محمد سلوکی: با آموزش نمی شود مجری شد! : معاون سیما در تازه ترین اظهارنظر خود ...


معاون سیما در تازه ترین اظهارنظر خود از جذب 40 مجری جوان برای شبکه های مختلف تلویزیون خبر داده است. محمد سلوکی، مجری جوان و باسابقه تلویزیون در گفت و گو با «هفت صبح» ضمن تحلیل و بررسی این مساله از دعوت نشدن خود در دومین نشست مجریان سیما گلایه کرد. هفت صبح: معاون سیما در تازه ترین اظهارنظر خود از جذب 40 مجری جوان برای شبکه های مختلف تلویزیون خبر داده است. محمد سلوکی، مجری جوان و باسابقه تلویزیون در گفت و گو با «هفت صبح» ضمن تحلیل و بررسی این مساله از دعوت نشدن خود در دومین نشست مجریان سیما گلایه کرد.

وقتی بدون هیچ دلیلی اجرای برنامه های تخصصی و غیرتخصصی سیما به دست مجریان جوان و کم تجربه می افتد و آنها هم بدون اینکه کمترین تلاشی برای استفاده از تجربیات مجریان پیشین، یک شبه شروع می کنند به رفتن ره صد ساله و استفاده از انواع و اقسام روش ناموفق برای نشان دادن خود، چیزی بیشتر از جمع شدن تدریجی بساط مجریان ستاره و کم توجهی مخاطبان نسبت به برنامه های جدید هم نمی شود انتظار داشت؛ مساله ای که کم کم از درون سازمان، مسوولان بالاتر را هم به این فکر می اندازد که خیلی سریع به فکر چاره بیفتند.

محمد سلوکی مجری تلویزیون , محمد سلوکی , همسر محمد سلوکی

اضافه شدن 40 مجری جدید به جمع معاونت سیما هم شاید یکی از راهکارهای مسوولان برای رفع این مشکل باشد؛ خبری که در «نشست مجریان سیما» از زبان معاون سیما شنیده شد. البته اینکه دلیل "علی دارابی" برای گفتن این خبر، ناموفق بودن مجریان پیشین بوده یا کمبود مجریان سیما هنوز دقیقا معلوم نیست اما با صحبت های بعدی این معاون درباره تخصصی شدن اجراها و آموزش به مجریان جدید، می شد این طور استنباط کرد که قطعا رضایتی از کار مجریان پیشین وجود نداشته اما این مساله که ورود 40 مجری جدید و جوان آیا می تواند در کل به نفع مجموعه صدا و سیما باشد، مساله ای است که آن را همراه با محمد سلوکی، مجری باسابقه سیما بررسی می کنیم.

رابطه جای تخصص و استعداد

اضافه کردن 40 مجری جدید به برنامه های سیما، قطعا نیازمند فکر، هم اندیشی و برنامه ریزی طولانی مدت مسوولان است و قطعا یک شبه نمی تواند اتفاق بیفتد. همانطور که مجریان نسل دومی مثل فرزاد حسنی، ژیلا صادقی، محمد سلوکی و... بعد از تجربه طولانی به این مسیر وارد شده اند. نظر محمد سلوکی هم دقیقا همین است:

«واقعا برایم جای سوال است که وارد شدن 40 مجری جدید با این سرعت به تلویزیون چطور ممکن است عملی شود! من بعد از چند سال تجربه کار تولیدی در خانه فرهنگ نیم رخ و کسب تجربه کنار انواع و اقسام کارشناس حرفه ای، تازه اجازه پیدا کردم یک ساعت در برنامه «کاغذ کاهی» که توسط امین زندگانی اجرا می شد آن هم به عنوان میهمان حضور پیدا کنم. تازه بعد از دو سال و نیم به من اجازه داده شد فقط 10 دقیقه اجرای زنده داشته باشم. آن وقت نمی دانم مجریان جوان، چطور بدون کمترین اطلاعاتی، یک مرتبه می آیند و آنتن زنده را دست می گیرند.»

سلوکی که چندان تمایلی به صحبت درباره این مساله ندارد، بیشترین مشکل را متوجه تهیه کنندگان می داند:

«فکر می کنید الان معیار انتخاب مجریان چیست؟ یک تهیه کننده که حالا به دلایل مختلفی مثل آشنا بودن با مدیر شبکه یا سایر مسائل، یکی از بچه های فامیل، دوست یا آشنا را با خودش می آورد و بدون کمترین اطلاعاتی او را تبدیل می کند به مجری؛ تهیه کننده ای که شاید حتی خودش هم از هیچ تکنیکی سر در نیاورد و اصلا نداند ویژگی های یک مجری خوب چیست؟!»

او این بحث را قطع می کند و می گوید که بیشتر این مسائل، به مناسباتی درون سازمانی برمی گردد و بهتر است دیگر بیشتر از این چیزی نگوید.

به مجری گری نگاه تخصصی نداریم

نبود استانداردی مشخص برای اجرای مجریان، مشکل اساسی است که از نظر سلوکی در بحث مجری گری ما در تلویزیون وجود دارد. او می گوید:

«شاید به ظاهر، استانداردهایی هم برای خودمان درنظر گرفته باشیم اما اول از همه باید ببینیم این استانداردها را چه کسی تعیین کرده؟ آیا تا به حال سراغ یکی از پژوهش های علمی که در تمام دنیا پیرامون این مساله اتفاق افتاده، رفته ایم؟ اصلا یکبار هم که شده از خودمان پرسیده ایم، واقعا در تمام دنیا، چه ویژگی های شاخصی برای مجریان درنظر گرفته می شود؟ چرا هیچ وقت حساسیت مجری گری را با جراحی مقایسه نمی کنیم؟ آیا یکی از ما حاضریم زیر تیغ جراحی فردی برویم که هیچ تجربه ای ندارد و فقط و فقط با ما آشناست؟ متاسفانه هیچ وقت به این نکته نرسیدیم که مجری، همزمان می تواند روی 60 میلیون مخاطب تاثیر داشته باشد و بی توجهی به مقوله مجری گری، حتی می تواند خطرناک باشد!»

