متن کامل مصاحبه ویژه با محمد دادکان/سرگرم‏ كننده یعنی اینكه سر مردم را گرم كنید تا به مرغ 8000 تومانی فکر نکنند! :



متن کامل مصاحبه ویژه گل با محمد دادکان:متاسفانه فوتبال در همه کشورهای دنیا یک سرگرمی است اما در كشور ما سرگرم‌كننده!

اگر اوساسونا بیشتر می‌داد نكونام ول نمی‌كرد بیاید استقلال؛منشاء آمدن این پرتغالی‌ها كی‌روش است.؛ فدراسیون فوتبال روی هوا بود اما کی‏ روش آمد و به این فدراسیون قوام داد

 

محمد دادکان , کامل ترین اس ام اس تسلیت ویژه اربعین حسینی , معرفی کامل رشته های مردم شاسی

 

سایت گل- محمد دادکان رییس سابق فدراسیون فوتبال که بعد از برکناری اش از سوی محمد علی آبادی در حین رقابت های جام جهانی 2006 هراز گاهی با مصاحبه های آتشین به صفحه اول روزنامه ها باز می گردد این بار در گفت و گوی مفصل با سایت گل شرکت کرد و به مدت 2 ساعت پاسخگوی سوالاتی بود که این روزها سوژه فوتبال ایرانی است و تیترهای ریز و درشت نشریات ورزشی را به خود اختصاص می دهد.

در این گفت و گوی دو ساعته دادکان درباره بسیاری از موارد از محمد علی آبادی و شرایط فدراسیون گرفته تا محمد رویانیان و قیمت قرارداد بازیکنان پرسپولیس صحبت کرد که برای اهالی فوتبال می تواند جالب باشد.

 

*شما انتقادات زیادی در خصوص ورود مدیران غیرورزشی به حوزه فوتبال كرده‌اید ولی موضوع این است كه ما در ورزش مدیر ورزشی تربیت نكرده‌ایم كه حالا توقع داشته باشیم از آنها در مدیریت ورزش استفاده كنیم.

بله، درست است که در ورزش مدیر تربیت نكرده‌ایم، اما در هیچ جای دیگری هم مدیر تربیت نكرده‌ایم. من از شما یک سوال می‌كنم؛ مگر این‌ها مدیر هستند كه وارد ورزش شده‌اند؟

* ولی آنها در پست‌هایی كه داشته‌اند موفق بوده‌اند. یا لااقل تجربه مدیریتی داشته‌اند.

ما از کجا می‌دانیم كه موفق بوده‌اند؟ باید از كسانی كه در حوزه آنها تخصص دارند بپرسیم. متاسفانه جایگاه ورزشی، جایگاهی شده كه همه به آن دست اندازی می‌كنند و هر کسی را که دوست دارند می‌آورند.

*یعنی شده حیاط خلوت مدیران بیرون مانده از ارگان‌های دیگر...؟

بله، حالا نمی‌گویند كه این مدیر توانایی دارد یا نه؛ تئوری آنها این است كه این مدیر «از ما» باشد نه «بر ما». یعنی اگر مدیری كاربلد باشد اما با آنها نباشد، او را نمی‏آورند. برایشان مهم است آدمی بیاورند كه فقط با آنها باشد.

می‌خواهند كسی باشد كه تفکراتش همسو با خود مقامات باشد؛ آن فرد می‌گوید آدم‌هایی را می‌گذارم كه هر چه ضعیف و ناتوان باشند اما برما نباشد. حالا اگر جایی كه این مدیر را گذاشته‏اند از بین برود، باز هم برایشان مهم نیست.

*قبول دارید اگر این افراد سیاسی -یا افراد خارج از فوتبال- نیایند در بین فوتبالی‌ها هم مدیر خیلی كم داریم؟

قبول دارم. اما اینطور هم نیست كه فكر كنیم این‌هایی كه می‌آیند قوی‌تر از ورزشی‌ها هستند. فقط به آنها پول می‌دهند و به ورزشی‌ها پول نمی‌دهند! من اسم هیچ كسی را تا آخر مصاحبه‌ام نمی‌آورم اما مردم می‌توانند بفهمند منظورم با كیست؛ در همین دو باشگاه برتر ما، یعنی اگر دو نفر مدیر ورزشی بگذارند از این‌ها بدترند؟ خیلی هم از این‌ها بهترند! ولی امكانات این‌ها را به ورزشی‌ها نمی‌دهند.

*پس شما معتقدید مدیران ورزشی هم بر اساس قاعده خودی و غیرخودی انتخاب می‏شوند؟

بله. نمونه‏اش همین مدیری كه آمده كلی هزینه كرده و شده مدیر هزینه! من از همین الان به شما قول می‌دهم سال آینده همه این‌ها ول می‌كنند می‌روند و دیگر هیچ كس نمی‌تواند كار را جمع كند.

*چرا فكر می‌كنید مدیران دو باشگاه برتر ما سال آینده دیگر نیستند؟

برای اینکه دوره‌شان تمام می‌شود و دیگر هم كسی این‌ها را سركار نمی‌گذارند. وقتی‌ این‌ها رفتند معلوم می‌شود كه این مدیر برای خدمت كردن در باشگاه مطرح كشور آمده بود یا بقای خودش یا كارهای سیاسی كاری ... پولی كه الان در این باشگاه هزینه می‌شود سال بعد دیگر وجود ندارد و بعد از اینها دیگر كسی نمی‌آید این طوری پول بدهد. این‌ها هم كه از ارث پدر و مادری‌شان نمی‌دهند!

