ماموریت غیرممکن اوباما در برابر داعش! :   اخبار بین الملل - در آستانه سیزدهمین ...



مادر داعش رای نیاورد اوباما آمریکا همچنان برترین کشور جهان خواهد بود  , تعویق در ماموریت غیرممکن  , اوباما داعش تویتر

 

اخبار بین الملل - در آستانه سیزدهمین سالگرد حملات یازده سپتامبر
ماموریت غیرممکن اوباما در برابر داعش!

یک هفته پس از قتل دومین خبرنگار آمریکایی توسط گروه تروریستی داعش و وعده رئیس‌جمهور آمریکا برای برخورد با داعش، قرار است عصر چهارشنبه و در آستانه سالگرد یازده سپتامبر وی از برنامه خود در قبال داعش پرده برخواهد داشت. برنامه‌ای که از اکنون با اما و اگرهای فراوان برخوردار است.

به گزارش «تابناک»، یک هفته پیش و پس از ذبح استیون سوتلوف خبرنگار آمریکایی به دست گروه داعش، اوباما رئیس جمهر امریکا در جریان سفر به استونی و در پاسخ به نحوه برخورد امریکا با داعش نتوانست پاسخی قطعی بدهد. اوباما که پیش از این اظهار داشته بود، استراتژی آمریکا در برابر داعش هنوز نهایی نشده است، در سفر به استونی ابتدا از قصد آمریکا برای تضعیف شدید و نابودی سازماندهی داعش (degrade and destroy) خبر داد ولی سپس تاکید کرد که هدف آمریکا این است که خطر را مهار کند نه این که به دنبال محو کامل داعش از صحنه روزگار (eliminate) باشد.

وی ادامه داد که هدف ما روشن است؛ هدف این است که داعش را تضعیف کرده و سازماندهی آن را از بین ببریم به گونه‌ای که پس از آن داعش نه تنها علیه عراق بلکه علیه منطقه و ایالات متحده نیز یک خطر محسوب نشود. به بیان دیگر هدف آمریکا، تکرار رفتار یک دهه اخیر در قبال القاعده خواهد بود.

این هفته و در جریان اجلاس ناتو در ولز، بخش‌هایی از استراتژی در حال تهیه آمریکا توسط مقامات آمریکایی رسانه‌ای شد، اگر چه کلمات اوباما این بار قدری متفاوت بود. آمریکایی‌ها اصرار دارند که قرار نیست نیروهای آمریکایی وارد نبرد زمینی با داعش شوند. آمریکا قصد دارد ائتلافی از چند کشور دوست خود برای حمله به داعش شکل دهد و اوباما همچنان به دنبال تقویت آن دسته از گروه‌های ضددولت سوریه است که انها را افراطی نمی‌داند.

حالا و در آستانه اعلام برنامه‌های داعش در عصر روز چهارشنبه، تحلیل‌گران آمریکایی مدعی هستند که هدف اعلام شده توسط اوباما در هفته گذشته دست یافتنی نیست.

نشریه معتبر فارین پالیسی با اشاره به برنامه امروز عصر اوباما برای اعلام عمومی طرح خود در قبال با داعش در این باره نوشته که آمریکا اکنون بیش از یک دهه است که به دنبال محو القاعده از صحنه روزگار بوده ولی علی‌رغم آسیب‌های فراوانی که به این سازمان وارد شده است، ایمن الظواهری رهبر این گروه همچنان زنده است و شاخه‌هایی از آن در کشورهایی مانند مالی، یمن، سومالی و کشورهای متعدد دیگری تشکیل شده است.

کریستوفر هارمر افسر پیشین آمریکایی که اکنون به عنوان تحلیلگر در انستیتو مطالعات جنگ مشغول کار است در این باره می‌گوید: « وقتی شما از بین بردن سازمان یک گروه را مورد اشاره قرار می‌دهید از پیروزی کامل سیاسی و نظامی بر آن سخن می‌گویید و اگر هدف اعلامی آمریکا، از بین بردن داعش است، اقداماتی که اکنون انجام می‌شود کاملا ناکافی است».

از بین بردن سازماندهی داعش به این معنا است که دهها هزار عضو آن یا کشته شوند یا مجبور به بی‌طرفی بشوند، داعش از سرزمین‌هایی که در عراق در اختیار دارد بیرون انداخته شود و پایگاه‌های عملیاتی آن در سوریه باید از بین برده شود و این در حالی است که عضویت هزاران تبعه غربی در داعش، منابع فراوان مالی در اختیار آن و دسترسی به درآمدهای نفتی باعث جان‌سختی این گروه شده است.

