موتور چینی‌ در پساتحریم روشن شد/ سایه غول‌های نفتی بر سر چینی‌ها : احتمال لغو ...



مارک موتور جاروبرقی چینی , چینی زرین , طالع بینی چینی

احتمال لغو تحریم‌ها و بازگشت غول‌های نفتی، موتور فعالیت شرکت‌های نفتی چینی در ایران را روشن کرد تا در نخستین روزهای پسا تحریم، اولین طرح افزایش تولید نفت ایران با مشارکت چینی‌ها به نتیجه برسد..

شمارش معکوس به منظور بازگشت شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نفت و گاز جهان برای بازگشت به صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به صدا درآمده است و در طول چند هفته گذشته تاکنون شرکت‌های شل انگلیس، انی ایتالیا، باسف، زیمنس، لینده، بازل آلمان، اینپکس ژاپن، توتال فرانسه و لوک اویل روسیه به طور رسمی برای بازگشت اعلام آمادگی کرده اند.

بر این اساس ایران قصد دارد با اجرای یک برنامه ۱۸۵ میلیارد دلاری یک جهش بزرگ نفتی و گازی را کلید بزند و ظرفیت تولید نفت خام خود را به بیش از پنج میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز را به بالغ بر یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش دهد.

همزمان با قوت گرفتن لغو تحریم‌ها و احتمال بازگشت غول‌های نفتی جهان زنگ خطر برای شرکت‌های نفتی در چین را به صدا درآمده است.

چینی‌ها در طول دوران تحریم هر چند با تحریم‌های غیر قانونی کشورهای غربی همراهی نکردند اما عملکرد درخشانی هم در اجرای طرح‌های نفت و گاز ایران نداشته‌اند به طوری‌که دو شرکت چینی از طرح توسعه ۲ میدان عظیم نفت و گاز به دلیل تاخیرها و وقت کشی کنار گذاشته اند.

از این رو پس از اخراج پیمانکار چینی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال ۱۳۹۲، شرکت ملی نفت ایران با ابلاغ رسمی حکمی به شرکت چینی (CNPCI)، این پیمانکار چینی را هم در سال گذشته به طور رسمی از طرح توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی خلع ید کرد.

البته دامنه اخراج شرکت‌های نفتی چینی تنها به طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و میدان نفتی آزادگان جنوبی محدود نشد و شرکت ملی نفت ایران برای تمدید قرارداد شرکت ساینوپک چین از طرح توسعه میدان مشترک یادآوران شرط و شروط گذاشته است.

با این وجود، به نظر می‌رسد احتمال لغو تحریم‌های نفتی و بازگشت غول‌های نفتی به ایران، موتور شرکت‌های نفتی چین برای تسریع در فعالیت‌های اجرایی در طرح توسعه میادین نفت و گاز کشور روشن کرده است.

سایه غول‌های نفتی بر سر چینی‌ها
عملکرد شرکت ساینوپک چین در طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در طول دو سال گذشته هیچگاه رضایت مدیران شرکت ملی نفت ایران را به همراه نداشته است به طوری که مدیران نفتی بارها نسبت به عملکرد و تاخیرهای این شرکت چینی واکنش نشان داده بودند.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت زمستان سال گذشته با اشاره به تاخیر حدود ۲ ساله ساینوپک چین در توسعه میدان مشترک یادآوران، گفته بود: اگر عامل تاخیرها کم کاری پیمانکار باشد پاداش پایان کار به چینی‌ها پرداخت نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه زمان بندی قرار بود سال ۱۳۹۲ طرح افزایش تولید نفت این میدان مشترک به حدود ۵۰ هزار بشکه در روز عملیاتی شود که این افزایش تولید نفت به سال ۹۳ موکول شده است، تصریح کرده بود: اگر عامل تاخیرها قصور کارفرما باشد قابل پذیرش از سوی پیمانکار است، اما اگر عامل تاخیرها در توسعه این میدان مشترک نفتی، کم کاری پیمانکار باشد شرکت چینی این تاخیرها را باید بپذیرد.

این مقام مسئول تاکید کرده بود: در این صورت هزینه های بانکی شرکت پیمانکار توسط شرکت ملی نفت ایران پرداخت نخواهد شد و پاداش پایان کار هم به این پیمانکار پرداخت نمی شود.

این در حالی است که آخرین گزارش شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد در نخستین روزهای پساتحریم ایران، چینی‌ها به فعالیت‌های اجرایی خود در طرح توسعه میدان نفتی یادآوران شتاب داده اند.

در همین حال، شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران روز گذشته با گزارش کوتاهی، اعلام کرده است: ظرفیت تولید نفت ایران از میدان یادآوران به عنوان یکی از میادین مشترک نفتی با عراق با مشارکت ساینوپک چین به ۵۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

از سوی دیگر، چینی‌ها در حالی به فعالیت‌های نفتی خود شتاب داده و دست از وقت کشی و تاخیرها کشیده اند که اردیبهشت ماه سال جاری بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با مقامات و مدیران عامل و روسای ۳ غول نفت و انرژی چین از جمله «جو جینگ پینگ» مدیرعامل شرکت ملی نفت و گاز چین «CNPC»، «فو» مدیرعامل سینوپک و نورلی بکری رئیس سازمان انرژی چین درباره توسعه فعالیت‌های نفتی چینی‌ها در دوران پسا تحریم دیدار و گفتگو کرده بودند.

در نهایت این روزها سایه سنگین بازگشت غول‌های نفت و گاز جهان به ایران، موتور فعالیت شرکت‌های نفتی چینی را روشن کرده است و اگر این روند ادامه یابد به زودی ظرفیت تولید نفت ایران از میادین مشترک با عراق با افزایش قابل توجه‌ای روبرو خواهد شد.

اخبار اقتصادی - مهر


ویدیو : موتور چینی‌ در پساتحریم روشن شد/ سایه غول‌های نفتی بر سر چینی‌ها