مواضع سیاسی رقبای سال گذشته روحانی : یک سال از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ...


یک سال از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم گذشت و در این یک سال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مواضع مختلفی را در قبال دولت جدید اتتخاذ کرده اند. خبرآنلاین: همانطور که همه می دانند انتخابات سال گذشته 8 نامزد داشت که در جریان رقابت های انتخاباتی دو نفر آن ها انصراف دادند. با پیروزی حسن روحانی و تشکیل دولت یازدهم برخی از این نامزدها سیاست های جناحی خود را به کنار گذاشتند و سعی کردند که به یاری دولت بیایند، برخی اگرچه دولت را به صورت ویژه یاری نکردند اما سعی کردند که سنگی جلو پای آن هم نباشند، و برخی هم رویکردی انتقادی را در برابر دولت اتخاذ کردند. در ادامه نگاهی کوتاه خواهیم داشت به مواضع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و جریان های حامی آنان در یک ساله اول دولت.

هشدار معاون سیاسی روحانی به آمریکا , اخبار سیاسی روحانی , روحانی

محمد باقر قالیباف، نفر دوم انتخابات با  ۶٬۰۷۷٬۲۹۲ رای

محمد باقر قالیباف که در انتخابات پشت سر حسن روحانی بیشترین رای را به خود اختصاص داده بود در روز 25 خرداد سال پیش با انتشار نامه ای ضمن تشکر از ملت ایران پیروزی روحانی را به وی تبریک گفت. اما در همین نامه تبریک نیز مشخص بود که هنوز ضربه ای که از این شکست خورده را هضم نکرده است. او در این نامه پس از تبریک به رئیس جمهور نوشته است: امیدوارم با در نظر گرفتن مطالبات بحقِ نیمه دیگر این حماسه سیاسی، زمینه‌های عملی وحدت، همدلی و همبستگی ملی را فراهم آوریم؛ لیس للانسان الا ما سعی.

اگرچه در کشورهای دیگر شکست در انتخابات ریاست جمهوری به معنی خارج شدن از صحنه سیاسی است و بسیاری از سیاست مداران پس از شکست به اندیشکده ها و موسسات پژوهشی نقل مکان می کنند اما قالیباف با سابقه دوبار شکست در انتخابات نشان داده است که در ایران می توان با شکست های متعدد همچنان در صحنه باقی ماند.

قالیباف اما در طول این یک سال هیچگاه به انتقاد مستقیم از دولت نپرداخته است و حتی در برخی از موارد مانند سند همکاری شهرداری و وزارت بهداشت سعی کرده است با دولت همراه شود. او پس از سال ها دوری از جلسه هیات دولت در کابینه جدید به عنوان شهردار تهران در جلسه کابینه نیز حضور یافت. اما این همه ماجرا نیست.

برخی از سایت ها و رسانه های حامی قالیباف انتقاد از دولت را اولویت کاری خود قرار داده اند. به عنوان مثال نشان دادن اختلاف میان روحانی و حامیان او در پیش از انتخابات یکی از سیاست های اصلی این رسانه هاست.

البته برخی سخنرانی ها و اظهار نظرهای قالیباف را می توان به عنوان انتقاد از دولت مطرح کرد. به عنوان مثال می توان به سخنرانی او در آخرین روز اردیبهشت ماه گذشته در همایش هادیان سیاسی اشاره کرد.

او در این سخنرانی  با بیان این‌که امروز به «وادادگی و انفعال» لقب «عقلانیت» داده شده گفت: مذاکرات باید با «فرهنگ جهادی» صورت بگیرد و نه «فرهنگ لیبرالیستی.» قایباف در ادامه گفت: امروز در کشور دو استراتژی وجود دارد؛ یک استراتژی فرهنگ و مدیریت جهادی و یک استراتژی نیز نگاه لیبرالیستی و وادادگی است. او با این سخنان عملا سیاست خارجی دولت یازدهم در مذاکرات هسته ای را نقد کرد.

سعید جلیلی، نفر سوم انتخابات با ۴٬۱۶۸٬۹۴۶ رای

سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مسئول پیشین پرونده هسته ای کشورمان است. گفتمانی که از او در انتخابات حمایت می کرد همان گفتمانی بود که در ساله ای 84 و 88 از محمود احمدی نژاد حمایت می کرد. جبهه پایداری انقلاب اسلامی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری جلیلی را نامزد خود معرفی کردند.

اگرچه جلیلی خود را نامزدی مستقل عنوان می کرد. از فردای روز انتخابات سعید جلیلی خود نه تنها انتقادی از دولت نکرده است بلکه حتی در مواردی به خصوص در پرونده هسته ای ایران در یکی دو اظهار نظر از دولت حمایت کرده است.

او در یک نشست دانشجویی در شیراز گفت: آنچه امروز اهمیت دارد گرفتن حقوق ملت ایران در مذاکرات ایران با گروه 1 + 5است و همه باید به تیم مذاکره کننده کنونی کمک کنند تا این هدف محقق شود. آنها اکنون منتخب مردم هستند و باید ببینیم که چگونه بحث را دنبال می کنند و آنچه مهم است گرفتن حقوق ملت است.

عمل سعید جلیلی با عمل حامیان او در انتخابات بسیار متفاوت است. درحالی که حامیان گفتمان سعید جلیلی در انتخابات در طول یک سال گذشته سنگین ترین هجمه ها و انتقادات را نسبت به مذاکرات هسته ای 1+5 داشته اند اما او شیوه دیگری را در پیش گرفته است.

