موضع وزیردفاع‌جدید آمریکا در قبال ایران : وزیر دفاع جدید آمریکا که روز گذشته ...



تحریم های جدید آمریکا علیه ایران , محصولات جدید ایران خودرو , ماشین جدید ایران خودرو

وزیر دفاع جدید آمریکا که روز گذشته توسط کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا تائید صلاحیت شد، از مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام حمایت کرده، اما تهران را یک تهدید می‌داند و می‌گوید همه گزینه‌ها باید روی میز باشد.

به گزارش فارس، کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا روز پنج شنبه صلاحیت «اشتون کارتر» را تائید کرد تا وی جایگزین چاک هیگلی شود که اختلافاتش با رئیس‌جمهور، وی را به کناره‌گیری از ریاست پنتاگون وادار کرد.

کارتر که با توجه به سابقه فعالیت‌هایش به اتخاذ مواضع سختگیرانه‌تر در قبال ایران معروف است، در نشست دیروز هم بار دیگر تهران را در کنار گروه تروریستی داعش قرار داده و آن را تهدیدی برای آمریکا و متحدان واشنگتن دانست.

وی پیش از جلسه تائید صلاحیت، به 300 سوال که به صورت مکتوب برای وی ارسال شد، پاسخ داده بود. کارتر در بخشی از این جوابیه مکتوب، به سوالات مربوط به مذاکرات هسته‌ای با ایران و نحوه رویارویی با تهران، پاسخ داده است.

وزیر دفاع جدید آمریکا در پاسخ به این سوال که عناصر یک توافق خوب از دید وی چیست، با بیان اینکه این توافق باید نگران‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند، نوشته است: «بهترین راه، راهکار جامعی است که در صورت اجرا، به نحوی عملی تضمین کند که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد و اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفا و به نحوی قابل‌ راستی‌آزمایی، صلح‌آمیز است.»

کارتر با بیان اینکه توافق باید چهار مسیر، نطنز، فردو، اراک و مسیر مخفی احتمالی به سمت بمب را مسدود کند، گفته است: «(توافق) باید محدودیت‌های شدید و بازدارنده‌هایی محکم بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند.»

نظارت گسترده بر برنامه هسته‌ای ایران و مرحله‌بندی‌شده و مشروط بودن روند لغو تحریم‌های ایران، از دیگر مولفه‌هایی است که وزیر دفاع جدید آمریکا در جوابیه خود، بر آن‌ها تأکید کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دادن حق غنی‌سازی نظارت‌شده به ایران، دیگر کشورهای منطقه را نیز به فکر دریافت این نمی‌اندازد، نوشته است که این کشورها در آن صورت باید هزینه تحریم‌ و فشار را بپذیرند. کارتر همچنین گفته است که واشنگتن راه‌های جایگزینی برای تأمین نیاز کشورهای خواهان استفاده از انرژی هسته‌ای هستند، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

 مقابله با ایران، باید جزو اولویت‌هایمان باشد
کارتر در بخش دیگری از این جوابیه، در مورد فعالیت‌های ایران در منطقه، نوشته است: «مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران باید یک اولویت مهم باشد. فارغ از اینکه مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌رسد، من سرسختانه معتقدم که ایالات متحده باید با فعالیت‌های منطقه‌ای بی‌ثبات‌کننده ایران، از جمله حمایت از تروریست‌ها و گروه‌های شبه‌نظامی، مقابله کند. در صورتی که برای این سمت تائید شوم، تلاش می‌کنم تا از تمرکز وزارتخانه بر این موضوعات، اطمینان حاصل کنم.»

وی در پاسخ به این سوال که در صورت شکست داعش در عراق و سوریه، ممکن است چه اختلاف‌نظرهایی میان ایران و ایالات متحده شکل‌ بگیرد و اینکه چطور باید این اختلافات احتمالی را مدیریت کرد، نوشته است: «فکر می‌کنم در سوریه، تداوم حمایت ایران از اسد و بی‌ثباتی در این کشور، موجب ادامه اختلاف میان ایالات متحده و ایران می‌شود.»

کارتر افزود: «ایالات متحده در عراقی با ثبات، متحد و دارای حکومتی فراگیر مورد حمایت تمام جناح‌های عراق، ذینفع است. من نسبت به ماهیت فرقه‌ای فعالیت‌های ایران در عراق، نگران هستم. ایالات متحده باید همچنان برای دولت عراق روشن کند که رویکرد ایران در عراق، مبانی شکل‌گیری حکومتی فراگیر در عراق را، که برای شکست نهایی داعش لازم است، تضعیف می‌کند.»

وی همچنین در رابطه با این سوال که آیا او هم مانند «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که باید «تمام گزینه‌ها» را روی میز نگه داشت، نوشته است: «بله، من قویا از دیدگاه رئیس‌جمهور که می‌گوید تمام گزینه‌ها باید برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران روی میز باشد، حمایت می‌کنم.»

وزیر دفاع جدید آمریکا در بخش‌های دیگری از این پاسخنامه، به «تهدید» برنامه موشکی ایران پرداخته و گفته است که واشنگتن باید سامانه‌های دفاع موشکی خود را بیش از پیش گسترش دهد.
اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو : موضع وزیردفاع‌جدید آمریکا در قبال ایران