*بگذارید راحت بپرسیم؛ یعنی به خاطر اینكه سال انتخابات است این هزینه‌ها صورت می‌گیرد؟

دقیقا برای همین است كه هزینه سرسام‌آور می‌كنند. وگرنه چرا در این 7سالی كه بودند این طور هزینه نكردند؛ من از شما می‌پرسم چرا؟ آیا این سوال ضدنظام است اگر كسی از آنها بپرسد؟! متاسفانه همه خبرنگاران هم توی این باد خوابیده‌اند و كسی نمی‌آید این سوال را بپرسد. آیا این پول‌هایی كه هزینه می‌شود برای بقای این دو باشگاه است؟ دو باشگاه صنعتی دیگر هم همین وضع را دارند. اگر برای بقا است خب بروند تیم پایه‌ای درست كنند. الان 8 سال است این‌ها آمده‌اند اگر آن زمان یك تیم 12 ساله درست كرده بودند الان 20 ساله شده بودند.

*اگر واقعا اینها سیاسی است و به خاطر نزدیکی به انتخابات، پس چرا دوره قبل سر انتخابات از این هزینه‌ها نشد؟ در صورتی كه امسال، سال آخر دولت است و این هزینه‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد.

چرا نكردند؟ سال قبل هم از این هزینه‌ها می‌كردند ولی در این حجم نكردند. اینطوری بگویم بهتر است.

*واقعا اینگونه هزینه كردن چه دلیلی دارد؟

دلیلش این است كه هیچكس بعد از آنها نتواند كار كند؛ حالا که قرار است بروند می‏خواهند کاملا همه چیز را خراب کنند و بعد تحویل نفر بعدی بدهند.

*یعنی این هزینه‌ها برای تخریب است؟

صددرصد مطمئن باشید كه برای تخریب است. اگر می‏خواستند چیزی را درست کنند که راهش این نبود. راهش این بود که 8 سال پیش این‌ها یك مدیری می‌گذاشتند تیم‌های پایه‌ای این دو باشگاه را درست كند. وزیر ورزش اگر آن زمان تاكید كرده بود که بروند روی نوجوان ها کار کنند نوجوان 13 ساله الان می‌شد 20 ساله و این یعنی ساختن و صرفه‌جویی در هزینه. چرا شما خبرنگارها این مسائل را بازگو نمی‌كنید؟ باز دوباره من باید بیایم و واقعیت‌ها را بگویم؟ با رفتن مدیر دوباره بازیكنان جدید می‌آیند و چرخه سازندگی همچنان متوقف خواهد ماند.

*به نظر شما با این خریدها سال آینده وضعیت این باشگاه‏ها به چه شکلی درمی‏آید؟

بگذار با یک سوال جوابت را بدهم. بازیكنی كه امسال به فلان تیم  آمده (و می‌گوید من به خاطر عشق پرسپولیس آمده‌ام!) یك میلیارد و دویست میلیون گرفته. سال آینده بر اساس تورم باید 40درصد هم بیشتر بگیرد. شما  40درصد روی این پول بگذارید می‌شود یك میلیارد و 700میلیون! چه کسی می‏تواند این پول را بدهد؟ بنابراین همه چیز به هم می‏ریزد. به خدا همین‌طور است كه می‌گویم. بنویسید تا جامعه بیدار شود و آدم‌هایش را بشناسد. مرا خوب بشناسد كه من خواستم خدمت كنم یا خیانت كنم؟ چه كسی می‌تواند این پول را سال آینده بدهد؟!

*و بنابراین سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هیچی. این باشگاه‏ها که کلی بدهکاری دارند. خود این‌ها هم یكسری بدهی به آن اضافه می‌کنند و می‌روند. آن وقت شما دیگر ببینید تیم مطرحی به اسم این دو تیم وجود دارد! همه كارشان با هدف است. یكی مثل من الان اینها را می‌گوید و همه انتقاد می‌كنند. ولی من می‌دانم پس فردا كه این‌ها رفتند شما خبرنگاران در روزنامه‌هایتان می‌نویسید. شما 10 ماه دیگر كه لیگ تمام شد به حرف من می‌رسید.

* ولی مردم که از عملكرد آنها راضی هستند!

این كارشان هم موقتی است. می‌خواهند به مردم بگویند این بازیكنان را ما آورده‌ایم. وگرنه شما از یك پرسپولیسی اصیل بپرسی اصلا موافق نیستند كه این بازیكنان به پرسپولیس بیایند، این‌ها كه پرسپولیسی نیستند. آنهایی كه سرشان را جلوی توپ می‏گذاشتند و پای‏شان را می‌دادند تا پرسپولیس گل نخورد حالا کجا هستند و چه كار می‌كنند؟

*یعنی می‌گویید بازیكن ملی‏پوش ما در سال 91 هم مثل 4 سال پیش پول بگیرد؟ این تورمی که در همه بخش‏ها هست در فوتبال تاثیری ندارد؟

این تورم را چه کسی درست كرده؟ همین مدیران غیرورزشی این بساط را برای فوتبال درست كرده‌اند. برای اینكه خودشان بمانند رفتند پول‌های بی‌حساب را وارد فوتبال کردند. به بازیكنی كه 50 میلیون می‌ارزید 200 میلیون دادند. كی این سقف‌ها را بالا آورد؟

*خب همین مدیرانی كه شما از آنها انتقاد می‌كنید در فدراسیون شما هم پست داشتند. سقف را عزیزمحمدی و منشور را علیپور وارد این فوتبال كردند. اینها را شما وارد فوتبال کردید.

