معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین اسکنر دستی : معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین ...



اسکنر دستی , مانکن شدن سریع و آسان , cafebook coنصب سریع و آسان

معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین اسکنر دستی
اسکنر دستی تیم تحقیقاتی موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) امکان معاینه آسان‌ و سریع‌ شبکیه چشم را فراهم می‌کند.
به طور معمول، معاینه‌ چشم با استفاده از ابزار نسبتا بزرگی انجام می‌شود که بیشتر در مطب یک چشم‌پزشک یا عینک‌ساز وجود دارد. با این حال، اندازه نمونه اولیه و قابل‌حمل ابزار موسسه ام آی تی، به یک دوربین فیلم‌برداری مصرفی شباهت دارد.
این سامانه قادر به معاینه چشم بیمار ظرف چند ثانیه بوده و با استفاده از فرآیند اندازه‌گیری منفرد، به دنبال یافتن شرایطی مانند رتینوپاتی دیابتی، گلوکوم و دژنراسیون ماکولاست.


سامانه ابداعی از روشی موسوم به «توموگرافی (پرتونگاری مقطعی) انسجام نوری» (OCT) استفاده می‌کند که در آن پرتوهای نور مادون‌قرمز بر روی شبکیه تابانده می‌شوند.با اندازه‌گیری هر دو مدت زمان انعکاس پرتوها و شدت این انعکاس‌ها، اسکنر قادر به ارائه تصویری سه‌بعدی و رادارمانند از شبکیه است.
این فناوری در اسکنرهای بزرگ‌تر معمولی نیز وجود دارد، اما وجود یک آینه مینیاتوری جهت اسکن پرتو تصویربرداری‌کننده، امکان استفاده از آن را در ابزار جدید فراهم می‌کند.

 

یکی از چالش‌های موجود در مورد اسکنر‌های دستی، لرزیدن دست کاربر است که منجر به تولید تصاویر مبهم می‌شود.به منظور رفع این نارسایی، ابزار موسسه ام آی تی به سرعت چندین اسکن را از یک بخش شبکیه و از جهت‌های مختلف تهیه می‌کند.
سپس این اسکن‌ها برای تشکیل یک تصویر کامپوزیت سه‌بعدی، ترکیب می‌شوند و جزئیاتی که در یک اسکن وارد نشده‌اند، در اسکن‌های دیگر گنجانده می‌شوند.اسکنرهای قابل‌حمل دیگر از پیش موجودند، اما ارائه اسکن سه‌بعدی با سرعت بالا و وجود آینه مینیاتوری، مشخصات منحصربه‌فرد اسکنر موسسه ام آی تی است.


دو نسخه از این ابداع در آزمایشگاه، آزمایش شده‌اند و نتایجی مشابهی را از لحاظ کیفیت، با اسکنرهای بزرگتر معمولی ارائه داده‌اند.دانشمندان امیدوارند با توسعه بیشتر این اسکنر، بتوان از اسکنرهای کوچکتر در کشورهای در حال توسعه استفاده کرد.موسسه ام آی تی در این پروژه با دانشگاه ارلانگن آلمان و شرکت‌های تحقیقاتی Praevium/Thorlabs همکاری داشت.
جزئیات سامانه جدید در مجله Biomedical Optics Express منتشر شد.

منبع:isna.ir


ویدیو : معاینه سریع و آسان چشم با جدیدترین اسکنر دستی