محمد شریعتمداری: نمی توانیم در دولت غضنفر داشته باشیم/ کوپن اصولگرایان در دوره احمدی نژاد بیش از اندازه استفاده شد :



محمد احمدی نژاد , با ورزش مناسب می توانیم زایمان راحتی داشته باشیم , آیا برای استفاده از gps باید اینترنت داشته باشیم

محمد شریعتمداری: نمی توانیم در دولت غضنفر داشته باشیم/ کوپن اصولگرایان در دوره احمدی نژاد بیش از اندازه استفاده شد

محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات هفته گذشته با حکم رییس جمهور به سمت معاونت اجرایی دولت تدبیر و امید منصوب شد ، معاونتی که در دوره قبل در یک دوره زمانی تعطیل شد و در دوره فعالیتش هم غیر از برگزاری سفر استانی فعالیت ملموسی نداشت.

 

اما شریعتمداری این معاونت را معاونت  کشداری می داند که ممکن است بنا به وضعیت روز بسته به نظر رییس جمهور در امور سیاسی و اقتصادی مداخله کند.

 

شریعتمداری کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری این دوره که با آمدن هاشمی از کاندیداتوری انصراف داد انجام یک مسولیت عمومی تا یک مسولیت مشخص اقتصادی صرف یا سیاسی صرف را به فعالیتهای دیگر ترجیح می دهد و معتقد است مسولیتی هم که به وی محول شده داری چنین ویژگی هایی است.

 

اینکه تغییرات مدیران دولتی سیاسی است، اصلاح طلبان حزب سازماندهی شده ای ندارند، نحوه سفرهای دولت به استانها، گفتمان جدید دولت و تاثیر آن در لغو تحریم ها و رفع و رجوع مصوبات قبلی از جمله موضوعاتی بود که  شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید با محمد شریعتمداری  معاون اجرایی رییس جمهور و مشاور مقام معظم رهبری  مطرح کرد، آنچه در ذیل می خوانید ماحصل اولین گفت و گوی مشروح معاون اجرایی رئیس جمهور پس از انتصابش با رسانه هاست .

با توجه به اینکه شما جزو اولین نیروهای سیاسی بودید که برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کردید و اولین نفری بودید که بعد از حضور آقای هاشمی انصراف دادید، چه عواملی را باعث پیروزی جریان اعتدال می دانید؟ نقش بزرگان این جریان را چگونه ارزیابی می کنید؟
تصورم این است که جریانات سیاسی در کشور ما تا زمانی که بتوانند در صحنه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنچه که نیازمندی های روز جامعه است به درستی تامین کنند و تا حدودی نظر مردم را در انتخابات مختلف و در ایام گوناگون برآورده کنند اقبالشان حفظ می شود اما به هر دلیلی اگر نتوانند شرایط را حفظ کنند، در انتخابات هم ثابت شده که مردم با هیچ جریان سیاسی عقد اخوت نبسته اند.

 

تشکیلات حزبی ما هم خوشبختانه یا متاسفانه آحاد جامعه را در قالب یک نظام صنفی نتوانسته سازماندهی کند یعنی به طور خیلی عامیانه گفته می شود که یک تعداد آرای سازماندهی شده در قالب آرای حزبی که در آن جریانات سیاسی نقش دارند و در آن احزاب می توانند تاثیر گذاری داشته باشند وجود دارد، یک سری آرا را می گویند خاکستری یعنی آرای توده مردم که به دلیل ضعف نظام سیاسی و حزبی کشور ما امکان سازماندهی در قالب احزاب و گروهها و تشکل ها پیدا نکرده اند که طبیعتا با توجه به شرایط روز جامعه میزان موفقیت یا عدم موفقیت مسئولین دستگاههای اجرایی که وابستگی دارند به یک نحله و یا گرایش فکری تصمیم گیری می کنند .

من فکر می کنم کوپن اصولگرایان در دوره 8 ساله احمدی نژاد کمی بیش از اندازه استفاده شد، آنها تا پایان دوره دوم احمدی نژاد چند کارت زرد از مردم گرفته بودند و حتی پیش از موعد به نظر می آمد که عده ای تردید داشتند که آیا می تواند دوره اش را به پایان برساند یا خیر .