بله، اینها را من آوردم اما نه برای این پُست‏ها. جایگاه آنها در دوره من جای دیگری بود. نمی‌خواهم از بحث اصلی جدا شوم. آنها آمدند خودشان سقف را گذاشتند اما نتوانستند جلویش را بگیرند و خودشان در موضوع حل شدند. مدیری که سقف 350میلیون تومان را گذاشته خودش می‏داند کسی این سقف را رعایت نمی‏کند. اما توان این را ندارد که جلوی این کار بایستد! باید می‌ایستادند، امتیاز كم می‌كردند و این موج را مهار می‌كردند. ولی موج آمد و آن مدیر را خورد. چون خودش ضعیف بود. فقط می‌خواست در جایگاهش بماند. وگرنه می‌آمد و مقابله می‌كرد، حتی اگر بركنار می‌شد.

* برگردیم به بحث اصلی، این هزینه‌های هنگفت در باشگاه پرسپولیس به نظر شما چرا ورزشی نیست؟

اصلا این مدیری كه آمده در این باشگاه دارد كار سیاسی می‌كند نه ورزشی، من اصلا با انتخابات كاری ندارم. می‌گویم این‌ها كارشان و عملكردشان سیاسی است و هیچكدام ورزشی نیستند. اگر مدعی هستند بیایند تا رو در رو بحث کنیم، اصلا وجودش را ندارند در حوزه بحث رو در رو صحبت كنند.

*دارید به کی پیشنهاد مناظره را می‌دهید؟

اصلا نمی‌آیند جلو برای مناظره. من حاضرم این‌ها بیایند در یك برنامه زنده تلویزیونی مناظره كنیم و بگویم پول‌ها را از كجا می‌آورند و به كجا وابسته‌اند. 10هزارتومان هم از جیب خودشان یا پدر و مادرشان خرج نکرده اند. نمی‏خواهم مثل بعضی‏ها بگویم بیت‌المال و از این حرف‏ها. من این حرف‌ها را بلد نیستم. پول‌های یامفتی را به آقایان می‌دهند و آنها هم هزینه می‌كنند.

*چه كسی این پول‌ها را به آنها می‌دهد؟

دولت.

*چرا دولت این پول‌ها را می دهد؟ مگر این پول‏ها نظارت یا حساب و كتاب ندارند؟

نظارت و سازمان بازرسی و این‏ها که دنبال رئیس اصلی نمی‏روند. اگر مثلا قاچاق سیگار اتفاق بیفتد، نظارت و بازرسی و این حرف‏ها سراغ سیگارفروش کنار خیابان می‏روند اما سراغ آنکه تریلی تریلی سیگار وارد می‏کند نمی‏روند. این‌ها دنبال رئیس اصلی كه نمی‌روند، فقط آن سیگارفروش باید نظارت شود! برای من 13 بازرس فرستادند ولی چه کسی می‌رود دنبال پرونده بازرسی از سازمان تربیت بدنی؟ این‌ها را بنویسید تا مردم روشن شوند. هیات تحقیق و تفحص 6 سال است که دارد تحقیق می‏کند. آنهایی كه می‌خواستند تحقیق و تفحص كنند دوره‌شان تمام شد و الان در شهرهایشان نشسته‌اند. پس نتیجه این تحقیق و تفحص چی شد؟ ولی دوره من اگر بود سرم را می‌بریدند توی این مملكت! رئیس هیات تحقیق و تفحص خودش به من زنگ زد؛ الان من كه به شما می‌گویم خودش می‌داند. به من زنگ زد که آقای دادكان من می‌خواهم گزارش هیات را در صحن علنی مجلس بخوانم ولی تهدیدم كردند كه این هیات كارش را به سرانجام نرساند. من هم در جوابش گفتم مگر می‌خواهی عمر نوح كنی. خوب برو اعلام كن به رسانه‌ها بگو! لابد به من می‌گویی كه من اعلام كنم. خودت برو اعلام كن.

بله؛ اگر محمد دادكان بود سر دروازه شهر دارش می‌زدند. در دوره من 13 گروه بازرس خصوصی و دولتی برای من فرستادند چی شد؟ حالا بعضی‏ها می‌گویند این حرف تكراری است ولی شما پرسیدید من هم مجبورم دوباره تكرار كنم. همیشه این گروه بازرسی و تحقیق و تفحص برای رده‌های دوم و سوم است.

*این انتقادات را شما در حالی نسبت به دولت مطرح می‌كنید كه خودتان در یك دانشگاه دولتی مشغول تدریس هستید.

من از همه بیشتر نظام را دوست دارم.اما دلم می‌سوزد كه این حرف‌ها را می‌زنم. من هم می‌توانم موج‏سوار باشم و در جهت حركت آب شنا كنم و حرف هم نزنم. مربی هم نیستم كه حرف نزم و صبح بروم 400، 500 میلیون بگیرم. نه دنبال پست هستم، نه مربی‌ام. همه این‌ها را داشته‌ام. اگر هم بخواهیم بگوییم گوشه‌ای از زندگی هر كسی بخش مالی است، خدا آن قدر به من داده كه دست نیاز به سوی كسی دراز نكنم

*ولی خیلی از ورزشی‏های ما خیلی راحت مجذوب همین مدیران سیاسی می‌شوند، مثل علی پروین كه با این همه اعتبار زیر نظر رویانیان كار می‌كند.

