مشکلات جنسی، از کودکی تا طلاق ... : در طول سال‌های اخیر بسیاری از متخصصان در ...


در طول سال‌های اخیر بسیاری از متخصصان در خصوص طلاق‌هایی که به دلیل مشکلات جنسی زوج‌ها صورت می‌گیرد، هشدار داده‌اند و پنجمین کنگره سراسری «خانواده و سلامت جنسی» نیز در حالی برگراز شد که با حاشیه‌های آماری زیادی در این زمینه همراه بود. در طول سال‌های اخیر بسیاری از متخصصان در خصوص طلاق‌هایی که به دلیل مشکلات جنسی زوج‌ها صورت می‌گیرد، هشدار داده‌اند و پنجمین کنگره سراسری «خانواده و سلامت جنسی» نیز در حالی برگراز شد که با حاشیه‌های آماری زیادی در این زمینه همراه بود.

لزوم ارائه بسته‌های آموزشی

دبیر علمی پنجمین کنگره سراسری خانواده و سلامت جنسی، ضمن بیان این مطلب که علت 30 تا 40 درصد طلاق‌ها، مشکلات جنسی است، گفت: «باید توجه داشت که مسائل جنسی، یک کار‌کرد طبیعی میان زن و مرد است و ارضای این غریزه باید به طریقی که فرهنگ ایرانی ما تعریف کرده است اتفاق بیفتد اما بنا به دلایلی می‌تواند دچار نقصان شود.» دکتر رسول روشن افزود:

«از جمله اهداف برگزاری این کنگره، شکستن تابوی پرداختن به مسائل جنسی، ایجاد بستر برای انجام پژوهش‌های کاربردی و اماده‌سازی و ارائه بسته‌های آموزشی اخلاق جنسی است.» وی با بیان اینکه در این بسته‌های آموزشی سعی خواهد شد به آموزش مسائل جنسی از کودکی تا کهنسالی پرداخته شود.

 عنوان کرد: «به عنوان مثال به خانواده‌ آموزش داده می‌شود که چگونه به مسائل جنسی کودک پاسخ بدهند. در واقع یک بخش از این بسته‌های آموزشی مربوط به خانواده‌ها و بخش دیگر مربوط به متخصصان این حوزه و مسئولان است.»

تأکید بر آمادگی روانی قبل از بارداری

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد ادامه داد: «برخی باور‌ها درباره مسائل تربیتی کودکان یا مسائل جسمی و فیزیولوژیک می‌توانند بر هم زنند این کار کرد باشند و بر هم خوردن این کار کرد باعث بروز مشکلاتی چون بهانه‌جویی، اضطراب، افسردگی و نزاع می‌شود.

در عین حال، ادامه یافتن این درگیری و نزاع‌ها منجر به بروز طلاق عاطفی و در نهایت طلاق حقوقی خواهد شد و همانطور که می‌بینیم درصد بالایی از طلاق‌ها به همین مسائل جنسی برمی‌گردند.» این روان‌شناس درباره ارتباط بیماری‌های روانی و بروز اختلال‌های جنسی نیز توضیح داد:

 «بیماری‌های روانی می‌توانند در بروز این اختلال‌ها مؤثر باشند؛ به عنوان مثال یکی از ملاک‌های تشخیص ما برای افسردگی، کاهش میل جنسی است. البته این رابطه دو‌جانبه است و گاهی فشار و استرس هم می‌تواند موجب سرکوبی این غریزه شود.

البته پرداختن به مقوله آمادگی روانی برای باردار شدن، مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد و همواره توصیه می‌کنیم که یک زن برای فرزند‌دار شدن باید فاقد بیماری‌هایی چون اضطراب و افسردگی باشد.»

رابطه بیماری‌های روانی و اختلال‌‌های جنسی

مدیر‌کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: «در تهران حدود پنج کلینیک سلامت خانواده وجود دارد که البته پاسخگوی نیاز جامعه نیست.» دکتر عباسعلی ناصحی با بیان اینکه مسائل روانی مانند شیزوفرنی و اسکیزوفرنی ممکن است باعث کم‌کاری و پرکاری روابط جنسی شود، افزود:

«مسئله سلامت جنسی جزو مسائل مهم سلامت خانواده است و خیلی از افراد در خانواده‌ها در این خصوص مشکل دارند که به اختلال‌ها و مشکلات جنسی، افسردگی، اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و عوارض خانوادگی شدید منجر می‌شود. به عبارتی، زمانی که رابطه جنسی تنظیم شده نباشد در قالب بهانه‌جویی‌ها و اختلاف‌های میان زوج‌ها خود را نشان می‌دهد و در بسیاری از مواقع طلاق عاطفی یا حقوقی آنها را در پی دارد.

منبع: همشهری


ویدیو : مشکلات جنسی، از کودکی تا طلاق ...