طبیعی است که احمدی نژاد و تیم همراهش اصولگرایان را نمایندگی می کرد از این رو به طور طبیعی پس از آن گروههای فکری که منتقد آن طرز عمل بودند ورود می کردند موفق تر بودند.

اختلافاتی هم که بین گروههای اصلاح طلب و معتدل در جامعه وجود داشت به دلیل وجود یک جریان فکری که همه با آن مخالف بودند کمرنگ شد ، شاید اگر شرایط عادی بود جمع شدن بزرگانی در حوزه سیاست ممکن نبود، جمع شدن بزرگانی همچون هاشمی، خاتمی و ناطق نوری در سیاست ایران در کنار هم امر بدیع و نویی است چرا که کیست که نداند طرز تفکر هر سه این بزرگوار با هم کاملا متفاوت است .

اما در مورد اینکه دولت گذشته طی 8 سال نتوانست یک نمایندگی صحیح در جناح اصولگرا داشته باشد با هم متفق النظر بودند طبیعتا امروز شما می گویید جریان اعتدال و اصلاح طلب و مجبورید اینها را مخلوط کنید و معجونی درست کنید که  به زعم خودتان برای طرز تلقی تفکر امروزجامعه ما قابل قبول باشد، این حاصل آن نوع عملکرد است.

ازاین رو عملکرد به گونه ای بود که این هنرمندی را داشت که افرادی را هم که هم نظر نیستند در مورد اینکه دولتی همراه با تدبیر و تعقل و اعتدال سر کار بیاید، محور مشترک همه کاندیداهایی که در عرصه انتخابات فعال بودند قرار گرفت.

می شود گفت غیر از آقای جلیلی همه کاندیداهایی که دراین دوره انتخابات وارد شدند متمایل بودند به یک طیف ، طیف روحانی عارف ، رنگ سفید و خاکستری اش به نسبت آن بخش کوچک تاریک، پررنگ تر بود.

علی رغم اینکه اصلاح طلبان ( اصلاح طلبان-مشارکت-اعتماد ملی-مجاهدین خلق) کنش سیاسی دارند اما تشکل سیاسی شناسنامه داری ندارند و فاقد یک حزب سازمان یافته هستند، فکر نمی کنید که بهتر باشد این احزاب دارای شناسنامه باشند به نحوی که بتوانند پاسخگوی فعالیتهایشان باشند؟
تصورمی کنم رهبران این احزاب هم تا حدودی درک کرده اند و الان در صحبتهایشان می بینید که می گویند با وجود این که حزبشان منحل است دارند تلاش می کنند که حزب منحله شان تحت عنوان دیگری تجدید حیات و با نام حزب دیگری وارد عرصه انتخابات بشوند.

این را امروز از بیان برخی از فعالان سیاسی که احزابشان حداقل با بیان یا تصمیم مسولان سیاسی و امنیتی دولت سابق منحل اعلام شدند می شنوید.

تصور می کنم کم کم زمینه برای ایجاد تشکل های جدید در جناح اصلاح طلبان و اعتدال و بعد هم ایجاد یک جبهه فراگیر به گونه ای که اینها بتوانند بر سر منافع مشترکی هم نظر و هم رای باشند. فراهم می شود.

از شما به عنوان گزینه دبیر شورای عالی امنیت ملی یاد می شد، چقدر این پیشنهاد جدی بود؟
درمورد دبیری شورای عالی امنیت ملی با افراد مختلفی صحبت شده بود و طبیعتا به شرایط امروز کشور و اینکه حرکتهایی که صورت می گیرد چه بخشی از آن صبغه نظامی و چه بخشی صبغه غیر نظامی و امنیتی دارد بستگی داشت. شرایط کشور در این ایام دچار تحولاتی شد و این تحولات بیشتر جریان را به این سمت سوق داد که چهره مقبول معتدل دارای طرز تفکر امنیتی روشن و قابل قبولی مثل جناب آقای شمخانی برای این مسولیت ذی صلاح تشخیص داده شود و برای این مسند انتخاب شود.