نه، آنها دنبال آدم‌های سیاسی نیستند، اما این طوری بار آمده‌اند و مسائل مالی باعث زانو زدن‏شان شده است. خیلی از پیشکسوت‏ها هم هستند که تن به این کارها نداده‏اند. اجازه بدهید یك جلمه بگویم تا بهتر متوجه شوید؛ می‏گویند «ای پرده! برقص و خوشرقصی كن كه هنوز پنجره باز است.» كسانی كه مطلب مرا بخوانند متوجه می‌شوند منظورم چیست. این آدم‌ها مثل آن پرده هستند كه اگر در را ببندی و بادی نیاید موجودیت‌شان تمام می‌شود.

*مگر پروین چه نیازی دارد كه چشمش به پول رویانیان باشد؟

من اول مصاحبه گفتم اسم نمی‌برم... مردم می‌فهمند من چه می‌گویم. پروین همبازی و پیشكسوت من است و احترامش واجب. ولی خب باید در یك مواقعی شروع كند به حرف زدن. حالا چه دلیلی دارد پروین (یا پروین‌های پرسپولیس) با آن همه سابقه سكوت می‌كنند؟ اگر من حرف نمی‌زدم همین پرسپولیس را می‌دادند به من كه بشوم مدیرعاملش، ولی گفتم قبول نمی‌كنم. چطور می‌شود این‌ها هر كاری دستشان بدهند می‌كنند؟ همان پیشكسوتی كه الان بیرون است و از سرپرست تیم انتقاد می‌كند اگر صبح بگویند بیا جای این آقا می‌رود ولی دنبال این نیست كه بگوید اگر بروم چه چیزی برای پرسپولیس درست می‌كنم؟! فقط مصاحبه می‌كنند برای بودن...

*شما چرا مدیرعاملی پرسپولیس را برای ساختن قبول نكردید؟

من صد سال هم نمی‌روم! من اصلا این‌ها را قبول ندارم در زمینه ورزشی كه بخواهم با آنها كار كنم. چرا دروغ بگویم به مردم؟ آن آدمی كه قرار است حكم بدهد به من برای پرسپولیس خودش اختیاردار نیست. از جای دیگری دستور می‌گیرد.

*اگر شما می‌رفتید برای كار در پرسپولیس اختیار تام نداشتید؟

مگر من فدراسیون فوتبال بودم هر روز با من چه كار می‌كردند؟ می‌گفتند جزیره خودمختار است. آن هم آدم‌هایی كه اگر بگویم در سر آدم مغز به اندازه مچ دست است در سر آنها در زمینه ورزشی آن مچ دست اندازه گردو هم نیست! حالا این‌ها می‌خواستند در ورزش اظهارنظر كنند. آقایان جاهایی مدیر بوده‌اند كه یك عكس 4×3 هم از آن نیانداخته‌اند. حالا آمده‌اند در ورزش می‌بینند می‌توانند حرف بزنند و عكسشان در صفحه اول روزنامه‌ها چاپ شده. اگر قرار بود آدمها را بر اساس توانایی انتخاب کنند تو نفر هزارم هم نمی‏شدی ولی می‌آیند تو را می‌گذارند نفر اول. آن وقت دوست داری قهرمانان و تحصیلكرده‌های ورزشی بیایند زیر دست شما! شما بدان منی كه بیرون نشسته‌ام و انتقاد می‌كنم بیشتر احترام گذاشته‌ام تا آنهایی كه آمده‏اند زیردست شما كار می‌كنند. باید بدانی كسی كه می‌آید حكم تو را می‌پذیرد اصلا تو را قبول ندارد. به خاطر شرایط اجتماعی و مسائل مالی حاضر شده بیاید زیر دست تو.

البته من مخالف این نیستم كه مدیران غیرورزشی بیایند. گاهی لازم است بیایند اما چهار تا خبره را بگذارند كنارشان و اظهارنظر غیرتخصصی نكنند. مگر صفایی فراهانی غیرفوتبالی نبود؟ متاسفانه آدم‌هایی را می‌آورند كه از خودشان ضعیف‌تر هستند.

*شما بحث آدم‌های قوی را مطرح كردید. دوره شما آدم‌های قوی زیردست شما كار می‌كردند یا آدم‌هایی كه بله قربان گو بودند؟

كسی زیردست من نبود، همه كنار من بودند. بله كه قوی بودند. یعنی شما می‌خواهی بگویی تیمسار نوآموز و پهلوان آدم‌های ضعیفی بودند؟ احمد خداداد آدم ضعیفی است؟

*اما از همان تیم هنوز در فوتبال مشغول هستند...

بله، این‌ها در تیم كاری من بودند ولی مسئولیت‌شان چه بود؟ مگر در سیاستگذاری‌های فدراسیون من نقش داشتند؟ اینها زمان من مگر می‌توانستند در مورد منشور و اخلاقیات حرف بزنند؟ شما برو ببین زمان من كسی یك خط در این موارد حرف زده؟ آن زمان من موارد اخلاقی را خودم حل و فصل می‌كردم.

