مرگ مادر باردار چالوسی و همه حواشی آن : چند ساعتی‌ مادر برای زایمان طبیعی منتظر ...



مادر باردار , برای مادر باردار کدام سوره ای قران بهتر است , مادر باردار چه بخورد؟

چند ساعتی‌ مادر برای زایمان طبیعی منتظر می‌ماند، در واقع از زمان زایمان آن نیز گذشته بود، متوجه می‌شوند که قادر به زایمان طبیعی نیست و از طرفی خانواده نیز در شرایط مالی مناسبی نبودند که هزینه عمل خصوصی برای سزارین را به پزشک پرداخت کنند و به همین دلیل چند آمپول فشار برای زایمان طبیعی به وی تزریق شد.

طی سه روز گذشته مرگ مادر جوان باردار چالوسی مردم این شهر را به شوک بزرگی فرو برده است و این سوال بارها در ذهن همه ایجاد شده است که آیا باز هم کادر پزشکی کوتاهی کرده است یا خیر.

به گزارش ایسنا،  مادر بارداری که به‌همراه دردهای ناشی از زایمان برای وضع حمل به بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس می‌رود با گذشت چند ساعت به کما رفته و جان به‌جان آفرین تسلیم می‌کند.

این مادر 24 ساله‌ که در ماه‌های آخر بارداری خود به‌سر می‌برد با مشاهده علایم درد ناشی از زایمان به بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس مراجعه می‌کند که با تشخیص پرسنل بخش زایمان و برای وضع حمل طبیعی چند آمپول فشار به او تزریق می‌کنند، اما در این میان بیمار به کما رفته و پزشکان با دیدن این وضعیت اقدام به عمل سزارین کرده و نوزاد را به‌دنیا می‌آورند.

مادر باردار در جریان عمل جراحی سزارین فوت کرد و فرزندش برای همیشه از دیدن مادر محروم ماند.

احتمال کوتاهی پزشک معالج
یکی از بستگان این مادر باردار می‌گوید: چند ساعتی‌ مادر برای زایمان طبیعی منتظر می‌ماند، در واقع از زمان زایمان آن نیز گذشته بود، متوجه می‌شوند که قادر به زایمان طبیعی نیست و از طرفی خانواده نیز در شرایط مالی مناسبی نبودند که هزینه عمل خصوصی برای سزارین را به پزشک پرداخت کنند و به همین دلیل چند آمپول فشار برای زایمان طبیعی به وی تزریق شد.

‌سزارین پس از 18 ساعت درد زایمان!
وی ادامه داد: به دلیل عدم شرایط زایمان و اورژانسی بودن شرایط نوزاد و مادر باردار در نیمه شب برای حفظ جان نوزاد و بعد از 18 ساعت درد زایمان مادر به اطاق عمل تحت عمل سزارین قرار می‌گیرد که به محض به دنیا آمدن نوزاد مادر به دلیل خون ریزی شدید به کما رفته و به آی سی یو منتقل شده و بعد از چند روز به علت عدم کنترل خونریزی فوت می‌کند.

بعد از فوت مادر بحث‌های گوناگونی اعم از قصور کادر پزشکی در بیمارستان طالقانی چالوس و بی پولی موجب مرگ مادر باردار شده و اینکه به دلیل فقر مالی پزشک حاضر به انجام وظیفه قانونی خود نشده، به میان آمده که مسئولان مربوطه پیرامون این موضوع پاسخ داده و پرونده در دست بررسی قرار دارد.

رئیس بیمارستان طالقانی چالوس در مورد این موضوع گفت: در جریان مداوای این مادر باردار هیچ قصور پزشکی رخ نداد و کادر پزشکی همواره بر بالین این مادر حضور داشتند.

چرا مادر چالوسی زودتر سزارین نشد؟!
‌محمد خواجوی اظهار کرد: بر اساس قانون ابلاغی درمانی وزارت بهداشت و درمان مادری که یک‌بار زایمان طبیعی انجام داده باید به وی فرصت داده شود تا مجددا به صورت طبیعی زایمان کند و انجام عمل سزارین خلاف قوانین است و باید بر اساس وضعیت اورژانس و تشخیص پزشک معالج باشد.

وی ادامه داد: از ساعت 9 صبح که مادر باردار پذیرش بیمارستان شد تا ساعت 18 عصر که تیم پزشکی متوجه پیشرفت نامناسب زایمان شدند، برای کمک به انجام زایمان طبیعی به این مادر باردار آمپول فشار تزریق می‌شود تا زایمان طبیعی زودتر انجام شود.

رئیس بیمارستان طالقانی چالوس بیان کرد: در زمان عمل جراحی سزارین تیم پزشکی در اتاق عمل حاضر و در جریان عمل شاهد آمبولی که در واقع در هر 10 هزار نفر برای یک نفر رخ می‌دهد، شدند، این بیمار دچار آمینیوتیک شد و لخته خونی در خون این بیمار رفته و دچار عارضه دی آی سی می‌شود که در این موقع از دست کادر پزشکی کاری ساخته نیست، اما با این وجود تمام داروهای مورد نیاز تهیه و 2 روز این مادر زنده ماند.

خواجوی تصریح کرد: تمام اسناد و صورتجلسات تشکیل تیم های پزشکی در زمان مداوای مادر باردار در بیمارستان موجود است، پزشکان متخصص دیگری نیز بالای سر بیمار حاضر شدند و 4 بار اکو و سونوگرافی انجام شد و با اطمینان کامل می‌توان گفت تیم پزشکی هیچ قصوری نداشت.