یک مقدار هم گمانه زنی های رسانه ای دامن می زند به این بحث ها، بالاخره برای هر مسولیتی که امروز در جامعه مطرح می شود افرادی در مظان قرار می گیرند که در مظان قرار گرفتن آنها به معنای انتخابشان برای آن مسولیت نیست ولی بالاخره مطبوعات علاقه مندند روی یک خبر مانور بدهند و بزرگش کنند و بعد هم معکوسش را بگویند .

با توجه به عنوان "مرد اقتصادی" برای شما و سوابق اجرایی تان ، خودتان علاقه مند به خدمت در کدام پست بودید؟
با توجه به این که سالهای سال در حوزه های گوناگون فعالیت کردم و بعد هم کاندیدای انتخابات در دوره ریاست جمهوری شدم و البته کاندیدای مشروط بودم و با حضور هاشمی کنار رفتم تصور می کنم انجام یک مسولیت عمومی تا یک مسولیت مشخص اقتصادی صرف یا سیاسی صرف را ترجیح می دادم و امروز هم مسولیتی که قبول کردم داری چنین ویژگی هایی است.

معاونت اجرایی در مقطعی در دوره قبل تعطیل شد، قبل از آن هم نوعی بلاتکلیفی در آن دیده می شود و به جز سفر استانی دولت وظیفه دیگری برای آن به طور ملموس تعریف نشده بود، به طوری که حتی در جریان مناظرات انتخاباتی 88 هم آقای میر حسین موسوی از اینکه معاون اجرایی وقت به جای کار اصلی خود مدام به پرونده های مختلف سرک می کشید انتقاد کرده بود، وظیفه اصلی این معاونت چیست و چه برنامه ای برای آن دارید؟
معاون اجرایی در دوره آقای رجایی برای اولین بار با حضور آقای نبوی شکل گرفت و بعد ادامه یافت.

 

هر رییس جمهوری فکر می کنم برای پی گیری اهدافش نیازمند این است که یک نفر را برای پی گیری منویات اصلی اش تعیین کند ، مسولیت معاونت اجرایی یک مسولیت جاافتاده ای در نظام جمهوری اسلامی است .

البته شکل کارش در زمانهای مختلف متفاوت است و به همین دلیل برداشت می شود که ممکن است به هر حوزه ای سرک بکشد، یک وقت مسایل اقتصادی مشکل اصلی کشور است آقای محمد هاشمی معاون اجرایی هستند و در ستاد تنظیم بازار و مسایل تعزیراتی بیشتر متمرکز می شود .

 

یک وقت مسایل سیاسی مسایل اصلی کشور می شود معاون اجرایی بیشتر مسایل سیاسی را تعقیب می کند و تلاش می کند تا برای نزدیک کردن گروههای سیاسی به هم و یا توضیح مواضع دولت و برقراری یک رابطه مناسب بین نحله های فکری، بین دولت و اندیشمندان سیاسی کشور و یا در سال های اخیر که وظایف جدیدی به عهده معاون اجرایی رئیس جمهور از جمله جانشینی رئیس جمهور در بسیاری از مجامع و شوراهای عالی نظیر : شورایعالی استاندارد ، دبیر خانه مناطق آزاد، شورایعالی ایرانیان خارج از کشور و . . .  بنظر می رسدمسئولیت این معاونت کاملاً انعطاف پذیر و بسته به شرایط کشور و نظر رئیس جمهور قابلیت قبض و بسط دارد، می شود محدودش کرد و می توان توسعه اش داد حتی نظارت و هدایت و پیگیری پروژه های خاصی به این حوزه قابل واگذاری است.

درحال حاضر در نهاد ریاست جمهوری سازمانهای مختلفی هستند که مستقیما باید تحت نظر رییس جمهور فعالیت کنند و دارای متولی معینی غیر از شخص رییس جمهور نیستند و رییس جمهور از معاونت اجرایی اش امروز انتظار دارد که آن سازمانها را ساماندهی کند و تا جای ممکن از سوی رییس جمهور به اداره آنها در سطوح عالی کمک و مساعدت کند . سازمانهایی که امروز دارای چنین شرایطی هستند، تشکل ها و سازمانهایی هستند مثل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، سازمان استاندارد یا سازمان تحقیقات صنعتی یا سازمان فضایی کشور یا مرکز جهانی شدن و ....

