متکی:برپایی کنفرانس ترکمنستان... :     متکی:برپایی کنفرانس ترکمنستان نشانگر ...



 

اخبار ترکمنستان , ترکمنستان , کنفرانس اپل

 

متکی:برپایی کنفرانس ترکمنستان نشانگر موفقیت اجلاس خلع سلاح تهران است
عشق آباد - "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، برگزاری کنفرانس بین المللی خلع سلاح در ترکمنستان بلافاصله پس از اجلاس خلع سلاح در تهران را نشانگر موفقیت اجلاس تهران عنوان کرد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار اعزامی ایرنا به ترکمنستان، متکی که در راس هیاتی برای شرکت درکنفرانس بین المللی خلع سلاح آسیای مرکزی و حوزه خزر به عشق آباد رفته است، پس از دیدار با "قربان قلی بردی محمداف" رییس جمهور ترکمنستان در جمع خبرنگاران ، گفت:برگزاری این اجلاس در مدت کوتاهی پس از برپایی اجلاس خلع سلاح تهران نشانگر همگرایی جدی دو کشور برای پیشبردن امر مهم خلع سلاح در منطقه و جهان است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با یادآوری شعار محوری اجلاس خلع سلاح تهران "انژری صلح آمیز هسته ای برای همه ، سلاح هسته ای برای هیچکس"، برپایی اجلاس عشق آباد را نشانگر گسترش این شعار به سراسر جهان برشمرد.
متکی برپایی کنفرانس خلع سلاح در عشق آباد را ابتکار دولت ترکمنستان خواند و گفت:این اجلاس را اجلاس مهمی می دانیم و جمهوری اسلامی ایران دیدگاههای خود را در زمینه خلع سلاح در این اجلاس مطرح خواهد کرد.
وزیر امور خارجه در ادامه به اراده قوی سیاسی روسای جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: گسترش روابط و همکاریهای ایران و ترکمنستان در مسیرخوبی در حال حرکت است.
وی ادامه داد: فکر می کنیم که تسهیل این مناسبات با روان سازی همکاریهای مرزی، گمرکی و کنسولی و همچنین همکاریهای مقامات ذیربط دو کشور برای جلوگیری از فعالیت عناصر سوداگر بویژه در زمینه قاچاق مواد مخدر، می تواند به گسترش بیشتر روابط دوکشور کمک کند.
متکی همچنین با یادآوری مذاکراتی که با رییس جمهور ترکمنستان انجام داد،‌ گفت: ابتکار ترکمنستان در برگزاری کنفرانس خلع سلاح ،اقدام مهمی از سوی این کشور و کمک به تقویت صلح و آرامش در آسیای مرکزی است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توجه به روابط اقتصادی دوکشور ایران و ترکمنستان را از دیگر محورهای مذاکرات خود با رییس جمهور ترکمنستان عنوان کرد و گفت: روابط اقتصادی دوکشور به مرز سه میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است که با اجرای طرح های مربوط به انرژی وخط آهن قزاقستان- ترکمنستان - ایران ، مناسبات بین دو کشور را می توان به رقم مناسب و درخور ظرفیت های دوکشور افزایش داد.
به گزارش ایرنا، متکی هم اکنون در قصر عدالت عشق آباد محل برپایی اجلاس خلع سلاح در ترکمنستان حضور دارد و قرار است دیدگاههای جمهوری اسلامی در خصوص مسایل مختلف و مربوط به خلع سلاح را در این رویداد مطرح کند.
کنفرانس بین المللی خلع سلاح آسیای مرکزی و حوزه خزر دقایقی پیش با سخنرانی قربان قلی بردی محمداف رییس جمهور ترکمنستان آغاز شد.
علاوه بر ایران کشورهای قزاقستان و تاجیکستان نیز در سطح وزرای امور خارجه در این اجلاس حضور یافتند و معاونان وزیران امور خارجه کشورهای قیرقیزستان، روسیه، جمهوری آذربایجان و روسیه همچنین در اجلاس خلع سلاح عشق آباد حضور دارند.


ویدیو : متکی:برپایی کنفرانس ترکمنستان...