کم توجهی در استفاده از مجریان خوب و تاثیرگذار، به نظر او این روزها کاملا به مساله ای سلیقه ای تبدیل شده و تلویزیون هنوز نمی تواند ادعا کند که توانسته مجری ستاره و تاثیرگذار به مخاطبان معرفی کند:

«ما 30 سال است در تلویزیون داریم براساس آرمان هایی که به آنها معتقدیم، پیش می رویم و همه با هم تلاش می کنیم اما چطور می شود بعد از 30 سال چشم باز کنیم و ببینیم هیچ مجری ستاره ای نداریم؟! یعنی به نظر مسوولان هیچ یک از مجریان شایستگی ستاره شدن را ندارند؟! آیا این درست است طبق سلیقه جلو برویم و اگر از کسی خوشمان نیاید و نظرش را مطابق نظر خودمان ندانیم، بدون توجه به موفقیت هایی که او در اجرا دارد و علاقه مخاطبان به او، فقط به خاطر سلیقه خودمان او را از گردونه اجرا حذف کنیم؟!

بهتر نیست یک موقعی با خودمان بگوییم اگر من از اجرای محمد سلوکی خوشم نمی آید باید اول ببینم به اهداف سازمان و برنامه می خورد که او را از گردونه خارج کنیم یا بودنش حتی اگر خلاف میل ما باشد، به نبودنش می ارزد!»

با آموزش نمی شود مجری شد!

بحث آموزش تخصصی و مستمر به مجریان جدید و تبدیل کردنشان به مجریان متخصص، مساله جالب دیگری است که معاون سیما به آن پرداخته. این معاون به این مساله هم اشاره کرده که گویا از این به بعد میزان دستمزد مجریان هم براساس همین تخصص شان داده می شود. این مساله اما به گفته سلوکی، از آن دسته مسایلی است که اصلا آموزش بردار نیست:

«مشکل اصلی ما این است که به فردی می گوییم مجری متخصص که ساده لباس بپوشد، ساده رفتار کند، تحت هر شرایطی لبخند بزند، مدام تعریف و تمجید کند و خوب حرف بزند اما آیا کسی که تمام این مسائل را رعایت کند، صرفا می تواند مجری خوبی باشد؟!

در تعریف مجری گری، به کسی که صرفا خیلی خوب حرف می زند، مجری نمی گویند. او فقط یک گوینده است. کسی که همیشه لبخند می زند، نمی تواند مجری خوبی باشد چون مجری خوب باید بداند کجاها باید لبخند بزند و کجاها باید با یک نگاه، فرصت را به مخاطب واگذار کند تا او تصمیم نهایی را بگیرد. او یک جاهایی باید خنده استهزاء روی لبانش داشته باشد و...

مگر می شود با آموزش مکرر و تخصصی به یک مجری یاد داد که چطور و کجاها باید از روی استهزاء لبخند بزند. اصلا مگر همه مجری ها مثل هم هستند که همگی بتوانند با یک آموزش دسته جمعی، شبیه به هم اجرا کنند؟! اگر قرار است اینطور باشد که دیگر نیازی به 40 مجری جدید نیست، می توانیم یک مجری بیاوریم و از او بخواهیم همه برنامه ها را کاملا یک شکل اجرا کند.»

به نظر این مجری باسابقه، اجرا هنری است که باید به دست فردی با استعداد سپرده شود. کسی که از نظر فیزیکی توانایی اجرا نداشته باشد، با هزار ساعت آموزش مستمر هم نمی تواند به جایی برسد. شاید با آموزش، کسی بتواند به یک کارشناس تبدیل شود که کنار دست یک مجری بتواند اطلاعاتی به مخاطب بدهد اما مجری اصلا!

به مخاطبان مدیونیم!

مجریان نسل دومی که اجرایشان را با شیوه جدیدی شروع کردند و هنوز هم که هنوز است به عنوان مجری ستاره میان مخاطبان شناخته می شوند، تا زمانی که مجریان جدید بتوانند تجربه و آمادگی ورود به این عرصه را پیدا کنند، قطعا می توانند همچنان حضور فعالی داشته باشند اما به گفته سلوکی، او نزدیک به دو سالی می شود که در هیچ برنامه ای اجرا نکرده و حتی برای دومین سال متوالی برای «نشست مجریان سیما» دعوت نشده:

«راستش خودم هم نمی دانم چرا مجری که 12 سال سابقه کاری دارد، دو سال متوالی برای شرکت در نشست مجریان سیما دعوت نمی شود! حتما آنها هم برای خودشان دلایل خاصی دارند اما به نظرم این مساله بیشتر از همه ظلم به مخاطبان است. برای اینکه مجریان هم نسل من به اینجا برسند، هزینه بسیاری خرج شده. قطعا این هزینه ها از جیب ما نبوده و از بودجه مردم خرج شده. فکر می کنم با این انتخاب های جدید و بی فکر، داریم به مردم ظلم می کنیم و به آنها مدیونیم!»


ویدیو : محمد سلوکی: با آموزش نمی شود مجری شد!