنقدر حرفه‌ای هستید كه می‌توانید خودتان به تنهایی شروع كنید، درنگ نكنید اما اگر فكر می‌كنید به اندازه كافی در مورد فوت و فن كوزه‌گری آن كار چیزی نمی‌دانید، سراغ آگهی‌های كار‌یابی بروید و به‌عنوان كارمند یا شریك در آن حوزه دست به كار شوید. واقع گرا باشید و كارتان را به اندازه توانایی‌های‌تان انتخاب كنید. شاید فعالیت فعلی شما دقیقا با آرزوهای‌تان منطبق نباشد اما مطمئن باشید با گذشت زمان و تلاش برای بهتر شدن، در آینده‌ای نزدیك می‌توانید آرزوهای‌تان را محقق كنید.



اگر می‌خواهید یك كسب و كار راه بیندازید، تمام چیزی كه به آن احتیاج دارید یك ایده است. این ایده قرار نیست چیز عجیب و غریبی باشد؛ شما با یك ایده كوچك می‌توانید یك كسب و كار كوچك اما موفق را شروع كنید



   به روز باشید

اگر دوست دارید یك خلاق واقعی باشید باید خودتان را به روز نگه دارید. ایده‌های قدیمی و ابزارهای عهد عتیق را كنار بگذارید. تكنولوژی‌های نوین چه خدمتی می‌توانند به شما بكنند؟ اگر دید دقیقی نسبت به فعالیت‌های‌تان داشته باشید، می‌توانید در مورد ابزارهایی كه به تازگی برای چنین كسب و كاری تولید یا اختراع شده‌اند هم اطلاعاتی به دست آورید. بدنیست در مورد ایده‌ای كه در ذهن دارید یك جست و جوی اینترنتی داشته باشید تا با مقاله‌ها، وبلاگ نوشته‌ها یا سایت‌های تخصصی آن حوزه نیز آشنا شوید. شاید هم نیاز باشد قبل از هرچیز در دوره‌هایی كه در مورد آن كسب و كار وجود دارد شركت كنید. آموزشگاهی معتبر را انتخاب كرده و سعی كنید در مورد كاری كه آرزویش را دارید چیزهای بیشتری یاد بگیرید.



   قدم به قدم پیش بروید

قبل از شروع، یك چارت دقیق از فعالیت‌هایی كه باید انجام دهید تنظیم كنید. مراحلی كه باید برای این فعالیت طی كنید را به‌صورت چارت بكشید و در زمان انجام كار، با گذشتن از هر مرحله روی آن تیك بزنید. ممكن است در حین انجام كار، شما به تصویری دقیق‌تر در مورد فعالیت‌تان برسید و چارت‌تان را هر روز تكمیل‌تر كنید. این چارت هم می‌تواند شامل مراحلی باشد كه شما باید برای‌شان تلاش كنید و هم شامل مواردی كه با كمك و اقدام دیگران انجام می‌شوند.



   سوال بسازید

لیستی از مهم‌ترین سوالاتی كه در ذهن دارید تهیه كنید. چه چیزهایی را در مورد این كار نمی‌دانید؟ به چه اطلاعات و برآوردهایی نیاز دارید؟ همه سوالات‌ خود را فهرست كرده و سعی كنید تا برای هر كدام جوابی دقیق و قانع‌كننده نگرفته‌اید كارتان را شروع نكنید. پاسخ سوالات‌تان را در جدولی كه نیازها، هزینه‌ها، زمان انجام كار و... را دربرمی‌گیرد تنظیم كنید. شما هر روز یك قدم به كامل شدن این جدول نزدیك خواهید شد و به این ترتیب ارزیابی دقیق‌تری نسبت به فعالیتی كه قرار است انجام دهید به دست خواهید آورد.