وی خاطر‌نشان کرد: مسایل و مواردی که از طرف اطرافیان بیمار و افراد دیگر و رسانه‌ها در مورد اینکه کادر پزشکی بیمارستان مقصر مرگ این مادر باردار بوده،کذب محض است و با دلیل پزشکی و مدارک موجود در بیمارستان این موارد رد می‌شود.

وی گفت: با تمام علت‌هایی که وجود دارد، کادر پزشکی بیمارستان مقصر نبوده، اما برای روشن سازی افکار عمومی و پاسخ قانع کننده به خانواده این مرحومه قطعا تیم پزشکی متخصص تری برای بررسی موضوع و نتیجه گیری کامل تشکیل و اعلام می‌شود.

خواجوی تاکید کرد: پاسخ نهایی در خصوص علت اصلی مرگ در کالبدشکافی پزشکی قانونی مشخص خواهد شد.

‌تحقیق و پیگیری علت مرگ مادر
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نیز در این باره گفت: کمیسیون پیگیری علت مرگ مادر هفته آینده برگزار و نتیجه بررسی‌ها اعلام می‌شود.

حدیث گردکلی افزود: قطعا فوت مادر جوان آن‌هم همزمان با وضع حمل بسیار سخت و تاسف برانگیز است، اما شهروندان، خانواده این مرحومه و اصحاب رسانه نباید بدون اعلام نتایج حاصل از علت مرگ شایعاتی مبنی بر سهل‌انگاری و کوتاهی کادر پزشکی این بیمارستان را منتشر کرده و جو را متشنج کنند.

وی ضمن تسلیت به خانواده این مادر خاطر‌نشان کرد: با جمع‌بندی نتایج حاصل از این جلسات و آزمایشات قطعا علت مرگ این مادر باردار به اطلاع می‌رسد و از شهروندان می‌خواهیم تا روشن نشدن نتیجه خونسردی خود را حفظ کرده و از تشویش اذهان عمومی بپرهیزند.

بررسی دقیق موضوع از سوی دانشگاه علوم پزشکی
‌فرماندار چالوس نیز در این مورد گفت: بعد از اینکه خانواده متوفی طی نامه‌ای به اینجانب موضوع را اعلام کردند، از شبکه بهداشت و درمان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی استان خواستار بررسی دقیق موضوع شدیم.

محمدناصر زندی بیان کرد: از اینکه خانواده متوفی کاد پزشکی را مقصر می‌دانند و از طرفی رئیس بیمارستان نیز مطمئن است هیچ کوتاهی انجام نشده لذا درخواست ما این است موضوع توسط کارشناسان مربوطه و از طریق هیئت های مربوطه پیگیری و مورد بررسی قرار گیرد.

احتمال آمبولی آمنیوتیک در مرگ مادر باردار‌
‌رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی شهرستان چالوس با اشاره به اینکه بر اساس شواهد آزمایشگاهی و پاراکلینیکی علت مرگ مادر باردار احتمال آمبولی مایع آمنیوتیک مطرح شد، گفت: تایید تشخیص قطعی پس از کالبدشکافی و بررسی‌های دقیق امکان‌پذیر خواهد بود.

محمد خواجوی با اشاره به اینکه به‌دلیل عدم پیشرفت این روند در ویزیت‌های مکرر توسط همکاران مامایی و متخصص زنان تصمیم به انجام زایمان به‌صورت سزارین گرفته شد، افزود: یکی از عوارض ایجاد شده در بارداری و طی زایمان چه به‌صورت طبیعی و یا سزارین ایجاد تابلوی بالینی( DIC) یا همان انعقاد منتشر عروقی که تقریبا در هر 10 تا 30 هزار بار رخ می‌دهد، در این بیمار ظاهر شد که به‌صورت خونریزی ممتد بود.

وی تصریح کرد: با بروز این علایم به‌سرعت اقدامات لازم توسط تیم پزشکی اعم از متخصص بی‌هوشی، جراح عمومی، متخصص داخلی و متخصص ICU تشکیل شد.

رئیس بیمارستان آیت‌الله طالقانی چالوس افزود: پس از انتقال بیمار به بخش ICU در ادامه درمان طی جلسات متعدد کمیسیون‌های مشاوره‌ای، تخصصی با ارتباط آنلاین با فوق تخصص‌ها در مرکز استان (‌به‌دلیل عدم امکان انتقال بیمار به مراکز دیگر) انجام شد و طی 48 ساعت درمان حضور مستمر پزشکان و درمان‌های لازم صورت گرفت، اما به‌دلیل ماهیت کشندگی بالای این تابلوی بالینی متاسفانه اقدامات درمان موثر واقع نشد.

خواجوی خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد آزمایشگاهی و پارکلینیکی علت نخست احتمال آمبولی مایع آمنیوتیک مطرح شد که تشخیص قطعی پس از کالبدشکافی و بررسی‌های دقیق امکان‌پذیر خواهد بود.

وی متذکر شد: جهت پی‌گیری دقیق روند مراقبت‌های قبل از زایمان در مراکز بهداشت و همچنین بررسی و رفع شبهه در مورد قصور همکاران مامایی و تیم تخصصی پزشکی جلسات متعدد شورای عالی‌ پزشکی بیمارستان و شبکه بهداشت تشکیل شد و نتیجه اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نوزاد این مادر نیز به‌دلیل نامساعد بودن شرایط جسمی در حال حاضر در بخش NICU بیمارستان طالقانی چالوس بستری است.


 اخباراجتماعی  -  ایسنا


ویدیو : مرگ مادر باردار چالوسی و همه حواشی آن