مصر ؛ صحنه رویارویی جدید ایران و آمریکا :       مصر به صحنه جدیدی از رویارویی ...



 

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران , محصولات جدید ایران خودرو , ماشین جدید ایران خودرو

 

 

مصر به صحنه جدیدی از رویارویی ایران و آمریکا تبدیل می شود.به گزارش عصر ایران، روزنامه السفیر چاپ بیروت در مقاله ای با عنوان " آمریکا یا ایران ؛چه کسی سیطره پیدا می کند؟ " نوشت: پس از سقوط حسنی مبارک در مصر، رویارویی ایران و آمریکا برای کسب نفوذ بیشتر در خاورمیانه وارد مرحله جدیدی شد. در حالی که ایران سقوط مبارک را نشانه و دلیلی دیگری از افول آمریکا و اسرائیل در منطقه می داند؛ آمریکا هم تلاش می کند از حوادث مصر بهره برداری کند. آمریکا معتقد است آنچه در مصر اتفاق افتاد فرصتی را در ایران برای مخالفان ایجاد کرد. "

 

ایران به جنبش های اعتراض آمیز علیه دولت ها در خاورمیانه به عنوان اقداماتی الگو گرفته شده از انقلاب ایران نگاه می کند.

"تریتا پارسی" رئیس شورای ملی آمریکا و ایران در واشنگتن نیز پیش بینی می کند در آینده ای نزدیک شاهد افزایش بحث و جدل های زبانی میان ایران و آمریکا خواهیم بود. آمریکا تلاش می کند ایران را در موقعیت دفاعی قرار دهد به ویژه پس از اینکه ایران تلاش کرد با توجه به حوادث مصر ، جایگاه آمریکا را متزلزل کند.

ایرانی ها تلاش می کنند خود را در خاورمیانه به عنوان رقیب آمریکا معرفی کنند. ایرانی ها به جایگاه خود در خاورمیانه در شرایط فعلی که کشورهای بزرگ عربی درگیر مشکلاتی هستند امیدوارند. طبیعی است که سقوط حکومت مصر، باعث ایجاد بحران برای آمریکا می شود.

سقوط حکومت مصر باعث شد اعتماد کشورهای عربی منطقه به دولت آمریکا نیز کاهش یابد. ایرانی ها تلاش می کنند حوادث مصر را نه تنها شکست آمریکا بلکه پیروزی خود بدانند اما تجمعات جدید مخالفان در ایران، فرصت پاسخ را به آمریکا می دهد.

سوزان مالونی تحلیلگر مسائل بین المللی در آمریکا نیز با اشاره به شدت گرفتن اظهارات آمریکا در برابر ایران می گوید: دولت آمریکا در کوتاه مدت امیدی به مذاکره با ایران درباره آرمان های هسته ای این کشور ندارد.

وی که در بخش ایران وزارت امور خارجه آمریکا فعالیت می کند ، ادامه داد: به نظر می رسد ایران در مقابل آمریکا در کوتاه مدت، دستاوردهایی را کسب کرده است. در سال های گذشته ایران در عراق ، لبنان و فلسطین نفوذ خود را به نمایش گذاشت و این موضوع امکان پذیر است که همراه با ادامه تظاهرات در یمن و بحرین ، روند نفوذ خود را در این کشورها ادامه دهد،به ویژه که بخش های زیادی از مردم این کشورها، علاقمند به ایران هستند.

در زمینه مصر نیز آمریکا می تواند مطمئن باشد که هر دولتی در آینده در مصر استقرار یابد، از اهداف آمریکا در برقراری صلح در خاورمیانه حمایت خواهد کرد.../عصر ایران


ویدیو : مصر ؛ صحنه رویارویی جدید ایران و آمریکا