موضع پوتین در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران/ ادعاهای جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران :



تحریم های جدید آمریکا علیه ایران , سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران , محصولات جدید ایران خودرو

اظهارات معاون وزیر خارجه و همچنین رئیس جمهور روسیه درباره مذاکرات هسته ای ایران، دیدگاه وزیر دفاع اسبق آمریکا درباره چشم انداز توافق هسته ای، ادعاهای جدید وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، دستیابی داعش به توانایی ساخت سلاح شیمیایی و پایان بی نتیجه مذاکرات صلح یمن در ژنو، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که درباره وضعیت فعلی مذاکرات هسته ای ایران به اظهارنظر پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی ریابکف گفته مدیران کل وزارت خانه های امور خارجه گروه 1+5 و ایران، روز جمعه محور مذاکرات خود را بر کم کردن شکاف های سیاسی، کار بر روی جزئیات فنی و جنبه های حقوقی توافق هسته ای ایران متمرکز کردند. وی اظهار داشته: «کار در سه بعد در حال انجام است: حل مسائل سیاسی، تحلیل و حل پیامدهای حقوقی توافق آتی و مسئله سوم، روش تخصصی محقق ساختن پروژه است».

اما ریابکف تنها مقام روس نیست که از روز گذشته تاکنون درباره مذاکرات هسته ای ایران اظهار نظر کرده؛ زیرا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز دیدگاه های خود را در این زمینه بیان کرده است. به نوشته خبرگزاری «اینترفاکس»، پوتین ضمن ابراز خوشبینی نسبت به دستیابی به توافق جامع اتمی میان ایران و قدرت های جهانی گفته گروه 1+5 نباید از ایران اقدامات غیر قابل انجام طلب کند. وی اظهار داشته: «ما خرسندیم از این که موضع ایران به طور چشم گیری تعدیل شده؛ زیرا این امر دستیابی به توافق را تا حدی ممکن می سازد. ما قطعاً از این توافق حمایت می کنیم». وی گفته در حال حاضر، تنها مسئله ای که آسیب زا به نظر می رسد این است که از ایران «تعمداً» خواسته شود دست به اقداماتی کاملاً غیرممکن بزند.

در همین حال، شبکه خبری «فاکس نیوز» مصاحبه ای با وزیر دفاع اسبق آمریکا انجام داده که بخشی از آن، به موضوع ایران اختصاص دارد. ویلیام کوهن در این گفت و گو مدعی شده ایرانی ها می دانند که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بهترین فرصت آن ها برای دستیابی به یک توافق هسته ای مطلوب است. کوهن اظهار داشته که به اعتقاد وی، ایران با دولت اوباما به توافقی دست خواهد یافت، زیرا ایرانی ها می دانند که پس از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما به توافق بهتری دست نخواهند یافت. وی افزود به محض اینکه توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 امضا شود، کنگره در مخمصه قرار خواهد گرفت، زیرا اگر توافق را رد کند، تحریم ها دیگر روی میز نیست و ایران آزاد خواهد بود بدون مواجه شدن با پیامدها به دنبال تولید سلاح هسته ای برود.

گفت و گوی شبکه خبری «روسیا الیوم» با وزیر خارجه عربستان سعودی که در بخشی از آن به ایران نیز پرداخته شده، از جمله دیگر موضوعات مربوط به ایران به شمار می رود. عادل الجبیر در بخشی از این گفت و گوی مفصل، مدعی دخالت ایران در منطقه شده و خواستار پایان یافتن این دخالت شده است. وی اظهار داشته: «ما دخالت های ایران را در عراق، سوریه و لبنان و یمن مشاهده می کنیم. ایران مواضع خصمانه دارد و از تروریسم حمایت می کند. این گونه اقدامات ایران به معنای آن است که این کشور نمی خواهد روابط طبیعی و حسن همجواری با عربستان سعودی داشته باشد». وی همچنین مدعی شده: «ما از هر گونه گفتگو، تفاهم و داشتن روابط ویژه با ایران حمایت می کنیم؛ ولی ایران پاسخ مثبتی به تلاش های ما در سی و پنج سال گذشته نداده است».

در میان دیگر مطالب، پایگاه اینترنتی نشریه «نشنال اینترست» با انتشار مطلبی از توانایی گروه تروریستی داعش برای ساخت سلاح شیمیایی خبر داده است. این سایت می نویسد داعش عملاً از گاز سمی کلر به عنوان یک سلاح استفاده کرده است. در این مطلب اشاره شده هنگامی که داعش کارخانه سلاح‌های شیمیایی صدام را در جولای 2014 اشغال کرد، نگرانی‌ها از بلندپروازی‌های داعش برای دستیابی به سلاح شیمیایی افزایش یافت. این کارخانه در 150 کیلومتری شمال شرقی بغداد قرار داشت که از سوی سازمان ملل متحد در دهه نود میلادی برچیده شد و احتمال استفاده مجدد برای ساخت سلاح شیمیایی وجود ندارد. اما در پی همین واقعه بود که گزارش‌های متعددی منتشر شد مبنی بر اینکه گروه داعش از گاز کلر در حملات خود علیه نیروهای عراقی استفاده کرده است.

در نهایت، پایان مذاکرات طرف های یمنی در ژنو بدون دستیابی به نتیجه مشخص، موضوع دیگری است که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. بر اساس گزارش شبکه خبری «المیادین»، نماینده سازمان ملل سرانجام پایان مذاکرات ژنو را بدون حصول هیچ‌گونه توافقی اعلام کرد. «اسماعیل ولد شیخ»، فرستاده سازمان ملل به یمن در کنفرانس خبری عصر روز جمعه با اعلام رسمی پایان مذاکرات آن را بی نتیجه توصیف کرد و گفت: «هیچ توافقی صورت نگرفته است چرا که طرفین بر مواضع خود کماکان باقی مانده‌اند». وی با ستودن موضع هیأت صنعا گفت: «پیشنهادات این گروه مثبت بود و  پیشنهاداتی که داد، نشان از تعامل مثبت با قطعنامه ۲۲۱۶ داشت».
 
اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک 
 


ویدیو : موضع پوتین در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران/ ادعاهای جدید وزیر خارجه سعودی علیه ایران