مرگ ملکه ی ادبیات پلیسی : فیلیس دوروتی جیمز جنایی نویس پر آوازه ی انگلیسی در ...


فیلیس دوروتی جیمز جنایی نویس پر آوازه ی انگلیسی در سال 1920 در آکسفورد متولد شد.      
پادشا- محمودرضا حائری: فیلیس دوروتی جیمز جنایی نویس پر آوازه ی انگلیسی در سال 1920 در آکسفورد متولد شد. در ایام جنگ جهانی دوم جیمز به عنوان پرستار به خدمت صلیب سرخ در آمد. در سال 1941 با کانر وایت ازدواج کرد؛ شوهر او یک پزشک بود که در دوران جنگ به خدمت وظیفه رفت. شوهرش با بیماری روحی از جبهه برگشت و او تا زمان مرگ شوهرش در سال 1964 از او مراقبت و پرستاری کرد. از سال 1949 تا 1968 جیمز مدیریت بخش روان پزشکی را در بیمارستان های مختلف به عهده داشت و از این طریق پس زمینه ای یافت برای پاره ای از رمان هایش. عمده آثارش به کاستی های یکی از نهادهایی می پردازد که جامعه امیدوار است به واسطه شان با مرگ مقابله یا آن را آسان کند. کارگزار خانم جیمز گفت که او روز پنجشنبه در خانه اش در آکسفورد در آرامش درگذشت.

جیمز پس از مرگ آگاتا کریستی ملکه ی جدید ادبیات پلیسی لقب گرفت. او اولین اثرش را در 42 سالگی منتشر کرد. او 5 صبح  قبل از اینکه کار روزمره اش را شروع کند از خواب بیدار می شد و به نوشتن می پرداخت. کارگزار ادبی اش اولین کار او را به انتشارات مشهور فیبر اند فیبر پیشنهاد داد. این همکاری تا پایان عمر جیمز ادامه پیدا کرد.

ادبیات بومی , ملکه رنجبر , ادبیات

از رمان های پی دی جیمز میلیون ها نسخه در سراسر دنیا به فروش رسیده و اقتباس های سینمایی و تلویزیونی بسیاری از روی آنها صورت گرفته است.

روت رندل، از دوستان پی دی جیمز که خود نویسنده ی جنایی نویس مشهوری است، گفته است:‌»او خیلی خوب می دانست که دنیای بی عیب و نقص چه دنیایی است و می خواست کتاب هاش به این دنیا نزدیک باشد. او در آثار پلیسی اش به صورتی شگفت انگیز دقیق و بی غلط بود و زحمت بسیار می کشید. اشتباه نمی کرد و حواسش بود که اشتباه نکند»

مهم ترین قهرمان آثار جیمز کارآگاه شاعری است به اسم آدام دالگلیش. او به عنوان سربازرس در اسکاتلندیارد خدمت می کند و در آخرین آثار جیمز به مقام فرماندهی ارتقا می یابد. آدام دالگلیش بیوه مرد اندوه گین و مردم گریزی است. نسبت به حرفه اش احساسی آمیخته به گناه دارد.دالگلیش کارآگاهی بسیار لایق است که در بازجویی مهارتی خیره کننده دارد.

در سال های دهه 1980 بسیاری از رمان های جیمز مورد اقتباس تلویزیونی قرار گرفت که روی مارسدن در آنها نقش کارآگاه اصلی را بازی کرد.

در سال های 2003 و 2004 نیز بی بی سی از رمان های «دستورهای مقدس» و «اتاق قتل» اقتباس های تلویزیونی ساخت.

همچنین در سال 2006 آلفونسو کوارون نسخه سینمایی رمان «فرزندان بشر» نوشته سال 1992 را کارگردانی کرد. کلایو اوون و جولیان مور در این فیلم بازی می کردند.

ملکه الیزابت , ملکه , ملکه انگلیس

پی دی جیمز در سال 1987 برنده جایزه دشنه الماس‌نشان انجمن جنایی نویسان برای یک عمر فعالیت هنری شد و مدال افتخار در ادبیات را نیز از سوی باشگاه هنرهای ملی در سال 2005 دریافت کرد.
 
آثار پی دی جیمز به فارسی

انگیزه های غیر طبیعی

ترجمه ی خسرو سمیعی

انتشارات طرح نو

چاپ اول 1378

ملکه مارها , ادبیات بومی اصفهان , نوبل ادبیات
 
 این کتاب که سومین رمان از مجموعه رمان های کارآگاه «آدام دالگلیش» است. در این داستان جسد یک نویسنده ی داستان های کارآگاهی با دست های بریده توی یک قایق در ساحل رودخانه کشف می شود....

زنانه نیست

ترجمه ی امیر احمدی آریان

انتشارات نیلوفر

چاپ اول 1388

فیلم ملکه , شعر درباره ادبیات بومی , فیلم پلیسی ایرانی

کوردیلا گری در این رمان جایگزین آدام دالگلیشِ شده، تا چندی پیش دستیاری مردی به نام برنی پراید را می‌‌کرده که خوب ازش یاد گرفته و هر چند نه به صورت عملی، با این حال چیزهای خوبی دستگیرش شده.

«زنانه نیست» داستان قبول اولین پرونده‌ای است که گری می‌خواهد به تنهایی کار کند و این موضوع تازه همزمان شده با خودکشی برنی که ناگهان خانم الیزابت فلمینگی می‌رسد و از طرف سر رونالد کالندر درخواستی می‌آورد. سِر می خواهد بداند چرا پسرش خودکشی کرده؟

اکثر داستان در کمبریج می‌گذرد و جیمز توصیف نسبتا مشخصی از فضای شهری، موقعیت‌ها و خیابان‌ها می‌دهد.


ویدیو : مرگ ملکه ی ادبیات پلیسی