مورد عجیب نقل و انتقالات فوتبال در ایران : همه آن داستان‌هایی‌ که از نقل و ...


همه آن داستان‌هایی‌ که از نقل و انتقالات عجیب در فوتبال ایران ـ که تاکنون به یاد داشتید ـ یک گوشه بگذارید و فقط به خرید تیم‌های لیگ برتری در همین نیم‌فصل توجه کنید. تابناک: همه آن داستان‌هایی‌ که از نقل و انتقالات عجیب در فوتبال ایران ـ که تاکنون به یاد داشتید ـ یک گوشه بگذارید و فقط به خرید تیم‌های لیگ برتری در همین نیم‌فصل توجه کنید. با بسته شدن پنجره نقل و انتقالات زمستانی، تیم‌های لیگ برتری در فوتبال ایران برای نیم‌فصل پیش ‌روی، ۶۶ بازیکن جدید جذب کرده‌اند؛ یک رکورد عجیب که عوامل متعددی در شکل گرفتن آن دخیل هستند.

اما قرار نیست در اینجا به چرایی این اتفاق بپردازیم. تنها کافی ‌است به خریدهای این تیم‌ها نگاهی بیندازیم تا بدانیم باشگاه‌های لیگ برتری با چه متر و معیاری ‌ولخرجی کرده‌اند و بازیکنان جدید جذب نموده‌اند.

با حرفه‌ای شدن فوتبال ایران، کم‌کم سروکله بازیکنان خارجی به فوتبال ایران باز شد، ولی حتی گذشت چهارده دوره از عمر لیگ هم کافی نبود تا تیم‌های لیگ برتری یاد بگیرند که پول خود را برای خرید بازیکنان خارجی چگونه خرج کنند. مثال‌های متعددی برای این مسأله وجود دارد که «دی‌کارموی پرنده‌فروش»، مهاجم برزیلی پرسپولیس معروف‌ترین آن‌هاست که نیازی به توضیح ندارد. خریدهای تیم‌های لیگ برتری، چه در خصوص بازیکنان خارجی و چه بازیکنان داخلی اما همچنان نشان می‌دهد که تیم‌های لیگ برتری حواسشان به جیبشان نیست.

در اخبار می‌شنویم ‌بازیکنی بعد از یک فصل بیکاری و در دوران بازنشستگی فوتبالش از یک تیم لیگ برتری سر در می‌آورد و از سوی دیگر بازیکنانی را می‌بینیم که علی‌رغم داشتن کیفیت مناسب بعضا بدون تیم می‌مانند. بازیکنان درجه چند ناگهان از تیم‌های بزرگ سر در می‌آورند و بازیکنان خوب از این تیم جدا می‌شوند. وجود رابطه و اتفاقات غیرفوتبالی باعث می‌شود، بسیاری از جابجایی‌ها عجیب و غیرقابل توجیه باشد. در ادامه قصد داریم به چند مورد از خریدهای فوق‌العاده تیم‌های لیگ برتری در این نیم‌فصل نگاهی بیندازیم.

روجرینهو دومین برزیلی است که بعد از تادو به پرسپولیس پیوسته است. هافبک سی ساله پرسپولیسی‌ها سابقه بازی در سری B فوتبال برزیل و جی‌لیگ ژاپن را دارد و تجربه عضویت در هیچ تیم شناخته شده‌ای را ندارد. نکته مهم در خصوص روجرینهو این است که مانند بعضی از خریدهای خارجی پرسپولیس اضافه وزن دارد و شاید در فرصت ‌‌مانده تا آغاز لیگ خودش را به شرایط نرمال برساند. در حالی که لخویا، حریف پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به دنبال جذب آدبایور، مهاجم سابق آرسنال است، پرسپولیسی‌ها با یک برزیلی گمنام که از اضافه وزن هم رنج می‌برد به توافق رسیده‌اند. تجربه خریدهای خارجی پرسپولیس نشان داده همین که این بازیکن با شکایت به فیفا برای پرسپولیس مشکلات حقوقی و کسر امتیاز ایجاد نکند خودش یک نکته مثبت در پرونده‌اش به حساب می‌آید.

