لیگ پانزدهم و دیوار بلند مربیان : فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم خبرهای خوبی ...


فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم خبرهای خوبی برای فوتبال ما به همراه داشت؛ جایی که به جرات می‌توان گفت برای اولین بار در فوتبال ایران نیمکت‌های داغ مربیگری تیم‌های لیگ برتری با بیشترین ثبات همراه بود. مشرق: سالهاست ثبات روی نیمکت در باشگاه‌های بزرگی چون منچستریونایتد، آرسنال، بارسلونا و از این دست باشگاه‌ها سرمشق مدیران است. حالا مدیران باشگاه‌های ایرانی هم شاید این کار را سرلوحه کار خود قرار داده باشند تا شاهد کمترین تغییرات در نیمکت تیم‌ها باشیم.

معمولا در فوتبال ما مربیان در ابتدای فصل قربانی مسائل مدیریتی می‌شوند به طوریکه همیشه سیبل انتقادات عدم نتیجه گیری تیم هستند و اولین تغییر برای گرفتن نتیجه از روی نیمکت شروع می‌شود، حتی وقتی منشا اصلی مشکلات بی‌پولی و بی ثباتی مدیریتی است.

این بار اما در فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم دیگر دیوار مربیان کوتاه نبود. با نگاهی به تغییرات متوجه می‌شویم در لیگ پانزدهم از 14 تیمی که در لیگ برتر باقی ماندند 10 باشگاه دست به کادرفنی تیمش نزدند.

سپاهان اصفهان – حسین فرکی

زردپوشان اصفهانی فصل گذشته ابتدا با زلاتکو کرانچار کار خود را آغاز کردند اما در میانه‌های راه با اینکه او چندان هم بد نتیجه نگرفته بود اخراج شد و حسین فرکی هدایت پرافتخارترین تیم لیگ برتر ایران را برعهده گرفت.

فرکی که در لیگ سیزدهم همراه با فولاد به قهرمانی در لیگ برتر رسیده بود توانست این بار جام را به اصفهان ببرد و مهرزاد خلیلیان و مجموعه سپاهان هم ترجیح دادند دست به ترکیب برنده نزده و امسال هم با فرکی کار را پیش ببرند.

گفتنی است؛ سپاهان در جذب بازیکن هم همین روند را در پیش گرفت و سعی کرد بدون سر و صدا بازیکنان خود را حفظ کند.

تراکتورسازی تبریز – تونی اولیویرا

داستان تراکتورسازی تبریز هم تقریبا شبیه به سپاهان است. پرشورها فصل چهاردهم کار را به یک مربی جوان و بومی سپردند. رسول خطیبی با اینکه نتایج بدی کسب نکرده بود و تیمش در جمع مدعیان قرار داشت به یک باره کنار گذاشته شد تا تونی اولیویرا دوباره به تبریز بازگردد.

پیرمرد محبوب تبریزی‌ها بازهم در لیگ قهرمانان آسیا بد نتیجه گرفت و از مرحله گروهی صعود نکرد اما در لیگ برتر تا روز پایانی مدعی اول قهرمانی بود.

به هرحال امسال تونی با وجود همه شایعات در تبریز ماند با این تفاوت که شاید دیگر بهانه‌ای برای نتیجه گرفتن در آسیا هم نداشته باشد چراکه تراکتور در لیگ پانزدهم با سهمیه‌های سربازش تیم قدرتمندی در اختیار دارد.

نفت تهران – علیرضا منصوریان

منصوریان در اولین تجربه مربیگری لیگ برتری خود به عقیده کارشناسان عالی نتیجه گرفت. ستاره محبوب سالهای نه چندان دور استقلال با ترکیبی از بازیکنان جوان و با تجربه، تیمی در قامت قهرمان روانه مسابقات کرد؛ وی نتایجی گرفت که شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد.

نفت به همراه منصوریان نه تنها در لیگ برتر تا روز پایانی مدعی قهرمانی بود که در لیگ قهرمانان آسیا هم بهترین نتایج را در جمع نمایندگان ایران گرفت و هنوز هم از این مسابقات حذف نشده است.

