مواد آرایشی و زیبایی شادی آور و بی خطر : گروهی از انسا‌ن‌ها هستند كه با استفاده ...


گروهی از انسا‌ن‌ها هستند كه با استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی حال‌شان بهتر می‌شود و در واقع در اصطلاح مودشان (mood) بالا می‌رود. اما جالب است بدانید كه حالا شركت‌ها و كمپانی‌های بزرگ به دنبال ساختن محصولاتی هستند كه با تحریك ترشح مواد شیمیایی در مغز، می‌توانند حال همه انسان‌ها را خوب كنند.

مجله سیب سبز:  اگر از آن دسته‌ای هستید كه در حمام و پس از شست‌و‌شوی سرتان با شامپوی محبوب‌تان یا در زمان آرایش كردن با استفاده از رژلبی كه دوست دارید، احساس خوبی دارید و حس می‌كنید حالتان بهتر شده است، باید بگوییم كه شما تنها نیستید و گروهی از انسا‌ن‌ها هستند كه با استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی حال‌شان بهتر می‌شود و در واقع در اصطلاح مودشان (mood) بالا می‌رود. اما جالب است بدانید كه حالا شركت‌ها و كمپانی‌های بزرگ به دنبال ساختن محصولاتی هستند كه با تحریك ترشح مواد شیمیایی در مغز، می‌توانند حال همه انسان‌ها را خوب كنند.

طراحی سایت زیبایی و آرایشی , مواد آرایشی , نکات آرایشی و زیبایی

روغن‌هایی كه معجزه می‌كنند

اگر تاكنون در یك جلسه آرماتراپی شركت كرده باشید یا با استفاده از روغن‌های خوشبو ماساژ مخصوص گرفته باشید یا در جلسات تمركز و مراقبه چینی، با استفاده از شمع‌های خوشبو حاضر شده باشید، قطعا می‌دانید كه بوها چقدر می‌توانند در ایجاد حس شادی یا آرامش موثر باشند. كریستین ریچارد، متخصص آرماتراپی در كلینیك هیون سنت در مركز لندن می‌گوید: «مطالعات پزشكی متعددی روی آرماتراپی انجام گرفته است. در همه این مطالعات مشخص شده كه استفاده مناسب از بوهای مناسب می‌تواند باعث تحریك و فعالیت بخش‌‌هایی از مغز شود كه در نهایت احساس شادمانی یا سرحالی یا داشتن انرژی‌ بیشتر و بهتر شدن خلق‌و‌خو را در فرد ایجاد می‌كند.» همین ویژگی‌هاست كه باعث شده تمام شركت‌های فعال در این حیطه در محصولات ‌آرایشی و بهداشتی خود از معطركننده‌ها و خوشبوكننده‌ها استفاده كنند. دكتر ریچارد در این زمینه توضیح می‌دهد: «هر روغن یا خوشبوكننده‌ای خاصیت منحصربه‌فردی دارد، مثلا مطالعات نشان داده كه بوی لاوندر می‌تواند باعث ایجاد حس آرامش و اطمینان خاطر و از بین رفتن اضطراب شود... در مطالعه‌ای كه در انگلستان انجام گرفته مشخص شده افرادی كه از شامپوها و صابون‌های حاوی لاوندر استفاده كرده‌اند حدود 70درصد كاهش اضطراب را تجربه كرده‌اند. برای همین است كه حالا در برخی خانه‌های نگهداری افراد سالمند، در اتاق‌های افراد مسن دارای آلزایمر از خوشبوكننده‌های لاوندر استفاده می‌شود كه می‌تواند باعث كاهش اضطراب و بی‌قراری آنها شود. بوی روغن پوست پرتقال و بابونه هم دارای خاصیت مشابه روغن لاوندر است. برخی از كمپانی‌ها از این ویژگی‌ها برای ساختن محصولات آرایشی خود استفاده كرده‌اند مثلا روغن مرطوب‌كننده پوست كلارین‌ به علت داشتن تركیبات بابونه و روغن پوست پرتقال دارای خاصیت آرامبخشی و ضداضطرابی است.

