ممنوعیت حضور توکلی، نادران و سلیمی‌نمین در رسانه ملی :   ممنوعیت حضور توکلی، ...



نخستین حضور اخباررسمی در دورهمی رسانه‌های ایران , پاسخ کرباسچی به سلیمی نمین , برنامه المپیک ریو با حضور بهداد سلیمی

 

ممنوعیت حضور توکلی، نادران و سلیمی‌نمین در رسانه ملی

ممنوعیت حضور چهره‌های سیاسی در رسانه ملی موضوعی است که هیچگاه رسما اعلام و رسانه‌ای نمی‌شود و از طرفی کوتا‌ه‌مدت بودن آن، امکان تکذیب شنیده‌ها را قوت می‌بخشد ولی این مشکلی است که گاه و بی‌گاه دامن چهره‌های مطرح را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهره‌های سیاسی و حتی فرهنگی در موارد بسیاری دچار ممنوعیت به نمایش درآمدن تصویرشان در تلویزیون می‌شوند یا به شبکه‌های رادیویی توصیه می‌شود آنها را در برنامه‌هایشان شرکت ندهند.

این ممنوعیت‌ها گرچه دارای تکثر هستند ولی غالبا دوره‌هایی کوتاه‌مدت دارند و با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، این مسایل رفع و رجوع می‌شود ولی به دلیل برخی ملاحظات این اتفاقات عموما رسانه‌ای نمی‌شوند و به صورت شنیده‌ها باقی می‌ماند؛ حتی برخی از این ممنوع‌التصویری‌ها قالب ابلاغیه رسمی هم پیدا نمی‌کنند بلکه به صورت شفاهی بین مدیران رادیو و تلویزیون و تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها رد و بدل می‌شود.

ممنوع‌التصویری؛ از هنرمندان و ورزشکاران تا سیاسیون

البته ممنوع‌التصویر شدن هنرمندان و ورزشکاران به شکل علنی‌تری در رسانه‌ها دنبال می‌شود و در موارد بسیاری چنین اخباری تیتر یک مطبوعات و خبرگزاری‌ها شده‌اند ولی درباره چهره‌های سیاسی چنین شفافیتی وجود ندارد.

در این میان، چهره‌های سیاسی فراوانی تا به حال به ممنوعیت حضور در رسانه ملی دچار شده‌اند. برای مثال در برهه‌ای هیچ تصویری از علی مطهری نماینده مجلس در تلویزیون نشان داده نمی‌شد و این روزها نیز جای سه چهره عرصه سیاست در تلویزیون خالی به نظر می‌رسد.

الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران سه چهره‌ای هستند که مدتی است در رسانه ملی دیده نمی‌شوند.

انتقادهای دردسرساز

الیاس نادران نماینده‌ای است که شنیده می‌شود رسما از سوی رسانه ملی به او اعلام شده که نمی‌تواند در این رسانه حاضر شود. دلیل این امر هم گویی طرح مباحث انتقادی از سوی وی به سیاست های اقتصادی دولت عنوان شده است.

اما این ماجرا برای توکلی و سلیمی‌نمین شکل دیگری دارد و ممنوع التصویر شدنشان به طور مستقیم به آنها اعلام نشده است، بلکه وقتی تهیه‌کنندگان اسامی این دو را به عنوان مهمان به ناظران برنامه تحویل می‌دهند، با حضور آنها ممانعت می‌شود.

گفته می‌شود، احمد توکلی از روزی ممنوع التصویر شده است که دولت را کشتی به گل نشسته احمدی‌نژاد خواند.

با این وجود با توجه به باز شدن فضای رسانه در آستانه انتخابات این احتمال وجود دارد که ممنوعیت تصویر افراد گوناگون در تلویزیون تا حدودی لغو شود./مهر

 


ویدیو : ممنوعیت حضور توکلی، نادران و سلیمی‌نمین در رسانه ملی