اما برسیم به بحث ادامه همکاری علیمنصور با نفت؛ قرارداد وی با نفتی‌ها برای امسال هم برقرار بود اما پیشنهاد استقلال به این مربی کمی کار را برای ادامه همکاری نفت و منصوریان سخت کرد.
منصوریان پیشنهادی از استقلال دریافت کرده بود که می‌توانست او را به رویایش برساند اما در نهایت معادلات طوری رقم خورد تا این مربی جوان و با آتیه یک سال دیگر با نفت باشد و مدیران نفت هم به خواسته خود که حفظ وی بود برسند.

ذوب آهن اصفهان – یحیی گل‌محمدی

سعید آذری، مدیرعامل ذوب آهن با صبر کردن و یک تصمیم درست باعث شد تا تیمش در لیگ برتر به رتبه چهارم رسیده و کاپ قهرمانی جام حذفی را هم بالای سر ببرد.

ذوب آهن پس از یک فصل ناامید کننده در لیگ سیزدهم، لیگ چهاردهم را با یحیی گل محمدی آغاز کرد.

یحیی با بازیکنان جوان زیادی استارت زد اما در نیم فصل اول مسابقات نتایج ضعیفی گرفت و به رتبه‌ای بهتر از نهمی دست نیافت. مجموعه ذوب‌آهن که از نتایج بدست آمده رضایت نداشتند تصمیم به ادامه همکاری و اعتماد به یحیی گرفتند. این همان تصمیم سرنوشت ساز برای آذری و مجموعه‌اش بود؛ جایی که همین اعتماد باعث شد تا ذوبی‌ها پس از چند سال بازهم به روزهای خوبشان بازگردند.

جالب اینکه ذوب آهن اولین باشگاهی بود که هنوز فصل تمام نشده دنبال تمدید قرارداد کادرفنی خود بود و در نهایت هم به این مهم دست یافت.

فولادخوزستان – دراگان اسکوچیچ

فولاد خوزستان در لیگ سیزدهم با حسین فرکی به عنوان قهرمانی مسابقات دست یافت اما در لیگ چهاردهم با اسکوچیچ به مقامی بهتر از پنجمی نرسید. شاید همین موضوع می‌توانست دلیل خوبی برای کنار گذاشتن این مربی صرب باشد اما مدیران فولادی تصمیم گرفتند یک سال دیگر از حضور این مربی در اهواز بهره ببرند.

البته دور از انصاف است به مشکلات باشگاه فولاد در فصل گذشته اشاره نکرد و شاید درنظر گرفتن همین موضوع هم باعث شده تا مدیران باشگاه فولاد تصمیم به ادامه همکاری با اسکوچیچ گرفته باشند. گفتنی است؛ فولاد فصل گذشته بسیاری از بازیکنان کلیدی خود را به خاطر مشکلات سربازی در اختیار نداشت.

به هر حال این فصل هم شاهد حضور اسکوچیچ روی نیمکت فولاد خواهیم بود؛ مربی ای که استقلال هم به دنبال جذب وی بود.

استقلال تهران – (امیر قلعه‌نویی) پرویز مظلومی

استقلال تهران تنها تیمی بود که در پایان رقابت‌های لیگ برتر چهاردهم در نیمه بالایی جدول رده بندی لیگ قرار گرفت اما دست به تغییر کادرفنی خود زد.

آبی‌پوشان تهرانی پس از 2 سال همکاری با امیر قلعه‌نویی و نرسیدن به عنوان قهرمانی، این فصل تصمیم گرفتند تا ژنرال را از تیم کنار بگذارند. استقلال پس از مذاکره با چند مربی از جمله اسکوچیچ، علیرضا منصوریان و استیماچ (اشتیماس) کروات نیمکتشان را به پرویز مظلومی سپردند.

سایپا – مجید جلالی

نارنجی پوشان خودروساز سال قبل با مجید جلالی به مقام هفتم دست یافتند و امسال هم قصد دارند تا با آقا معلم لیگ را آغاز کنند.

پرسپولیس – برانکو

سرخپوشان پایتخت پس از چند سال بالاخره رنگ آرامش را دیدند. پرسپولیس که چند سالی بود همیشه بر سر انتخاب مربی در ابتدای فصل کلی کش مکش داشت و از سایر تیم‌ها عقب می‌ماند امسال خیلی زود تکلیفش مشخص شد.

مدیران وقت پرسپولیس در اواخر فصل گذشته با برانکو برای امسال به نتیجه رسیده بودند و همین باعث شد تا برانکویی که در اواخر لیگ چهاردهم جانشین حمید درخشان شده بود در لیگ پانزدهم هم سکان هدایت پرسپولیس را برعهده داشته باشد.

