مطبوعات سعودی: ترس ایران از عربستان، عامل بهبود روابط است! :   اخبار سیاست ...



پیامدهای سیاسی تحولات اقتصادهای نفتی عربستان سعودی و ایران , عربستان سعودی , ایران عربستان

 

اخبار سیاست خارجی - مطبوعات سعودی: ترس ایران از عربستان، عامل بهبود روابط است!

طی روزهای اخیر، موضوع دعوت وزیر خارجه عربستان سعودی از همتای ایرانی خود و چشم انداز بهبود روابط میان دو کشور، به بحثی مهم در چارچوب تحلیل ها و گمانه زنی های منطقه ای تبدیل شده است. در این میان، به نظر می رسد با وجود همه ارزیابی های مثبت، سعودی ها حتی در روند بهبود روابط نیز دست از توهمات خود برداشته و اوضاع را به گونه ای دیگر می بینند.

مطبوعات سعودی: ترس ایران از عربستان، عامل بهبود روابط دوجانبه است!طی روزهای اخیر، موضوع دعوت وزیر خارجه عربستان سعودی از همتای ایرانی خود و چشم انداز بهبود روابط میان دو کشور، به بحثی مهم در چارچوب تحلیل ها و گمانه زنی های منطقه ای تبدیل شده است. در این میان، به نظر می رسد با وجود همه ارزیابی های مثبت، سعودی ها حتی در روند بهبود روابط نیز دست از توهمات خود برداشته و اوضاع را به گونه ای دیگر می بینند.

به گزارش «تابناک»، در پی اعلام خبر دعوت رسمی سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شمار زیادی از مطبوعات عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، توجه خود را به چشم انداز بهبود روابط دو کشور معطوف کرده و از آنچه «ابتکار» سعودی ها در احیای روابط با ایران می خوانند، تقدیر به عمل آورده اند.

در این میان، برخی مطالب منتشره در این مطبوعات و رسانه ها – که اتفاقاً در میان مطبوعات دارای وابستگی بیشتر به خاندان سعودی نیز منتشر می شود – به جای طرفداری از برقراری روابط منطقی و مبتنی بر احترام متقابل میان دو کشور، درصدد القای این موضوع هستند که ایران به دلیل «نیاز» و یا «هراس» خود در مقابل عربستان، اقدام به برقراری روابط با این کشور کرده است.

نمونه ای از این مطالب، امروز در روزنامه «عرب نیوز» عربستان منتشر شده که از جمله مطبوعات وابسته به خاندان سعودی به شمار می رود. در این مطلب، با اشاره به بخشی از بیانیه منتشره از سوی سعود الفیصل در دعوت از طرف ایرانی، ابراز تمایل ایران به برقراری روابط عامل این دعوت عنوان شده و به نقل از وی آمده است: «صحبت هایی درباره تمایل به احیای پیوندها میان دو کشور وجود داشته که از سوی مقامات ایرانی، یعنی رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور بیان شده است».

در ادامه این مطلب، عرب نیوز گفت و گویی را با یک کارشناس سیاسی سعودی انجام داده که در آن، کارشناس مذکور ابراز امیدواری کرده «ایرانی پیشنهاد عربستان برای تحکیم صلح و ثبات در منطقه را جدی بگیرد». این کارشناس مدعی شده عربستان همواره به دنبال روابط بهتر با ایران بوده است. به عبارت دیگر، مسئولیت تیرگی روابط موجود میان دو طرف، به طور غیرمستقیم به ایران نسبت داده شده است.

این کارشناس سعودی در ادامه اظهارات خود، با به کارگیری لحنی توهین آمیز، بخشی از تمایل به بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی را به ترس ایران از عربستان نسبت داده و گفته رزمایش نظامی «سیف عبدالله» (بزرگترین رزمایش نظامی تاریخ عربستان سعودی) پیام قاطعی را به ایران ارسال کرده است.

گفتنی است در مانور نظامی مذکور که ماه گذشته برگزار شد، همه نیروهای دریایی، زمینی و هوایی عربستان سعودی به علاوه نیروهای گارد ملی و داخلی این کشور حضور داشتند. در این رزمایش، مقامات برخی دیگر از کشورهای منطقه، به ویژه پادشاه بحرین نیز حضور داشتند.

به هر حال، آن گونه که از این مطلب و همچنین برخی از دیگر مطالب منتشره در مطبوعات کشور عربستان و متحدان منطقه ایش برمی آید، سعودی ها سعی دارند بر ناکامی های اخیر منطقه ای خود و تلاش برای برون رفت از بحران در منطقه به واسطه احیای روابط با ایران سرپوش گذاشته و موضوع بهبود روابط تهران- ریاض را به احساس اضطرار ایران در این زمینه نسبت دهند. موضوعی که بی تردید باید در هرگونه ابتکار برای بهبود روابط دو طرف، مورد توجه مقامات ایرانی قرار داشته و پاسخ مناسبی به آن داده شود. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو : مطبوعات سعودی: ترس ایران از عربستان، عامل بهبود روابط است!