«معروف» والیبال ایران : «معروف» هم نبودی، «محبوب» می شدی اگر نبودی، همقطارانت ...


«معروف» هم نبودی، «محبوب» می شدی اگر نبودی، همقطارانت به انتخاب نمی خواندندت، «کاپیتان» در نسلی که طلایی خوانده می شود در میدان!      
سالنامه اعتماد - وحید جعفری: «معروف» هم نبودی، «محبوب» می شدی اگر نبودی، همقطارانت به انتخاب نمی خواندندت، «کاپیتان» در نسلی که طلایی خوانده می شود در میدان! والیبال ایران با معروف و معروف ها شد والیبال.

قدیم ها که زنگ تفریح بودیم، خوش خیال ترین هامان هم تصور نمی کردند که روزگاری آسیا برای مان کوچک شود و والیبال ایران شود جهانی، دوره ای که پاس ها پاس گل نبود و آبشارها به زمین نمی نشست. تا دم به ساعت ژاپن و کره برد کابوس وار خود را تحمیل مان کنند. اما خب هیچ کس منکر استعداد بچه های توپ و تور نبود و همه می دانستند که بچه های ما توان و استعداد بهترشدن را دارند و تنها باید درست هدایت شوند تا همانی شوند که امروز شاهدش هستیم.

والیبال ایران , والیبال نشسته ایران , تیم ملی والیبال ایران

کار اصولی و ریشه ای کاری است که در والیبال صورت گرفت تا والیبال ایران صاحب مهره هایی شود که این تیم را به عنوان یک قدرت به دنیا باشند. معروف استعدادی است از شهر والیبال خیز ارومیه که مردمانش والیبال را بیش از هر ورزشی دوست دارند و خانواده ای نیست که فردی از آن والیبال بازی نکند. تنور والیبال همیشه در این شهر داغ است و این شهر را باید مهد والیبال ایران دانست.

کاپیتان معروف با نام کامل میرسعید معروف لکرانی، زاده 28 مهر 1364 در محله عطایی ارومیه است. معروف در سال 1380 وارد تیم ملی نوجوانان و از سال 1384 هم رسما عضو تیم ملی بزرگسالان شد. سعید که از سال 2007 عضو ثابت تیم ملی بود در سال 2011 به دلیل اختلافات با برخی ها از تیم ملی کناره گیری کرد؛ اما سرانجام در سال 2012 به تیم ملی والیبال بازگشت. معروف پس از عدم دعوت علیرضا نادی توسط خولیو ولاسکو کاپیتان تیم ملی والیبال ایران شد.

فدراسیون والیبال ایران , تیم ملی والیبال زنان ایران , بازی والیبال ایران

او والیبال باشگاهی را از تیم مقاومت ارومیه شروع کرد و سابقه بازی در تیم های پگاه، صنام، استقلال گنبد، ساپیا، داماش،کاله و شهرداری ارومیه و متین ورامین را دارد. معروف در سال 1383 نخستین قهرمانی لیگ خود را با صنام تجربه کرد و در فصل 1390 با کاله برای دومین بار به قهرمانی لیگ دست یافت. او در جام باشگاه های والیبال آسیا در سال 2013 مانیل با متین ورامین به قهرمانی رسید و در سال 1393 با قراردادی دو ساله دوباره به شهرداری ارومیه بازگشت و در نیم فصل قرارداد خود را فسخ کرد و به زنیت کازان پیوست.

اما معروف چطور به تیم روسی کازان پیوست با مبلغی کلان، تا تبدیل به یک لژیونر شناخته شده، شود. درخشش والیبال ایران به خصوص کاپیتان معروف در مسابقات مختلف از جمله لیگ  جهانی، قهرمانی جهان، بازی های آسیایی، جام باشگاه های والیبال آسیا و... شرایطی را به وجود آورد تا والیبالیست های ایران که پیش از این کمتر دیده می شدند به چشم بیایند به خصوص معروف که یکی از تاثیرگذارترین والیبالیست های کشورمان است و هر تیمی دوست دارد پاسوری چون او در ترکیب تیمش داشته باشد. تیم ملی والیبال ایران که برای نخستین بار به جمع شش تیم برتر جهان رسیده بود، برای کسب رده پنجم رقابت های قهرمانی جهان به مصاف روسیه، قهرمان المپیک رفت که با قبول شکست سه بر صفر در جایگاه ششم جهان قرار گرفت تا برای نخستین بار به این عنوان مهم درست یابد.