که این نوع فعالیتها را بر عهده رییس جمهور قرار دادند تا آنها را تصدی کند، خوب طبیعتا هر موضوع مثتحدثه دیگری به عنوان پروژه خاص از مسولیتهای این معاونت است.

سفراستانی در دولت جدید به چه شکل انجام می شود؟آیا مثل دورزه قبل استان به استان سفر می کنید یا به صورت موردی؟
به زودی سفرهای استانی با آرایش جدید و نگرش جدید به موضوع سفرهای استانی در دولت  دکتر روحانی مجددا راه اندازی می شود.

در یک نشست خبری در آینده نه چندان دور ویژگی های سفرهای استانی دولت تدبیر و امید را که تفاوتهای کیفی و ماهوی دارد با نحوه سفرهای استانی در دولتهای گذشته اعلام می کنم .

یکپارچگی ملی ،ایجاد رابطه منطقی تر بین مردم و مسولان اجرایی ، اطلاع از سبک و سیاق زندگی مردم و مشکلاتی که در صحنه عمل با آن مواجه اند، آشنایی نزدیک مسولان با گرفتاری ها و گره های کوری که معمولا در دستگاههای اجرایی در سطوح منطقه ای و در بخش های گوناگون وجود دارد .

 

تلاش برای تقویت آن دسته از عضلاتی که کوچکند و در فعالیتهای گسترده دولت ممکن است به آنها توجه نشود اهدافی است که هم ما و هم در  دولتهای گذشته در موضوع سفرهای استانی تعقیب شد یعنی همه ما تلاشمان ایجاد یکپارچگی ملی، هدفمان نزدیک کردن دولت و مسولان و نزدیک کردن دید مسولان به مشکلات در صحنه واقعی عمل است اما روش ها متفاوت است و ان شاء... رویه جدیدی را اعمال می کنیم و امیدواریم کاربردی تر باشد درادامه روش قبلی که پیشینیان کردند.


سفر استانی چند مفهوم دارد که مفهوم خوب آن دیدار مردم با مسولین از نزدیک است اما مفهوم بدی که از آن درک می شود ناکارآمدی ادارات دولتی در استانهاست.
این سوال بر می گردد به تغییر در بینش و نگرش دولت تدبیر و امید به سفرهای استانی و به همین دلیل گفتم سفر استانی با یک روش و نگرش و بینش جدید مجددا از سوی دکتر روحانی و دولت وی به زودی آغاز خواهد شد.

 

ویژگی هایش همان است که گفتید و تفاوتش همان است که اشاره کردید از این رو می خواهم اجازه دهید جزییات بیشتر را پس از طرح موضوع جامع در دولت و اخذ تصمیم به اطلاع مردم برسانم.

معاونت اجرایی با حضور شما چقدر در تصمیمات اقتصادی نقش دارد؟ آیا در تیم اقتصادی دولت حضور خواهید یافت؟
به طور طبیعی معاونت اجرایی یک مفهوم موسع است ، ولی اندازه و نوع مداخله آن کاملا بسته به نظر و تصمیم رییس جمهور خواهد بود .

امروز در حوزه اقتصادی علی رغم وجود نیروهای خدوم و صاحب تجربه و علم در وزارتخانه های اقتصادی، رببس دفتر رییس جمهور هم دارای توانایی هایی در حوزه اقتصاد است و مسوولیت پارلمان بخش خصوصی را دارد ، طبیعتا از نزدیک به وضعیت اقتصادی کشور آشنا ست و دولت به حمدالله شاید نسبت به دولتهای دیگر در مورد مسایل اقتصادی دارای غنای بیشتری است از این رو شاید در بدو امر خیلی نیاز به مداخله معاونت اجرایی در امور اقتصادی نباشد.

ولی هر گاه ریبیس جمهور مصلحت بدانند هر نوع هماهنگی هم در حوزه اقتصادی به معاونت اجرایی رییس جمهور محول شود این معاونت دارای انعطاف پذیری مناسب برای انجام کار است.