*فكر می‌كنید فضای كنونی كه شما منتقد آن هستید با رفتن چند نفر درست شود؟

فضای كنونی فوتبال و ورزش كشور فضای كاذب و ملتهبی است. این‌ها كه رفتند معلوم می‌شود. من برای شما یك مثال غیرفوتبالی می‌زنم. ببینید در بخش مسكن چقدر سازندگی شده، یكی از كارهای مثبت دولت وجدانا همین مسكن مهر است ولی چه كاری را در جامعه صورت داده؟ چقدر توانسته جلوی تورم مسكن را بگیرد؟ هیچی! چون كار كارشناسی نیست. وگرنه چه دلیلی دارد این همه ساختمان ساخته شود ولی جلوی تورم مسكن گرفته نشود؟ این را گفتم تا برگردم به بحث ورزشی. شما خواهی دید سال آینده باشگاه پرسپولیس را هیچ كسی نمی‌تواند اداره كند. تمام این هزینه‌ها فقط برای بقای مدیران است. این پول‌ها را می‌دهند كه بگویند من این‌ها را آورده‌ام؛ مگر مدیریت كردی كه این‌ها را آوردی؟ پول دادی! از قول من بنویسید، حتی یك نفر هم از این‌هایی که آوردی پرسپولیس نیستند. هر كسی بیشتر می‌داد می‌رفتند آنجا. سال آینده كه پول توی باشگاه نیست معلوم می‌شود این‌ها پرسپولیسی هستند یا نه.

*اما در دوره شما هم در زمینه برنامه‏های بلندمدت اتفاقی نیفتاد و زیرساخت‌های مناسبی درست نکردیم. الان اینها حداقل برای هوادار ویترین قشنگی درست كرده‌اند!

یك ویترین مصنوعی درست كرده‌اند. شما چرا می‌گویید زیرساخت درست نكردیم؟ من پایگاه استعدادیابی در 33 استان كشور درست كردم. 10 سال پیش فقط ماهی 7 میلیون تومان خرج تغذیه بازیكنان می‌شد كه ماهی 10 روز می‌آمدند در آكادمی فوتبال و اردو می‌زدند.

*آن پایگاه‌ها چه بازدهی داشتند؟

کریم انصاری‌فرد، محسن مسلمان، حاج صفی، علیرضا حقیقی، بختیار رحمانی و ... این‌ها مال دوره ما هستند. شما بگو الان كدام استعداد ظهور كرده؟ چرا نسبت به دوره ما كم لطفی می‌كنید؟ مدیران بعدی آمدند و آن پایگاه‌ها را به هم زدند. شما از مربی آینده‌سازی مثل علی دوستی سوال كنید و زیر مصاحبه من چاپ كنید، از دوستی كه خودم آوردم و كارش هم عالی است. بپرسید آیا حتی یکی از آن پایگاه‌ها الان وجود دارد. ایشان صادقانه هر چه گفت من قبول می‌كنم. درست است. ویترین، رفتن به جام جهانی است كه رفتیم ولی به والله برای من درجه اول این پایگاه‌های استعدادیابی بود. خدا شاهد است خودم همه تمرینات‏شان را می‌رفتم، تیم نونهالان كه رفت ازبكستان و موفق هم شد ساعت 3 صبح رفتم استقبال تا بدانند چقدر برای من مهم هستند. به خدا اگر تیم امید می‌آمد نمی‌رفتم ولی برای 13 ساله‌ها رفتم. تازه زمانی كار را گرفتم كه دو سال محروم بودیم ولی كار را شروع كردیم. ما فوتبال را خودكفا كردیم. این درست که بخشی را بازار كمك كرده اما بخش بازاریابی ما هم فعالیت زیادی داشت و حتی از جوراب تیم ملی هم پول درآوردیم.

*اگر شما 10 ماه دیگر به فوتبال برگشتید باز هم با آن سیستم فردمحور كار را دنبال می‌كنید؟ با همان روشی که همه کارها را خودتان شخصا انجام می‏دادید؟

قطعا آدم تغییر می‌كند. ما هم جای انتقاد زیاد داشتیم. شما بدان اگر كار جلو برود انتقاد دارد، اگر عقب بماند منتقد دارد، ولی اگر وسط بمانیم كسی كاری ندارد. به اعتقاد من فدراسیون من هم ایراد داشت و اگر برگردم اصلاح می‌كنم.

*در دوره شما بحث مبارزه با دلالی و این مسائل به این شكل وجود نداشت. یعنی آن زمان دلالی نبود یا شما مبارزه نمی‌كردید؟

چرا، در دوره ما هم بود. اما من سعی می‏کردم جلوی رشد قیمتها را بگیرم که اگر نمی‌گرفتم همان زمان رقم قراردادها بالا می‌رفت. مثلا من به مربیان تحت قرارداد در تیم ملی رقمهای متناسبی می‏دادم. همین محمد مایلی‌كهن 15 میلیون گرفت، حسین فركی 13میلیون گرفت. می‌خواهم بگویم ما باعث این رشد فزاینده نشدیم. همایون شاهرخی با آن همه اسم و رسم به عنوان سرمربی تیم ملی، پاس و ... 15 میلیون قراردادش بود. به والله این رقم‌ها مال صدسال پیش هم نیست مال 7 سال پیش است. حالا می‌گویند باشگاه‌ها اما من به باشگاه‌ها كاری ندارم. شما ببین بعد از من در تیم ملی آقای علی دایی چقدر گرفت، آقای قلعه‌نویی چقدر گرفت همه بالای 300،400 میلیون گرفتند. كی این كارها را كرد؟ من كردم؟ تقصیر از رئیس فدراسیون هم نیست. همه این‌ها زیر سر وزارت ورزش و سازمان تربیت بدنی سابق است. تمام مشكلات و بدبختی‌های فوتبال ما زیر سر رئیس سابق سازمان تربیت بدنی است. شما را به پیمغبر قسم‌تان می‌دهم بروید تیترهای آن زمان روزنامه‌ها را در بیاورید كه بعد از رفتن ما گفتند می‌خواهیم سازندگی كنیم، فوتبال را سالم كنیم و اخلاقیات را بیاوریم. آن تیترها را بگذارید كنار تیترهای روزنامه‌های امروز ببینید این شعارهای 7 سال پیش كه با رفتن من وعده داده بودند حالا به كجا رسیده‌اند. مگر نگفتند 10 تا تیم ملی می‌خواهیم درست كنیم و لیگ را 24 تیمی كنیم؟ یادتان هست که در پرونده نفت آبادان من تحت هیچ شرایطی اجازه ندادم تیمهای لیگ را از 16 تیم بالاتر ببرند، اما بعد از من نفت را آوردند و لیگ را 18 تیمی کردند، حالا از ترس مربی تیم ملی می‌خواهند دوباره 16تیمی كنند. اخلاق در این 7 ساله از بین رفت. دلالی و فساد در اوج است. یك ورزشگاه یادگار امام و نقش جهان اصفهان را نتوانستند درست كنند. فقط آمار دروغ به مردم می‌دهند.