مسئله اعتماد به نفس

طبیعی است كه خیلی از انسان‌ها و به‌خصوص خانم‌ها از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده كنند تا حس بهتری نسبت به خودشان به دست بیاورند اما حالا كمپانی‌های بزرگ به دنبال این هستند كه محصولاتی بسازند كه جدا از زیباتر كردن افراد بتوانند حس خوب بودن واقعی را از طریق فعل و انفعالات شیمیایی در آنها رقم بزنند. دكتر آرمسترانگ تیكویل، متخصص لابراتوار پژوهش آرامنكودیلان در كالیفرنیا می‌گوید: «برخی بوها و برخی حس‌ها هستند كه می‌توانند باعث رقم خوردن حس خوب در بدن شوند. یك ماساژ مناسب با استفاده از مواد خوشبو‌ یا هنر آرماتراپی در واقع از همین حالت‌ها برای بهبود حال روحی افراد استفاده می‌كند. حالا شركت‌ها به دنبال این هستند كه محصولات تلفیقی ایجاد كنند كه دقیقا همین حالت را رقم بزند، یعنی مثل روغن‌های ماساژ یا بوهای خوش آرماتراپی، باعث بهتر شدن حس و حال فرد شود.»

زیبایی صورت با مواد طبیعی , آرایشی و زیبایی , مواد آرایشی و بهداشتی

صابونی كه بیدارتان می‌كند

برخی دیگر از روغن‌ها و بوها هم حالت انرژی‌بخشی، تحریك‌كننده بودن و سرحال‌آوری دارند، برای مثال روغن‌های گریپ‌فروت،  رزماری، لیمو و نعناع دارای این خاصیت هستند. برای همین است كه در اغلب محصولات بهداشتی و آرایشی كه برای بیدار كردن شما و بخشیدن حس بیداری، سرحالی، تازگی و طراوت ساخته می‌شوند می‌توانید این تركیبات را پیدا كنید. برای مثال صابون شست‌وشوی صورت لوش دارای تركیبات لیمو و گریپ‌فروت است و برای همین صبح‌ها با شستن صورت‌تان با آن احساس خواهید كرد كه خواب از شما دور شده و كاملا بیدار شده‌اید. این خاصیت این صابون را مشابه اثربخشی یك فنجان قهوه در صبح زود می‌دانند.  برند لوش LUSH، به‌ خاطر بوها و روغن‌های معطر محصولاتش شهرت دارد. هلن آبروزن، یكی از پایه‌گذاران این برند می‌گوید كه در محصولات مختلف آرایشی این برند هم از روغن‌های معطر آرامبخش و هم از روغن‌های معطر تحریك‌كننده و انرژی‌بخش استفاده شده است. اما او نكته جالب دیگری را هم اضافه می‌كند: «حتی نام یك محصول و شكل آن و حتی نوشته‌های روی بسته‌های آن هم در اثرگذاری روانی آن موثر است، برخی شكل‌ها و فرم‌های هندسی و برخی نام‌ها هستند كه انرژی را به فرد تزریق می‌كنند و برخی دیگر در نقطه مقابل حس آرامش، سكون و حتی خواب‌آلودگی را ایجاد می‌كنند.»‌

زیبایی حال خوب كن


در سال 2010 بود كه شركت آرایشی- بهداشتی مینتل اعلام كرد در آینده نزدیك محصولات موسوم به شادی‌بخش (یا بهبودبخش حال انسان) یك شاخه عظیم از صنعت زیبایی و آرایشی خواهد شد. حالا این شركت و چند شركت بزرگ دیگر هزینه‌های كلانی را در بخش تحقیقات، پژوهش و برنامه‌ریزی برای این شاخه از محصولات متحمل شده‌اند اگرچه هنوز هیچ‌كدام از محصولات كه صرفا چندین ویژگی داشته باشد از سازمان نظارت بر موادغذایی و دارویی ایالات‌متحده (FDA) یا سازمان بهداشتی اتحادیه اروپا لیسانس پخش عمومی نگرفته‌اند اما چند محصول زیبایی در بازار هستند كه در معرفی آنها ذكر می‌شود كه می‌توانند روی مغز و ذهن انسان‌ها تاثیر بگذارند. از میان این محصولات كرم پوستی برند اوله هنریكسن به نام سوپر كرم كه براساس بروشور آن با تركیبات پیچیده مشتق از امگا3 حس شادی را در مصرف‌كننده ایجاد می‌كند و شامپوی هپی بوستر برند گلاواند مود كه با استفاده از تركیبات كاملا گیاهی تقلیدكننده اثر اندورفین‌ها در بدن باعث ایجاد حس خوب و خوشایند در مغز می‌شود، هم‌اكنون در سراسر جهان در دسترس همه قرار دارد.