کلماتی که اوباما در باره نحوه برخورد با داعش استفاده کرده حیاتی هستند زیرا آینده مداخله نظامی آمریکا در عراق را شکل خواهد داد. اگر چه چند هفته است که آمریکا حملاتی را علیه داعش انجام داده ولی این حملات تا آسیب جدی به توانایی داعش، مهار تحرک آزاد آنها در عراق و سوریه و بیرون راندن انها از شهرهای بزرگ منطقه فاصله زیادی دارد. حملات به داعش در یک منطقه باعث می‌شود آنها به منطقه‌ای دیگر حمله کنند، برای مثال داعش در روزهای اخیر تلاش کرد کنترل دومین سد بزرگ عراق در نزدیکی حدیثه را به دست گیرد.

از بین بردن داعش نیازمند به کارگیری یک نیروی زمینی قابل توجه است ولی اوباما تاکید کرده که قرار نیست نیروهای زمینی آمریکا کاری کنند و به این ترتیب هر استراتژی برای نابودی داعش یک عنصر مهم را کم دارد علاوه بر این نابودی داعش نیازمند نوعی از تفاهم سیاسی است که قبایل سنی و بعثی‌ها را از داعش دور کند. در سطح منطقه‌ای هم باید تلاشی صورت گیرد تا ریشه‌های افراط‌گرایی خشکانده شود و از دریافت منابع مالی، جذب نیرو و گسترش ایدئولوژی گروه‌های دیگری مانند جبهه النصره نیز ممانعت شود.

در میان همه ابهامات امریکا در قبال داعش، سخنان مقامات آمریکایی در باره شدت و بزرگی خطر داعش نیز متناقض است. چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا، داعش را همتراز با القاعده پیش از حملات یازده سپتامبر دانسته است ولی مت اولسن عالی‌رتبه‌ترین مقام مبارزه با تروریسم آمریکا چنین قدرتی برای داعش قائل نیست و خطری فوری برای سرزمین آمریکا از جانب داعش متصور نیست.

از سوی دیگر، تاریخ نشان داده حتی اگر کارزار سیاسی- نظامی موفقی علیه داعش شکل گیرد، نابودی سازمانهای افراطی و شبکه‌های تروریستی کار عمیقا سخت است. اگر چه اوباما مدعی برچیده شدن سیستماتیک القاعده از مناطق قبایلی پاکستان است ولی کارشناسان مباره با تروریسم این ادعا را زیر سوال می‌برند، زیرا الظواهری زنده است، همچنان به پیروانش دستور می‌دهد و حتی اخیرا تشکیل شاخه جدید القاعده در شبه‌قاره هند را اعلام کرده است. سیزده سال پس از حملات یازده سپتامبر، آمریکا در نابودی طالبان در افغانستان و پاکستان نیز کاری از پیش نبرده است.

شاید به همین خاطر است که اوباما به طور تدریجی در حال پایین آوردن انتظارات در باره نتیجه حملات امریکا به داعش است. پس از اعلام هدف تضعیف جدی و نابودی سازماندهی داعش در جریان سفر به ولزدر هفته گذشته، اوباما روز یک شنبه و در مصاحبه با چاک تاد اصلا از کلمه نابودی داعش استفاده نکرد و این بار گفت: « ما قصد تضعیف سیستماتیک توانایی‌های داعش را داریم، ما قصد کوچک کردن مناطق تحت کنترل انها را داریم و هدف نهایی ان است که داعش را شکست دهیم.»

ولی حتی دستیاران ارشد اوباما نیز اذعان دارند که نمی‌توان هدف شکست داعش را در دوره رئیس‌جمهور فعلی محقق کرد. تونی بلینکن دستیار مشاور امنیت ملی اوباما از جمله این مقامات بود.

حتی هدف شکست داعش نیز برای آمریکا بلندپروازانه است و ممکن است قابل تحقق نباشد. اگر چه قدرت القاعده در عراق در آستامه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، تقریبا به ده درصد اوج قدرت القاعده در عراق کاهش یافته بود ولی زمینه‌های ایدئولوژیک القاعده باقی ماند.

از سوی دیگر، آمریکایی‌ها یک چیز را خوب می‌دانند. هر جنگی با داعش نیازمند یک نیروی زمینی قابل و کارآمد است. نیروهای دولت مرکزی عراق، پیشمرگه‌های کرد و قبایل اهل سنت چنین نیرویی را تشکبل خواهند داد. آمریکایی‌ها اصرار دارند که جنگ با داعش، جنگ آمریکا با داعش نیست و متحدان آمریکا هم باید هر چه در توان دارند به آن کمک کنند.

نکته مهم در این میان، ان است که فعلا کشوری در میان متحدان آمریکا در منطقه وجود ندارد که سربازانی برای کمک به جنگ با داعش در روی زمین داشته باشد، صرف نظر از این که هدف شکست داعش باشد یا نابودی آن!

اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو : ماموریت غیرممکن اوباما در برابر داعش!