اگر شما بودید دایی و قلعه‌نویی را سرمربی تیم ملی نمی‌گذاشتید؟

دایی و قلعه‌نویی برایشان زود بود که سرمربی تیم ملی شوند. اگر من بودم اعلام می‌كردم علی دایی می‌تواند كنار مربیان بزرگ فوتبال به عنوان یك کمک مربی فعالیت كند تا آن تجربه لازم را به دست بیاورد. علی دایی را اگر حفظ می‌كردند و شخصیت ورزشی‏اش را به آن زودی خراب نمی‌كردند الان مربی بزرگی بود. حالا خدا را شكر كه دایی دوباره خودش را بازسازی كرد.

*ولی آن اتفاقات تیم ملی به دایی ضربه سنگینی زد.

دایی خیلی زود سوخت، او در برنامه 90 گفت از دادكان معذرت خواهی می‌كنم كه به من گفت نرو، ولی رفتم. راست می‏گفت. من گفتم علی جان نرو، می‌خواهند تو را خراب كنند، می‌خواهند پشت تو پنهان شوند. با دایی کار سیاسی كردند. پشت دایی پنهان شدند که اگر ایران باخت همه به دایی توهین كنند كه موفق هم بودند در این كار.

*با این حساب الان هم ویترین فدراسیون كی‌روش است و تمام ناتوانی‌ها پشت اسم كی‌روش پنهان شده است؟

الان كی‌روش همان كاری را می‌كند كه دایی آن زمان كرده تا با آمدن خودشان ضعف‌های فدراسیون را بپوشانند. اما دایی الان این تجربه را دارد.

* در خصوص انتخاب سرمربی تیم ملی رئیس جمهور هم نظر می‌دهد؟

بله! در نهایت با ایشان هم مشورت می‌كنند.

*در دوره شما هم بود؟

نه، زمان من خدا شاهد است كه این طور نبود.

*آیا حضور کی روش در تیم ملی نعمتی برای  فدراسیون است؟

شك نكنید. فدراسیون فوتبال روی هوا بود اما کی‏روش آمد و به این فدراسیون قوام داد. مردم را كشیدند سمت كی‌روش و دیگر كسی نیامد بپرسد جوانان، نوجوانان و امیدها چرا حذف شدند. البته به نظر من هم كی‌روش خوب است. اما آیا كی‌روش باید این همه اختیارات داشته باشد؟ سرپرست را خودش بگذارد؟ خودش تیم دعوت كند؟ خودش به خودش مرخصی بدهد؟ برود و 2 ماه پیدایش نشود؟ نباید به این مربی اینقدر اختیارات داد.

*با آمدن كی‌روش هجوم مربیان پرتغالی به فوتبال ما زیاد شد...

بله، بالاخره از كی‌روش می‌پرسند و او هم هموطنانش را معرفی می‌كند. منشاء آمدن این پرتغالی‌ها كی‌روش است.

*به نظر شما این تیم ملی امیدواركننده ظاهر شده؟

در مورد تیم ملی باید همه امیدوار باشیم که به جام جهانی صعود كند و در جهت ساز مخالف هم حركت نكنیم. ولی كار، كار سختی است. من به عنوان یك كارشناس اینجا باید یك چیزی را به فدراسیون بگویم و امیدوارم این مصاحبه را بخوانند. ضمن احترام به كی‌روش و فدراسیون، این‌ها فكر می‌كنند ازبكستان رقیب ایران است ولی نباید از قطر غافل شوند. رقیب ما برای دومی در این گروه قطر است نه ازبكستان. در تلویزیون دیدم مسئولان گفتند ازبكستان را ببریم شانس داریم اما این طور نیست. فدراسیون اصلا ازبكستان را مثل لبنان نباید به حساب بیاورد. ایران فقط باید قطر را در دوحه حذف كند تا به صعود امیدوار باشد. این‌ها الان فقط به ازبكستان فكر می‌كنند.

برای صعود باید حداقل 15 امتیاز بیاوریم. باید این را بدانیم كه اگر 15 امتیاز نیاوریم دوم هم نمی‌شویم. صعود از این مرحله یك محاسباتی دارد. اصلا بازی با كره جنوبی در شهر سئول را باید باخت فرض كنیم و فشار را از روی تیم ملی برداریم. چون ایرانی‌ها در فشار می‌بازند. باید قبل از رفتن به كره 15 امتیاز را به دست آوریم.