والیبال ایران ایتالیا , والیبال زنان ایران , والیبال ایران برزیل

تیم ملی در لیگ جهانی نیز خوش درخشید و در هفته ششم با پیروزی بر لهستان به یک قدمی دور نهایی این مسابقات رسید. مرحله نهایی با برگزاری مسابقه بین تیم های ایران و روسیه آغاز شد که تیم ملی در یک دیدار نفسگیر و تماشایی مقابل روسیه با نتیجه سه بر دو شکست خورد. ایران با شکست سه بر صفر مقابل امریکا در نیمه نهایی لیگ جهانی از صعود به فینال بازماند. والیبال ایران در رده بندی لیگ جهانی سه بر صفر مقابل ایتالیا شکست خورد و به رده چهارمی بسنده کرد؛ اما خب این خود موفقیتی بزرگ برای ایران بود که نخستین تیم آسیایی باشد که به این مرحله از این مسابقات می رسد.

در پایان این بازی ها هم محمد موسوی به عنوان بهترین دفاع و سعید معروف به عنوان دومین پاسور لیگ جهانی والیبال معرفی شدند. تیم ملی در ادامه باز خوش درخشید و در بازی های آسیایی قهرمان شد تا مدال طلای باارزش بخش تیمی را از آن کشورمان کند. بعد از این بود که تیم های خارجی مشتری بازیکنان ایران شدند و پیشنهادی که زنیت کازان به سعید داد، استثنایی بود. سعید معروف در اواخر سال 2014 با پیشنهاد یک میلیون یورویی زنیت مواجه شد. معروف که به همراه شهرداری ارومیه نیم فصل اول رقابت های لیگ برتر را بدون شکست پشت سر گذاشته بود خواهان فسخ قرارداد خود شد؛ اما مسوولان باشگاه شهرداری ارومیه مخالف جدایی او بودند؛ اما پس از چند روز رضایتنامه اش صادر و قرارداد زنیت کازان برای او فرستاده شد.

والیبال ایران مصر , والیبال ایران لهستان , برند های معروف لباس زنانه در ایران

قرارداد معروف با اعلام مسوولان باشگاه زنیت کازان در 28 دسامبر 2014 نهایی شد و معروف رسما به زنیت کازان روسیه پیوست. پس از انعقاد این قرارداد سعید معروف به عنوان هفتمین بازیکن پردرآمد والیبال جهان در سال 2015-2014 تبدیل شد و با رقم قراردادی بالا به عنوان ییکی از لژیونرهای ورزش و والیبال ایران شناخته شد.

رفتن معروف به تیم روسیه آن هم با یک میلیون یورو را باید نقطه عطفی در والیبال ایران دانست. پس نباید از کنار این موضوع به سادگی عبور کرد. سعید از جمله ورزشکاران ایرانی، یاور سازمان ملل متحد هم هست. جالب اینکه او پیش از این در رشته های زیادی سرک کشیده و در برخی از آنها مقام هم آورده است. نفر سوم دوی صحرانوردی آذربایجان، قهرمانی بسکتبال و سومی در هندبال مدارس حاصل فعالیت او در سایر رشته هاست.

والیبال ایران صربستان , تیم والیبال ایران , والیبال ایران و ایتالیا

حالا آینده پیش روی او و هم تیمی هایش است. والیبال ایران به پیش می رود تا باز بدرخشد و به مدد معروف هایش و این در حالی است که همگان تصور می کردند با رفتن «خولیو ولاسکو» سرمربی شناخته شده آرژانتینی تیم ملی، والیبال ایران با رکود مواجه خواهدشد؛ اما این طور نشد تا معلوم شود که مهره های حال حاضر ایران نه با ولاسکوی باتجربه بلکه با «اسلوبودان کواچ» جوان و با تجربه هم می توانند دنیا را شگفت زده کنند.


ویدیو : «معروف» والیبال ایران