از لحاظ علمی امكان دارد؟

دكتر گوردون سیلر، مدیر انجمن پوست و موی كانادا‌ با تردید به این محصولات نگاه می‌كند: «اگر از من بپرسید كه آیا محصولات آرایشی و بهداشتی می‌تواند حال روحی افراد را خوب كند می‌گویم نه، چراكه این محصولات نمی‌توانند واكنش‌های شیمیایی را در مغز رقم بزنند. درست است كه اگر شامپویی استفاده كنید كه موهایتان را خوش‌فرم‌تر كند یا اگر از رژ لبی استفاده كنید كه حس كنید شما را زیباتر می‌كند، احساس خواهید كرد كه حالتان بهتر شده است، چراكه اعتمادبه‌نفس‌تان بالاتر رفته است اما آیا از این محصولات در سطح موها یا لب شما فعل و انفعال شیمیایی رقم زده است كه باعث بهبود حال شما شود براساس دانسته‌های من‌ در هیچ یك از محصولات آرایشی و بهداشتی كه امروز در دسترس است، مواد دارویی كه مثلا بتواند مثل داروهای ضدافسردگی عمل كند وجود ندارد اما خب، قطعا این مسئله وجود دارد كه هر محصولی كه بتواند این حس را به فرد بدهد كه زیباتر‌، مناسب‌تر و قابل قبول‌تر شده است، می‌تواند كمبود اعتمادبه‌نفس و حس منفی شخص را برطرف كند و باعث بهتر شدن حال روحی او شود.»

سرب در مواد آرایشی , ترفند های آرایشی و زیبایی , آرایشی آرایش صورت زیبایی آرایش چشم آرایش دختران مدل ابرو

از طبیعی‌ها استفاده كنید

دكتر ساموئل ریچاردسون، متخصص آرماتراپی و یكی از پژوهشگران همكار برند ایو روشه مطمئن است كه در آینده نه چندان دور، شامپوها، صابون‌ها و وسایل آرایشی‌ای به بازار خواهند آمد كه جدا از انجام وظیفه خود، می‌توانند روی حالت روحی شما هم تاثیر بگذارند؛ مثلا گروهی از ‌آنها ضداضطراب، گروهی دیگر ضدافسردگی و برخی دیگر افزایش‌دهنده انرژی و سطح خلق‌و‌خو باشند.

این پزشك متخصص می‌گوید:« تا آن زمان، افراد می‌توانند از محصولات آرایشی و بهداشتی‌ای استفاده كنند كه با داشتن روغن‌های معطر و خوشبو تاثیرات مثبتی روی حس و حال آنها دارد اما یك نكته مهم در این میان وجود دارد: اینكه «حتما از محصولاتی استفاده كنید كه روغن‌ها و مواد معطر موجود در آنها از تركیبات طبیعی باشد، قبل از خرید اینگونه محصولات، بروشورهای آنها را مطالعه كنید. مثلا از كرم‌ها یا شامپوهایی استفاده كنید كه حاوی تركیبات كاملا طبیعی مثلا اسانس لیمو یا پرتقال یا روغن بابونه یا لاوندر یا اسانس نعناع باشند، نه محصولاتی كه از تركیبات شیمیایی و سنتیك مصنوعی در آنها استفاده شده است. با استفاده از محصولاتی كه دارای روغن‌ها و مواد معطر طبیعی هستند شما می‌توانید از خواص این مواد طبیعی در محصول استفاده كنید اما مواد شیمیایی و سنتیك نه‌تنها هیچ سودی برای شما ندارد، بلكه ممكن است خطراتی را هم برای بدن شما ایجاد كند.»

البته طبیعی است كه محصولات ‌آرایشی و بهداشتی دارای روغن‌ها و خوشبوكننده‌های طبیعی گران‌تر از نمونه‌های مشابه با مواد شیمیایی باشند اما باید این را باور داشته باشید كه در این بخش هزینه كردن به نفع سلامت شماست.

 


ویدیو : مواد آرایشی و زیبایی شادی آور و بی خطر