آبی‌پوشان پایتخت هم برای اینکه از رقیب سنتی خود عقب نمانند، دست به خرید یک هافبک آلمانی برزیلی زده‌اند. استقلالی‌ها که در نیم فصل یک بازیکن برزیلی خود را که اصلا برای تیمش بازی نکرده بود، ‌مرخص کردند، از عقد قرارداد با هلمکه خبر دادند. هافبک جدید استقلال هم مانند روجرینهو در هیچ تیم معتبری بازی نکرده ‌و بازی در لیگ نروژ و فنلاند و تیم صباح از لیگ مالزی، بهترین نقاط رزومه اوست. باید دید هلمکه در این نیم‌فصل به سرنوشت داسیلوا در استقلال دچار می‌شود یا اینکه در نبود آندو به درد این تیم خواهد خورد.

خرید خارجی باشگاه صبای قم اما امسال یکی از خریدهای نمونه فوتبال ایران خواهد بود؛ یوزب‌چاخواشویلی بازیکن گرجستانی که علاوه بر اضافه وزن، استایل و فیزیک بدنی‌اش به کشتی‌گیران شباهت دارد تا فوتبالیست‌ و هیچ رزومه‌ای از او در رسانه‌ها وجود ندارد و تنها در برخی مطبوعات شایعه شده است که برادرزاده سفیر گرجستان در ایران است. روزنامه ایران ورزشی همین نسبت خانوادگی را دلیل این می‌داند که این بازیکن با ماشین پلاک سیاسی در تمرینات حاضر می‌شود.

ساندرو فریرا بازیکن ۲۷ ساله برزیلی تیم پیکان است که در سه تیم نه ‌چندان مطرح لیگ برزیل، پونته‌پرتا، ایکاسا و اتلتیکو گویانینسته بازی کرده و حالا سر از پیکان در‌آورده است. بازیکن دیگری از همین جنس در همین نیم‌فصل سر از گسترش فولاد در‌آورد؛ دیگو اورلاندوی برزیلی که قرار است در ۳۱ سالگی برای تیم فراز کمالوند بازی کند. بازی در سیزده تیم متفاوت و نه ‌چندان مهم بارز‌ترین نکته کارنامه این بازیکن برزیلی است.

در سوی مقابل اما خریدهای داخلی تیم‌های لیگ برتری هم همچنان علامت سؤال‌های بزرگی را ایجاد کرده است. میلاد سلیمان فلاح، مهاجم سابق نفت مسجد سلیمان با کارنامه یک نیم‌فصل و فقط یک گل زده به‌ نام «مهاجم» به تیم استقلال پیوسته و در مقابل پرسپولیس بعد از خرید رضا خالقی‌فر ۳۲ ساله مبین میردوقی را به خدمت گرفته که هنوز معلوم نیست، به چه دلیل در کارنامه‌اش شانس پوشیدن پیراهن پرسپولیس را کسب کرده است. کیوان امرایی با آمار جذاب گل‌های زده، کمتر از انگشتان دو دست در حداقل پنج فصل قبل به تیم نفت مسجد سلیمان پیوسته است. گسترش فولاد برای نیم فصل خود یک مدافع ۳۶ ساله را که بدون تیم بود، جذب کرد. علی میرشفیعیان که سابقه همراهی فراز کمالوند را در اکثر تیم‌هایش داشته در ۳۶ سالگی هم این شانس را دارد که حتی بدون بازی کردن در یک نیم‌فصل باز هم به سطح اول فوتبال ایران بازگردد.

همین لیست کوتاه کافی است تا بدانیم که تیم‌های لیگ برتری فوتبال ایران با چه الگویی پول خود را صرف خرید بازیکن می‌کنند.


ویدیو : مورد عجیب نقل و انتقالات فوتبال در ایران