او حتی دست رد به دعوت کنندگان همایش «ما دلواپسیم» در تهران زد و در این همایش شرکت نکرد. در عوض جبهه پایداری و نمایندگان آن ها در مجلس شورای اسلامی از هیچکاری در تخریب دولت یازدهم کوتاهی نکرده اند.

محسن رضایی نفر چهارم انتخابات با ۳٬۸۸۴٬۴۱۲ رای

محسن رضایی با وجود آنکه در انتخابات نفر چهارم شد اما در میان نامزدهای انتخابات تنها کسی بود که توانست در برخی استان ها از حسن روحانی پیشی بگیرد.

محسن رضایی از نامزدهایی است که نه او نه حامیانش نه بر ضد دولت شدند و نه حامی سفت و سخت آن. البته محسن رضایی در عمده نظراتی که داشته است از دولت حمایت کرده است. در روزهایی که بحث تشکیل کابینه یازدهم مطرح بود او از چهره هایی بود که گفته می شد قرار است به دولت بپیوندد. اما اینگونه نشد.

نظرات محسن رضایی بیشر در حوزه اقتصادی بوده است. به عنوان مثال او در سخنرانی خود در قم گفته است: اقتصادی که در شرایط کنونی بر کشور حاکم شده در شأن نظام اسلامی نیست؛ تنها ‏مفاسد اقتصادی نیستند که مشکلاتی را به وجود آورده‌اند بلکه نیازمند نقشه راه تبدیل اقتصاد ‏فعلی به اقتصادی مطلوب هستیم که همان اقتصاد مقاومتی نامیده می‌شود.‏

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که او نه علیه دولت بوده است و نه حامی دولت.

علی اکبر ولایتی نفر پنجم انتخابات با ۲٬۲۶۸٬۷۵۳ رای

پرسابقه ترین وزیر امورخارجه ایران در پس از انقلاب اسلامی نامزد بخشی از اصولگرایان سنتی در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بود . او پس از انتخابات ریاست جمهوری کرسی پیشین حسن روحانی در مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را پر کرد.

اظهار نظرهای سیاسی او در یک سال اخیر بیشتر حول محور سیاست خارجی بوده است. می توان او را در این زمینه حامی دولت دانست. ولایتی با سابقه طولانی مدت کار در دستگاه دیپلماسی می داند که محمدجواد ظریف و همکارانش چه مذاکرات سختی را پیش روی خود دارند.

سید محمد غرضی نفر ششم انتخابات با ۴۴۶٬۰۱۵ رای

سید محمد غرضی ششمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته کسی بود که هیچ کس احتمال ردشدن از فیلتر شورای نگهبان را نمی داد. سخنان غرضی در یک سال گذشته را نمی توان به پای انتقاد یا حمایت از دولت گذاشت. مثلا در جایی گفته است: چه کسی  وعده نمی‌دهد؟ مگر دولت‌های گذشته وعده ندادند؟ دولت که مانع نیست.‌ گروه‌های فرهنگی معارض با هم دعوا می‌کنند. کدام دولتی در ایران می‌خواهد مردم خوش نباشند؟ اینکه خلاف توان سیاسی ماست. من از شما نسل جوان تعجب می‌کنم که اینگونه به دام کلمات می‌افتید. من هم کاندیدای ریاست جمهوری بودم و ده‌ها حرف زدم...

یا جای دیگری گفته است : گروه‌های بی‌نام و نشانی که پروژه‌های تخریبی توسط آنها کلید زده می‌شود، تابع برخی گروه‌های شناسنامه‌دار هستند. امروز سیاست ایجاب می‌کند که گروه‌های تخریب‌گر، خود را بی‌نام و نشان بنامند.

محمدرضا عارف نامزدی که به نفع روحانی انصراف داد

محمدرضا عارف در روزهای آخرین تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری به نفع حسن روحانی از ادامه رقابت در انتخابات انصراف داد. با وجود آنکه انتظار می رفت عارف در دولت یازدهم جای خود را داشته باشد اما به دولت نرفت و بنیاد امید ایرانیان را تاسیس کرد. اظهار نظرهای او بیشتر در حمایت از دولت است. اما او این روزها بیشتر سرگرم انتخابات مجلس آینده است و به قول خودش برای این انتخابات برنامه ویژه دارد.

غلامعلی حدادعادل نامزدی که صرفا انصراف داد اما نه به نفع کسی

غلامعلی حدادعادل نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری بود که او هم در روزهای آخر انصراف داد. حدادعادل پس از انتخابات انتقاد صریحی را علیه دولت مطرح نکرده است اما او رهبری جریانی را در مجلس دارد که جدی ترین انتقادات را مطرح کرده اند. خدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس است.فراکسیونی که تقریبا اکثر مخالفان دولت ، از جبهه پایداری گرفته تا رهپویان در آن عضویت دارند. اکثر سوالات و انتقاداتی که در مجلس از عملکرد دولت مطرح می شود از جانب این فراکسیون مطرح می شود و اعضای آن شروع کننده بسیاری از تخریب ها علیه دولت هستند. البته این فراکسیون در مجلس اقلیت هستند.


ویدیو : مواضع سیاسی رقبای سال گذشته روحانی