   به هر نظری گوش نكنید

شما باید برای شروع كمی در مورد فعالیتی كه قرار است انجام دهید تحقیق كنید. سعی كنید در این زمینه از كسانی كمك بگیرید كه تجربه چنین فعالیت یا كار مشابهی را داشته‌اند و می‌توانند نظری دقیق در مورد آنچه بیان می‌كنید به شما بدهند.



روانشناسی موفقیت , موفقیت مالی , موفقیت در کسب و کار

   آرمان گرایی را فراموش كنید

برای شروع كار آرمان‌گرا نباشید. بزرگ‌ترین كسب و كارهای جهان از اتاقی كوچك و شركتی با چند پرسنل شروع شده‌اند. شما باید افقی كه برای سال‌های آینده كارتان درنظر گرفته‌اید را مشخص كنید اما در حال حاضر و برای شروع جوری قدم بردارید كه كسب و كارتان به خطر نیفتد و همین‌طور تمامی پل‌های پشت سرتان خراب نشود. با خودتان صادق باشید توانایی‌های‌تان را بشناسید و سنگ بزرگ را تا اطلاع ثانوی فراموش كنید.



چند توصیه تكمیلی
  •   واقع گرا باشید
در مورد توانایی‌های‌تان خیال پردازی نكنید. این توانایی‌ها هم شامل قوای بدنی، هم توان علمی و هم وضعیت مالی شما می‌شود. كاری را شروع كنید كه از این 3‌نظر بتوانید از پس آن بر بیایید. روی كسانی كه برای كمك به شما داوطلب می‌شوند تا حدودی حساب كنید اما بار اصلی كار را به‌عهده دیگران نیندازید و جوری روی دیگران حساب نكنید كه با از دست دادن كمك‌شان تمام كارتان را از دست بدهید.

  •   برنامه بلندمدت، كوتاه مدت و میان مدت داشته باشید
برای رسیدن به نقطه اوجی كه انتظارش را دارید نیازمند زمان‌بندی‌ها و برنامه‌های متفاوتی هستید. شما باید برنامه‌ای بلندمدت، میان مدت و كوتاه مدت را تنظیم كنید. برنامه بلندمدت همان آرزوی شماست. خب؛ شما برای رسیدن به این آرزو چه نیازهایی دارید و این نیازها چه زمانی را از شما طلب می‌كنند. همه آن‌ها را به دقت فهرست كنید و با تحقیق‌هایی كه در مورد كارتان انجام داده‌اید و با مشاهده فعالیت‌های كسانی كه در این حوزه وارد شده‌اند، برآوردی نسبت به زمان لازم برای انجام كارتان به دست بیاورید. زمان هر كدام از كارهایی كه در فهرست‌تان نوشته‌اید را روی كاغذ بنویسید و سپس آن‌ها را به‌ترتیب بازنویسی كنید. این زمان‌بندی را به 3 بخش كوتاه مدت یا زیر 2‌سال، میان مدت یا بین 2 تا 01 سال و بلندمدت یا بالای 01 سال تقسیم كنید. این باعث می‌شود كه هم برای طبق برنامه پیش رفتن تلاش كنید و هم از كوچك بودن كسب و كارتان در آغاز ناامید نشوید.

  •   وقایع نگاری كنید
بعد از شروع فعالیت‌تان دفتری را برای نوشتن وقایع روزانه‌تان انتخاب كنید. احساس‌تان در هر روز نسبت به كارتان را بنویسید. مشكلاتی كه در هر لحظه سد راه‌تان می‌شوند، چیزهایی كه یاد می‌گیرید و پیشرفت‌هایی كه به دست می‌آورید را هر روز در دفترتان بنویسید. با این كار بعد از چند ماه می‌توانید ارزیابی دقیق‌تری نسبت به‌خود و فعالیت‌تان به دست بیاورید و از طرف دیگر بعد از مدتی با خواندن مراحل تلاش‌تان دلگرمی بیشتری نسبت به آنچه به دست آوردید پیدا خواهید كرد.


ویدیو : موفقیت به سبک بیل گیتس