* با برگزار نشدن جام حذفی موافق هستید؟

نه! زمان ما دوشنبه لیگ برگزار می‌شد، همان شب می‌رفتیم قطر برای بازی و چهارشنبه قطر را می‏بردیم. نه مثل الان كه یك ماه لیگ را تعطیل می‏کنند برای اردو. این حرف‌ها بهانه است. لیگ را یك ماه تعطیل می‏کنند كه چه بشود؟ شما كه تیم‌ات را می‌شناسی و استعدادی نمی‌خواهی پیدا كنی. شما تحت هر شرایطی تیم ملی را با تركیب رحمتی، حسینی، عقیلی، منتظری، پولادی، حیدری و ... به زمین می‌فرستی. شما كه مهره‌هایت را شناخته‏ای و هر جوری انتخاب كنی همین 25 بازیكن را انتخاب می‌كنی! پس چه دلیلی دارد که بازی‏های باشگاهی را تعطیل كنی و اردوی بلندمدت بگذاری؟

*با این حساب فدراسیون فوتبال به زیرمجموعه كی‌روش تبدیل شده! اینطور نیست؟

فدراسیون فوتبال دارد همه چیز را فدای این می‌كند كه به جام جهانی برود. اگر این اتفاق بیفتد هیچ اشكالی ندارد، اما اگر من بودم حذفی را هم برگزار می‌كردم و اگر به تیم ملی فشار می‌آمد حذفی را بدون ملی‌پوشان برگزار می‌كردم.

*برای حذف جام حذفی AFC باید اجازه بدهد؟

این دیگر چه حرفی است؟ این حرف‌ها من درآوردی است. ای اف سی مگر می‌تواند به شما بگوید حذفی برگزار كن یا نكن! چه ارتباطی به ای اف سی دارد؟ من از شما یك سوال می‌كنم، مگر كره شمالی لیگ و جام حذفی دارد؟ چرا كسی از آنها این مسائل را نمی‌پرسد که در آسیا هم نماینده دارند.

*ایران می‌ترسد نماینده‌هایش در لیگ قهرمانان آسیا كم شود؟

چرا بترسد؟ به ای اف سی چه ارتباطی دارد؟ خود فدراسیون نامه می‌زند كه من دو تا از لیگ می‌فرستم یكی از حذفی. حالا می‌تواند نامه بزند كه سه تا را از لیگ می‌دهم. شما داری كاری می‌كنی كه آنها برای شما تعیین تكلیف كنند. اصلا مسابقات داخلی است این حرف‌ها نیست كه نامه زدیم به ای اف سی.

*از فضای جام حذفی خارج شویم. امسال دوباره ماجرای بازی در ماه رمضان به شكل دیگری مطرح شده است. شما به عنوان یك فرد مذهبی چه نظری دارید؟

به خدا آن آدمی كه این حرف را زده زودتر از همه در لیگ شركت می‌كند. این حرف‌ كه «اگر علما دستور بدهند بازی می‏کنیم» فقط برای حاشیه درست كردن و مطرح شدن است. این حرفها را می‏زنند که روی جلد روزنامه‌ها باشند. جو خبری درست می‌كنند برای اینكه باشند، حتی جو منفی! حالا شما ببینید اگر این اتفاق افتاد بدانید جدی گفته! حالا همه‌شان كارشناس مذهبی هم شده‌اند. من زمانی گفتم نمی‌گذارم صنعت نفت آبادان لیگ برتری شود چه حرف و حدیث‌هایی برای من درست كردند. دادگاه، كلانتری و وزارت اطلاعات آمدندكه صنعت نفت تیم منطقه محروم است. گفتم این مسائل هیچ ربطی به فوتبال ندارد و نگذاشتم بالا بیاید. بعد ازمن لیگ را 18 تیمی كردند و صنعت نفت را بالا آوردند. شما دیدید همان تیم منطقه محروم 10 میلیارد هزینه کرد و دوباره سقوط كرد. رئیس سازمان آن زمان گفت لیگ را 24 تیمی برگزار می‌كنیم و دیدید حالا زیر 18 تیمی‌اش هم مانده‌اند.

*خیلی جالب است؛ شما حاضر نیستید یک مصاحبه‌ را بدون صحبت علیه علی‌آبادی به پایان ببرید. در صورتی كه او در مصاحبه‌ای گفته بود در مورد شما اشتباه كرده است؟

این کافی نیست. اشتباهات علی ‏آبادی ببینید چه ضربه‌ای زد به فوتبال! تیم ملی ایران پانزدهم دنیا بود ببینید الان كجاست. من با علی ‏آبادی چه مشكلی دارم؟ علی ‏آبادی‌ها و تفكر علی‌آبادی نباید در ورزش باشد. آقای عباسی‌ها، سعیدلوها نباید بیایند. خودشان متوجه شده‌اند كه بازی خورده‌اند. این تفكر و آدم‌هایش هیچ چیز از ورزش نمی‌دانند. نه تخصص داشتند، نه دانش و نه تجربه‌. به صرف اینكه با آقای رئیس‏ جمهور رفیق هستند و جای دیگری هم نیست آنها را می‌گذارند در این پست.

*به نظر شما بهترین بازیکنان ایران چقدر می‌ارزند؟

به امام زمان، به امام زمان، هیچكدام نباید بیشتر از صدمیلیون تومان پول بگیرند. دارید ضبط می‌كنید دیگر؟ به خدا 100 میلیون را هم زیاد گفتم!

*نسبت به قیمت جهانی اگر حساب کنیم صد میلیون هم دیگرخیلی کم است. بالاخره شما خودتان فوتبالی هستید. این‌ بازیکن‏ها در لیگ امارات یا مثلا دسته دو آلمان كه می‌توانند بازی كنند؟ آنجا بیشتر از این حرفها می‏گیرند.

