مهرم حلال، جانم آزاد، وام ازدواج نخواستم! : «بانک مرکزی هنوز نماینده خود را ...


«بانک مرکزی هنوز نماینده خود را برای حضور در کارگروه بررسی حل وام ازدواج جوانان به ما معرفی نکرده است»؛ این خبر را حسین معتمدنیا، مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد. جوان آنلاین: «بانک مرکزی هنوز نماینده خود را برای حضور در کارگروه بررسی حل وام ازدواج جوانان به ما معرفی نکرده است»؛ این خبر را حسین معتمدنیا، مدیرکل دفتر ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد.

 همین چند وقت پیش بود که به رغم اعلام شرایط چهارگانه پرداخت وام هشت میلیونی ازدواج به زوج‌های جوان از سوی دولت، پرداخت این وام از سوی شش بانک سه طلاقه شد! هرچند اوایل آغاز به کار دولت نهم، با راه اندازی صندوق مهر امام رضا(ع)، این مرکز در سریع‌ترین زمان ممکن، وام ازدواج را به زوج‌های جوان پرداخت می‌کرد اما به مرور زمان، پرداخت این وام هم در این صندوق و هم در بانک‌ها با چالش‌های متعددی روبه‌رو شد و کام زوج‌های جوان را تلخ کرد.

این در حالی است که «تحقق ازدواج آسان» یکی از شعارهایی است که طی سال‌های گذشته بارها و بارها از سوی مدیران دولتی مطرح شده و هنوز هم مطرح می‌شود.

بی‌تردید یکی از راهکارهای تحقق ازدواج آسان، حمایت در بعد مالی است که باید از زوج‌ها صورت بگیرد. بخش قابل توجهی از این حمایت مالی را خانواده‌ها متقبل می‌شوند و بخش دیگر را نیز دولت باید بر عهده بگیرد.

بخش حمایت‌های مالی دولت از زوج‌های جوان در حال حاضر در همین وام ازدواج خلاصه شده که آن هم به بن‌بست بی‌مهری بانک‌ها برخورده است! هرچند پیش از سه طلاقه شدن پرداخت این وام از سوی بانک‌ها، پیگیری و دریافت آن، هفت خوانی به مراتب سخت از هفت خوان شاهنامه‌ای داشت اما به هرحال، امیدی برای دریافت آن وجود داشت. اما اکنون، با مسدود و قطع شدن پرداخت وام ازدواج، بسیاری از زوج‌های جوان که نیاز مبرم به این وام دارند نمی‌دانند که باید چه اقدامی انجام بدهند و به کجا مراجعه کنند!

هیچ مرجع یا نهادی هم نیست که پاسخ روشنی به خانواده‌ها و جوانان خواهان ازدواج بدهد که بالاخره قرار است وام ازدواج پرداخت شود یا نه؟ کسی به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که زوج‌های جوان باید منتظر این وام باشند یا نباشند؟

در حال حاضر هم، بانک مرکزی با تعلل در معرفی نماینده خود برای حضور در کارگروه بررسی حل وام ازدواج جوانان، در راستای همان سه‌طلاقه کردن وام ازدواج قدم بر می‌دارد و روشن نیست که علت این تعلل چیست! به هر حال، با این شرایط به نظر می‌رسد که این خود وام ازدواج است که با وجود تمام این ناملایمت‌ها باید رو به مدیران دولتی و بانکی کشور کند و با صدای رسا بگوید: «مهرم حلال، جانم آزاد! نخواستیم ما را به زوج‌ها پرداخت کنید! منصرف شدم!»


ویدیو : مهرم حلال، جانم آزاد، وام ازدواج نخواستم!