«معراجی ها» بهترین فروش در بدترین زمان! : ماجرای موفقیت های گیشه ای فیلم های ...


ماجرای موفقیت های گیشه ای فیلم های ده نمكی تمامی ندارد. كارگردانی كه همه فیلم های قبلی اش جزو پرمخاطب ترین آثار سال های اخیر سینمای ایران بوده اند. سه گانه «اخراجی ها» بیش از هر اثر دیگری در این سال ها به رونق گیشه سینماها یاری رسانده اند. بانی فیلم: ماجرای موفقیت های گیشه ای فیلم های ده نمكی  تمامی ندارد. كارگردانی كه همه فیلم های قبلی اش جزو پرمخاطب ترین آثار سال های اخیر سینمای ایران بوده اند. سه گانه «اخراجی ها» بیش از هر اثر دیگری در این سال ها به رونق گیشه سینماها یاری رسانده اند.

 «رسوایی» دیگر اثر ده نمكی نیز امسال روی پرده بود و با فروشی نزدیك به 6 میلیارد تومان پرفروش ترین فیلم اكران 92 لقب گرفت. در حالی كه در روزهای پایانی سال به سر می بریم بار دیگر فیلمی از ده نمكی چراغ گیشه را پر  تلالو كرده است. «معراجی ها» پس از نمایش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر روی پرده سینماها آمد و توانسته در همین روزهای اولیه اكرانش مخاطبان گسترده ای را جذب سالن های سینما كند. با مسعود ده نمكی گفت و گویی كرده ایم كه متن آن را پیش رو دارید.

تنها با گذشت یک هفته از اکران «معراجی ها»، یک فروش 200 میلیونی به دست آمده. این استقبال را پیش بینی می کردید؟


-همیشه گفته ام که لطف مردم همواره شامل فیلم های من شده است. «رسوایی» هم که پرفروش ترین فیلم سال 92 بود، سه بازیگر بیشتر نداشت. این موضوع نشان دهنده این است که مردم در وهله اول به مضمون توجه دارند و فاکتورهای دیگر در کنار آن است که اهمیت دارد. به هر حال با توجه به اینکه در اسفند به عنوان یک زمان مرده در اکران به سر می بریم، این استقبال بی نظیر است.

شما ریسک کردید که اکران اسفند را پذیرفتید. این موضوع باعث شد دیگر فیلم ها شانس فروش بیشتری داشته باشند.


-بله. برخی محدودیت ها بود که چنین چیزی را ایجاب می کرد. فکر کردم این اتفاق باعث می شود سینماداران و کارکنان سالن ها در آستانه عید دست پر به خانه هایشان بروند به همین دلیل این موضوع را به جان خریدیم. قبل از اینکه «اخراجی ها1» را اکران کنیم نوبت نمایش آخر اسفند تا آخر فروردین یک زمان اکران مرده به حساب می آمد. چون وقت مردم صرف دید و بازدیدها می شد، اما آن سال این فیلم نشان داد که یک اثر سینمایی اگر جذاب باشد در هر زمان که اکران شود، مورد استقبال قرار می گیرد. شاید سال بعد دوستان بر سر گرفتن اکران اسفند رقابت داشته باشند. بنابراین به نظر من اسفند و بهار اهمیت ندارد.

پخش تیزرهای تلویزیونی را چقدر در فروش موثر می دانید؟


-من همیشه سهم قابل توجهی از درآمد فیلم هایم را برای بخش تبلیغات در نظر می گیرم. فکر می کنم برای جا افتادن یک فیلم، عنصر تبلیغات، چه میدانی باشد و چه تلویزیونی، ضروری است و اصلا جزء هزینه های جانبی به حساب نمی آید. یعنی به اندازه ای که به بازیگر پول داده می شود، جا دارد برای تبلیغات فیلم هم هزینه کرد. گذشته از همه اینها، «معراجی ها» فیلمی مربوط به خود تلویزیون هم هست. یعنی این سازمان سرمایه گذار اصلی آن است و صدا و سیما هر تلاشی که به خرج دهد، به سود خودش است.

گویا یک هفته پس از شروع اکران 10 دقیقه از فیلم کم شده و پایانش را هم تغییر داده اید. چرا؟

- نه اینکه  شایعه است. بعد از جشنواره من تصمیم گرفتم 10 دقیقه از فیلم را کوتاه کنم، اما چون ما برای اکران عمومی محدودیت زمانی داشتیم همان نسخه جشنواره ای فیلم را برای تست به چند سالن سینمایی تحویل دادم. تازه سینماهای ما از روز جمعه نهم اسفند تکمیل شده است. در این چند روز همان نسخه قبلی به نمایش در آمد تا ما نسخه ای را آماده کنیم که اصلاحیه ارشاد هم روی آن اعمال شده باشد. از اول می خواستیم نسخه اکران عمومی فیلم دارای ریتم تندتری باشد. اکران سینماهای شهرستان ما نیز از هفته آینده کامل می شود. سالن هایی که آنالوگ هستند نیز از جمعه نسخه های نگاتیو به دست شان رسیده است.

 این 10 دقیقه از کدام قسمت ها انتخاب شده؟


-از همه جای فیلم انتخاب کردم.

پس حذف این 10 دقیقه به روایت  فیلم آسیب نمی زند؟


- نه فقط ریتم فیلم تندتر می شود و تازه یک دقیقه جدید هم به فیلم اضافه شده است.

فیلم را با مردم تماشا کرده اید؟

-در سالن های مختلف بالا شهری و پایین شهری فیلم را با طبقات مختلف جامعه تماشا کرده ام و مشاهده کردم چقدر استقبال ها خوب بود. لحن فیلم از نیمه به بعد، قدری جدی می شود و خود من تصور این مقدار از مقبول واقع شدن را نداشتم و حس می کردم شاید توقعات مخاطب برآورده نشود. اما دیدم مردم با خنده های فیلم می خندند و با گریه هایش گریه می کنند و اصلا هدف من نیز همین بود. در معراجی ها می خواستم مردم را به پای صحنه های جدی جنگ بنشانم. می خواستم با نوع صحنه پردازی قدرت دشمن و مظلومیت بچه ها را نشان بدهم.

 و با توجه به استقبال ها گویا به هدف تا رسیده اید.

-خبر رسیده در شهر قم جلوی سینما صف طویل تشکیل شده. انگار همان اتفاقی که برای بقیه فیلم هایم می افتاد برای این هم شکل گرفته. البته من به دنبال مقایسه کردن یا شکستن رکورد خودم نیستم چون اساسا «معراجی ها» حرفی غیر از دیگر آثار من برای گفتن دارد.


ویدیو : «معراجی ها» بهترین فروش در بدترین زمان!