علت برخورد برخی از رسانه ها با دولت از جمله کیهان و صداو سیما چیست؟ چرا صداو سیما در روزهای اخیر با تحریف و تقطیع اخبار روز از نوع اخبار مهم دولتی و یا سخنرانی رییس جمهور لجبازی می کند؟
معتقدم دولت تدبیر و امید دارای صعه صدر فوق العاده ای است و تلاش می کند اجازه اظهار نظر و نقد  فعالیت  ها را به همه دیدگاههای مخالف رأی بروز و ظهور بدهد و هیچ گلویی را  خفه نمی کند همه صداها را می شنود و تلاش می کند در یک شرایط کاملا آزاد بشنود نظر منتقدان را و حتی به سبک حسین شریعتمداری ،  حتی به سبک عزت الله ضرغامی و تفاوت نمی کند که این منتقدان چه کسانی باشند هر چند که فرق قایلیم بین انتقاد یا نیش زدن ، بین انتقاد سازنده و مخرب و اینها را خوب می فهمیم اما دولت تدبیر و امید دولت سعه صدر است. یکی از مهم ترین ابزارهای ریاست سعه صدر است.

دولت در حال حاضر ناچار است مصوبات دولت قبل را برگرداند که البته این عواقبی را به دنبال خواهد داشت، دولت برای رفع و رجوع این مصوبات چه کار خواهد کرد؟
دولت به مصوبات و تصمیمات منطبق بر قانون دولتهای پیش از خود احترام می گذارد این یک اصل کلی است، و چون تصمیمات دولت قبل است به هیچ وجه در دستور کار دولت تدبیر قرار نمی گیرد.

 

این یک اصل کلی و خدشه ناپذیر است اما اگر بر اساس دلیل خاصی مجبور شدیم وارد رسیدگی به مصوبه ای شویم که تصور می شود بر اساس نظریه کمیسیون تطبیق قوانین مجلس و ابلاغ ریاست محترم مجلس خلاف قانون تنظیم شده باشد وظیفه دولت است که مجدداً رسیدگی کند (که البته نظر مجلس در این موارد در دولت قبل محترم شمرده نمی شد) لکن ما احترام فوق العاده قایلیم برای همه جنبه های قانون اعم از اینکه آنها مورد قبول شخصی ما باشند یا نباشند.

 

شکایت از دسته گل دولت احمدی نژاد , جزییاتی از حکم تخلفات دولت احمدی نژاد , شکایت از دسته گل دولت احمدی نژاد niloblog

 

طبیعی است که وارد رسیدگی می شویم و مصوبه اصلاحی را صادر می کنیم تا بتوانیم نظر مساعد مجلس را در مصوباتی که باید مطابق قوانین صادر شده باشد را در پی داشته باشد و کاملاً قانونی باشد در غیر اینصورت کلیه تعهدات دولت قبل محترم خواهد بود و اصل بر این است که تمام تصمیمات دولت قبل برای این دولت محترم است و بنا ندارد که مداخله کند و تغییر دهد هیچ مصوبه ای را الا ما خرج بدلیل .دلیلش هم خلاف قانون دانستن آن توسط مرجع قانونی و یا سایر مراجع حقوقی در دولت است، در چنین صورتی حتما دولت مجبور به رسیدگی مجدد و صدور اصلاحیه است.

انتظار از افکار عمومی برای درک مشکلات بدون اینکه بخواهید علیه دولت قبل صحبت کنید؟
ما ناچاریم در زمانی که تغییر و تحول صورت گرفته و دولتی آمده و رفته تصویر روشنی از آخرین وضعیت موجود در اختیار مردم شریف ایران قرار دهیم ، این حق طبیعی مردم است که بر اساس آمار و اطلاعات روشن به دست آمده از مراجع قانونی و نه فقط به صورت شفاهی برگرفته از تحلیل و بر اساس واقعیتها در حوزه اقتصاد و سیاست و فرهنگ آخرین وضعیت جمهوری اسلامی را تصویر کنیم.

این مسولیت دولت است که تلاش می کند در بخش های گوناگون انجام دهد برخی وزرا این کار را کرده اند بخشی از آن گزارشات در سخنان رییس جمهور مطرح و به سمع و نظر مردم خواهد رسید و طبیعتا این هیچ منافاتی ندارد با احترام قایل شدن برای خدمات پیشینیان .ما مجبوریم و این انتظار را داریم که پس از پایان دوره 4 ساله دولت هم هر دولتی که آمد اگر ترکیب دولت تغییر کرد یا پس از 8 سال تصویری از آخرین وضعیت ارایه کند.چیزی که عوض دارد هیچ گله ای ندارد. اگرچه با اصلاح روش های تهیه آمار و شاخص ها ان شاء ... آنچه دولت منتشر می کند توسط ارزیابی های خارج از دولت هم تأیید خواهد شد .