حرف خوبی زدی. بگذار بگویم تا مردم هم متوجه شوند. وحید هاشمیان زمانی كه می‌خواست بیاید ایران قبل از پرسپولیس با نفت تهران بر سر یك رقمی توافق كرده بود. خود وحید می‌گفت رفتم آلمان هم باشگاهی‌ام گفت داری می‌روی ایران چقدر قراردادت است، گفتم 500، 600 هزار دلار. آن هم دلار 1050 تومان. گفت پس برای من هم درست كن بیایم، چون هیچ جای دنیا این پول‌ها را نمی‌دهند!! به خدا در هیچ جای دنیا این پول‌ها را به بازیكنانی توی این سطح نمی‏دهند. شما به مسی و رونالدو نگاه نكن.

*یعنی حتی بازیکنهایی مثل انصاری‌فرد و نكونام نمی‏توانند بیرون از ایران اینقدر پول بگیرند؟

به والله اگر این پول را در آلمان به انصاری‌فرد بدهند! قطعا نكونام این حرف مرا می‌پذیرد، اگر اوساسونا بیشتر می‌داد نكونام ول نمی‌كرد بیاید استقلال.

*پس با این رقم‏ها باید بتوان بازیکن‏های درجه یک دنیا را به ایران آورد؟

بله می‌شود. همین بازیكن خارجی استقلال ساموئل اگر پول بهتری در بولتون می‌گرفت به ایران نمی‌آمد. می‏آیند ایران 500، 600هزار دلار می‌برند سال بعد هم به امارات می‌روند و 2برابر می‌گیرند. این جا پایگاهی برای امارات و قطر رفتن آنها شده است.

* حالا بعد از همه این حرفها؛ برای نجات فوتبال چه نسخه‌ای دارید؟

این فوتبال باید یك سال تعطیل شود. آن زمان می‌توانید فوتبال را نجات دهید.

*یعنی اگر خودتان مسئولیت بگیرید فوتبال تعطیل می‌شود؟

به پیغمبر تعطیل می‌كنم! اگر هم تعطیل نكنم همه بازیکن‏ها و مربیان باید یك سال مجانی كار كنند! یك سال لیگ را این طوری برگزار می‌كنیم، هر کسی هم فکر می‏ کند بیشتر می‏ارزد برود یک کشور دیگر پول بگیرد. آن وقت می‌بینید چه كسانی ترانسفر می‌شوند.

*پولهای زیرمیزی  را چه كار می‌كنید؟

اگر شمای وزیر، مستقل باشید می‌دانید آن پول از جیب دولت خارج می‌شود و مقابل آن می‌ایستید. مدیران فعلی خودشان ول كردند كه اینطوری شده است. مدیر كارخانه دولتی اگر دستور داشته باشد که بیشتر از 100 میلیون ندهد آن وقت چه كسی می‌تواند پول زیرمیزی بدهد؟ وقتی دستور از بالا بیاید و عزم جدی وجود داشته باشد آن وقت ببینید بازیكن و مربی چه كار می‌كند. مربیان ما با 500، 600 میلیون و یك میلیارد هم راضی نمی‌شوند اما به آنها بگوید 100 میلیون می‌دهیم ببینید كجا می‌توانند بروند؟ حتی تیم "شیر بز افغانستان" هم آنها را نمی‏خواهد! ولی طوری حرف می‏زنند که انگار بهترین مربیان دنیا هستند. این وسط تلویزیون هم مقصر است. مربی را به تلویزیون می‌آورند تا از مورینیو و كاپلو ایراد بگیرد، مدیر هم فكر می‌كند او چیزی بلد است و اینقدر پول می‌دهد. طرف فولاد را سیزدهم كرده می‌گویند در عوض بومی بودیم! خب مگر فولاد با یک تیم بومی قهرمان لیگ نشد؟

*به عنوان آخرین سوال؛ چرا این قدر كم مصاحبه می‌كنید؟

من كلا زیاد مصاحبه نمی‌كنم که نگویند دادكان جو را به هم ریخت. اما هر از گاهی هم باید حرفها را گفت چون این مسوولیتی است كه برعهده دارم. اگر حرفی می‌زنم به خاطر مردم است. دلم می‏سوزد از اینکه چطور برخی مردم به نان شب محتاج‏اند اما در فوتبال این‏طور پول‏ها حیف و میل می‏شود. لیاقت مردم ما بیش از اینهاست. یک نکته را هم بگویم. بعضی از مسئولین ادعا می‏کنند که برزیل هم کشور فقیری است اما به بازیکن‏های فوتبالش ارقام میلیاردی پرداخت می‏کند. اما آنها نمی‏دانند برزیلی که از این پولها می‏دهد 1360 بازیکن در خارج از کشورش دارد که ارز به کشور وارد می‏کنند. آنها پول زیاد می‌دهند اما آن پول به كشورشان برمی‏گرد. ولی مربی ایرانی پول کشورش را هم می‌فرستد آمریكا! به خدا اگر در ورزش كاره‏ای شوم محال است بگذارم یك ریال از پول مردم در این ورزش هزینه شود. متاسفانه فوتبال در همه کشورهای دنیا یک سرگرمی است اما در كشور ما سرگرم‌كننده! روی این جمله دقت كنید، سرگرمی با سرگرم‏ کننده فرق می ‏کند. سرگرم‏ كننده یعنی اینكه سر مردم را گرم كنید تا به مرغ 8000 تومانی فکر نکنند!


ویدیو : متن کامل مصاحبه ویژه با محمد دادکان/سرگرم‏ كننده یعنی اینكه سر مردم را گرم كنید تا به مرغ 8000 تومانی فکر نکنند!