نقش رسانه ها را در برطرف کردن نقصان ها چه می دانید؟
این که گاهی اوقات آدم در برخی از جشنواره ها یا نمایشگاههای مطبوعات و کتاب وارد می شود عناوینی را نمی بیند و از آن متاثر می شود و دلش می خواهد این عناوین همیشه باشد و هیچ گاه حذف نشوند، با همه این فراز و فرودها اما فکر می کنم که ما یک روند رو به رشدی را درباز کردن فضای سیاسی و اجتماعی در کشورمان داریم مشاهده می کنیم.

اگر کمی بلند مدت تر نگاه کنیم و آنچه که 16 یا بیست سال پیش می دیدیم با امروز مقایسه کنیم کاملا یک نگاه منصف می گوید امروز قدمهای بلند تری را در حوزه آزادی بیان در حوزه آزادی اندیشه برداشته ایم و اجازه داده ایم افکار و اندیشه های گوناگون در جامعه بروز و ظهور بیشتری پیدا کنند، نقش مطبوعات و رسانه پررنگ تر شود و این رکن اساسی جامعه مدنی نقش موثر خودش را در دفاع از حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم به درستی استفاده کند هرچند که ضایعاتی وجود داشته ، فراز و فرودهایی هست.

برخی اوقات برخی از خطوط قرمز که منافع ملی در آن بوده توسط اصحاب رسانه مراعات نشده است ، از این طرف هم انتقاداتی را داریم هم به عنوان کسی که در این زمینه ها فعال بوده و تلاش کردیم محصولاتی را در این زمینه عرضه کنیم به مردم دچار اشکالانی شدیم هم از آن طرف کسانی که ناظر بودند گاهی تندروی هایی کردند همه اینها وجود داشته است اما با این حال باید بگویم روند روبه رشدی را در حضور فعال و موثر مطبوعات و رسانه ها شاهد هستیم ، گاهی خودسانسورهایی حاکم می شود که امیدوارم اینها برداشته شود.این دولت دارای توانمندی هایی در شنیدن حرفهای مخالفان است

می توان گفت که در این دولت هیچ رسانه ای توقیف نخواهد شد؟
دولت سخنگو دارد ضمن حفظ احترام برای سخنگو باید بگویم به عنوان یک عضو دولت می توانم پیش بینی کنم در دوره 4 ساله این دولت و 4 سال بعد آقای روحانی شاهد هیچ گونه شکایتی از سوی دولت علیه هیچ کدام از مطبوعات نخواهیم بود.

برخی افراد نسبت به تغییرات مدیریتی در دولت انتقاد دارند ، مولفه های دولت برای تغییر مدیران چیست؟
مولفه اول که رییس جمهور دولت تدبیر و امید برای هر انتخاب و انتصابی اصل قرار دادند علاوه بر آن جهات عمومی و تعهد ، شایستگی افراد است و هیچ چیز دیگری این اهمیت را ندارد اگر کسی کاملا با ماست و شایسته نیست حق ندارد که امانت مردم را به او بدهیم هم تقوا ایجاب می کند نپذیرد هم نظام نباید بپذیرد فردی که شایستگی ندارد در مسولیتی که شایسته اش نیست قرار بگیرد از این رو اصل اول شایستگی است.

غیر قابل انکار است که وقتی یک تیم دارند با هم بازی می کنند آهنگ واحد داشته باشند ، ما نمی توانیم در تیم دولت غضنفر داشته باشیم که به خودمان گل بزند ،این اصلا شدنی نیست که مدیری در دولت در جهت مخالف اهداف دولت قدم بردارد. دولت علیه دولت نداریم و شدنی نیست و هیچ فکری این را نمی پذیردقطعا دولت شرکت سهامی نیست و نمی شود آن را تقسیم کرد بین اشخاص و نحله های گوناگون فکری.

افراد دارای سلایق گوناگون سیاسی هستند اما وقتی به دولت می آیند باید به میثاق دولت پایبند باشند و آنچه که میثاق نامه دولت است مورد توجه و اهتمام قرار دهند جهت گیری های دولت را تعقیب کنند در غیراینصورت نباید مسئولیت بپذیرند و حتی در صورت پذیرش مسئولیت مردانه از دولت خارج شوند.

گفته می شود بسیاری از این تغیییرات سیاسی است؟
حتما برخی از تغییرات سیاسی است طبیعی است که در شرایط برابر و در شرایطی که دو نفر شایسته وجود دارند که هر دو توان انجام یک کار اجرایی را دارند در بین آنان فردی که به سلیقه دولت نزدیکتر است و هماهنگ تر است و در این تیم بتواند بهتر بازی کند و فضا برایش تنگ نیست و نشاطش تحت الشعاع قرار نمی گیرد ارجح است نسبت به کسی که با تمام توانایی و شایستگیهای برابر وارد تیم می شود ولی فضا برایش تنگ است و احساس نشاط در فعالیت نمی کند.

 

طبیعی است که انتخاب به آن سمت خواهد رفت ،نمی توان کتمان کرد که تصمیمات در انتخاب سیاسی نیست، نه ، برخی از این تصمیمات حتما سیاسی است. اگر سیاسی به مفهوم عام آن در نظر بگیریم دولت تدبیر و امید در حوزه اقتصاد و فرهنگ و سیاست حرفهایی دارد،در حوزه سیاست داخلی و خارجی حرفهایی دارد، کسانی که طرز تلقی مغایر برنامه های دولت را داشته باشند طبیعتا در این دولت، خودشان نمی توانند ایفای نقش کنند.

این را کتمان نمی کنیم که برخی از تغییرات سیاسی است اما اصل اول شایستگی است و اگر این جایی رعایت نشده است حق است که نسبت به آن تذکر داده شود.شایستگی حرف اول را می زند.

گفتمان سیاسی دولت جدید را چقدر در لغو تحریم ها و رفع و رجوع اقتصادی مردم موثر می دانید؟
پر واضح است که در این دوره 50 روزه ای که به فرموده رییس جمهور به میزان 500 روز در عرصه سیاست خارجی تلاش و به خرج داده شده است شما گشایش در فضای سیاسی کشور و حوزه روابط بین الملل را مشاهده می کنید.

میل و علاقه برای گفت و گو با رییس جمهور در سفر سازمان ملل و میل برای برقراری ارتباط با وزیر خارجه از سوی همه کشورهای دنیا و منطقه کاملا نشانگر این است که آنهایی که تلاش می کردند جمهوری اسلامی را در دوره های پیش در انزوا قرار دهند امروز برخلاف گذشته رفتار می کنند

بالعکس رژیم صهیونیستی که در گذشته با اقبال گسترده تری روبرو بودو هر سال که به سازمان ملل می آمد با یک قطعنامه علیه ایران به خانه برگشت امسال در انزوای کامل قرار گرفت و مورد نقد جدی همکارانش قرار گرفته است .

طبیعی است در چنین شرایطی کیست که نداند رفتار جدید عقلایی سیاسی توسط دولت  اعتدال و خدمتگزار موجبات گشایش شده است و طبیعتا فعالان سیاسی احساس آرامش بیشتری می کنند و فضای کسب و کار آمادگی بیشتری برای شور و نشاط پیدا کرده است .

طبیعتا تا لغو قطعنامه ها و برداشتن تحریم ها  از پیش پای اقتصاد ایران و کاهش فشار از گرده ملت مظلوم ایران که هنوز هم تحت فشار های وحشیانه و ظالمانه غرب و استبداد قرار داریم فاصله زیاد است ولی ما کاملا امیدواریم ظرف مدت مناسبی انشالله فشارها به تدریج به حداقل ممکن کاهش یابد و این را حاصل تدبیر و عقلانیت در عرصه سیاست خارجی می دانیم نه انفعال و عقب نشینی از ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی.

آیا شعار مرگ بر آمریکا حذف خواهد شد؟
آمریکا تا وقنی خصوصیت استکباری دارد و به همه کشورها ظلم می کند نمادی است که مورد عتابه و خطابه همه ملتهای مظلوم جهان خواهد بود و هرگاه از چنین خویی دست بردارد و در جهت حقوق ملت ها  قدم بردارد طبیعی است تداوم این شعار غیر منطقی خواهد شد.

وضعیت سرپرستان وزارتخانه ها در کسب رای اعتماد را چگونه ارزیابی می کنید؟
در این زمینه هم فراز و فرودی را در نوع نگرش نمایندگان در این دوره که سرپرستان مسولیتهایی را دروزارتخانه ها داشتند مشاهده می شود ، تصورم این است رضایت نمایندگان رو به رشد است ورضایت اکثریت آنها نسبت به انجام فعالیتهائیکه در همین دوره کوتاه توسط سرپرستان انجام پذیرفته مشاهده می شود و دولت بسیار امیدوار است که وزرای معرفی شده به مجلس از رای اعتماد نمایندگان برخوردار شودند .

اگر افراد معرفی شده برای تصدی وزارتخانه های بدون وزیر رای نیاورد دولت افراد جایگزینی را مشخص کرده است؟
دولت به هیچ وجه علاقه مند نیست که افرادی که معرفی می کند رأی نیاوردند بدیهی است در هر حال دولت به نظر مجلس احترام می گذارد و چنانچه به دلیل مجلس نظر دیگری داشته باشد در جهت کسب نظر مجلس اقدام خواهد شد.

ظاهراً نمایندگان نسبت به وزیر پیشنهادی علوم اقبال نشان نداده و معتقدند که وی در فتنه 88 حضورداشته است؟
دکتر توفیقی با حضور در جلسات مختلف و کمیسیون های مجلس سئوالات نمایندگان توضیح و پاسخ کافی داده اند و آخرین گمانه ها حاکی از رضایت نسبی اکثریت نمایندگان مجلس است و من امیدوارم از رأی اعتماد مجلس برخوردار شوند تا دولت بتواند با همین سبکی که انتخاب کرده به کار خود ادامه دهد .

بنده با آقای توفیقی در دوره های گذشته سابقه همکاری دارم و اصلا ایشان را چهره تند سیاسی  نمی شناسم . ممکن است در عمل به آقای توفیقی در یک موضوع خاصی کسی انتقادی داشته باشد اما ما برداشتمان این است که در دوره گذشته که در یک مدتی بعد از دکتر معین با وی همکاری داشتیم این نیست.

 

حضور وی در ستاد انتخابات در کنار عارف نشان دهنده باز بودن دید و نگاه روحانی برای استفاده از افکار و اندیشه های گوناگون فکری است. و هم حضور در کنار عارف نشان می دهد توفیقی هم اهل اعتدال و میانه روی در عرصه های گوناگون سیاسی بوده و خدمت کرده اند به هر حال امیدواریم از رای اعتماد نمایندگان برخوردار شوند.


پیش بینی شما از ترکیب مجلس بعدی چیست؟
با توجه به فرصت باقیمانده تا انتخابات مجلس و آثار مثبت عملکرد دولت تدبیر و امید در این مدت مجلس بعدی حتماً مجلس اعتدال خواهد بود ، مجلسی است که فکر و اندیشه و خردورزی و استفاده از خرد جمعی و کار همراه با مشورت و اتقان خواهد داشت. مجلس بعدی معجونی از چپ و راست معتدل در کشور است.

 

این عنوان عنوان عمومی تر است در صحنه سیاسی کشور و بعد برمی گردد به روزهای بعد از پیروزی انقلاب و تاکنون ادامه داشته است. این اسامی تغییر کرده ولی این مفهوم به نظرم مورد شناخت مردم است، فکر می کنم عقلای چپ و راست تشکیل دهندگان مجلس اعتدال در دوره آینده خواهند بود.

به عنوان یک شوخی و سوال پایانی تفاوت محمد شریعتمداری با حسین شریعتمداری در چیست؟
تفاوت در نام کوچکشان است یکی حسین یکی محمد ولی به لحاظ ماهوی تفاوت است، ایشان خوب است و من خیلی بدم./تدبیروامید


ویدیو : محمد شریعتمداری: نمی توانیم در دولت غضنفر داشته باشیم/ کوپن اصولگرایان در دوره احمدی نژاد بیش از اندازه استفاده شد