صبای قم –  (مهدی تارتار) علی دایی

قمی‌ها فصل قبل با صمد مرفاوی لیگ را آغاز کردند و در نهایت پس از اینکه مرفاوی تصمیم به جدایی از این تیم گرفت مهدی تارتار جانشین وی شده و تا پایان لیگ چهاردهم هدایت صبا را برعهده داشت.

با شروع فصل نقل و انتقالات لیگ پانزدهم اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد. با واگذاری باشگاه صبا به بخش خصوصی علی دایی به این تیم آمد و تارتار هم به عنوان مربی به آقای گل جهان کمک خواهد کرد.

پدیده خراسان – (علیرضا مرزبان) محمدرضا مهاجری

تیمی که با توپ پر برای اولین بار پا به بالاترین سطح مسابقات فوتبال کشور گذاشت، خیلی زود دچار بحران شد. شاید همین بحران باعث شد تا علیرضا مرزبان و تیمش نتوانند به رتبه‌ای که در نظر داشتند برسند.

همکاری مرزبان و پدیده در روزهای پایانی لیگ چهاردهم تقریبا تمام شده بود و مرزبان دیگر تمایلی به ماندن در این تیم نداشت اما یک باره از مشهد اخبار دیگری مبنی بر توافق دوباره این مربی جوان با پدیده به گوش رسید. این اخبار اما خیلی زود تغییری 180 درجه‌ای داشت به طوریکه در نهایت مرزبان سر از پیکان درآورد و هدایت پدیده به رضا مهاجری سپرده شد.

گسترش فولاد تبریز – فراز کمالوند

فراز کمالوند در نقش ناجی گسترش فولاد تبریز عملکرد خوبی داشت. وی که سابقه کار در تبریز را داشت در هفته یازدهم لیگ چهاردهم و پس از شکست خانگی این تیم مقابل پدیده مشهد جانشین مهدی تارتار شد.

کمالوند در نهایت موفق شد تیم را در پایان لیگ با 31 امتیاز به رتبه یازدهم رسانده و از سقوط تبریزی‌ها جلوگیری کند. در هر صورت کمالوند فصل بعد هم در تبریز خواهد بود.

راه آهن – فرهاد کاظمی

راه آهن فصل گذشته اصلا شرایط خوبی نداشت. این تیم فصل را با حمید استیلی و کلی بازیکن جوان آغاز کرد؛ در میانه راه مدت کوتاهی کار به علی لطیفی سپرده شد و در نهایت مسابقات با حضور فرهاد کاظمی پایان یافت.

راه آهنی‌ها در این فصل هم از حضور فرهاد کاظمی روی نیمکت خود بهره خواهند برد.

پیکان – (مرفاوی) مرزبان

سفیدپوشان خودروساز در لیگ چهاردهم و بلافاصله پس از بازگشت دوباره به لیگ برتر کلی ستاره را جذب کرده و به منصور ابراهیم زاده سپردند اما در نهایت آنقدر بد نتیجه گرفتند تا شیعی در آذرماه مجبور به تغییر در کادرفنی تیم خود شد.

پیکانی‌ها صمد مرفاوی را برای نیمکت خود در نظر گرفتند؛ مربی‌ای که در صبای قم خوب نتیجه گرفته بود اما در پیکان نتوانست کاری کند تا در نهایت تیم سقوط کند.

گفتنی است؛ با اینکه رای کمیته استیناف مبنی بر سقوط پیکان اعلام شده است اما پیکانی‌ها همچنان به تغییر رای امیدوار هستند و در این صورت این تیم با علیرضا مرزبان پا به مسابقات لیگ پانزدهم خواهد گذاشت.

ملوان – (فیروز کریمی) امیر قلعه‌نویی

قوهای سپید انزلی هم فصل نا آرامی را پشت سر گذاشتند. ملوانان فصل قبل را با نصرت ایراندوست آغاز کردند، در ادامه با استوان موسیلوویچ همکاری کردند و در نهایت برای سقوط نکردن تیم دست به دامن فیروز کریمی شدند که او هم انصافا خوب از پس کارش برآمد.

آغاز لیگ جدید اما برای ملوان با تغییر مالک این باشگاه همراه شد و بلافاصله پس از حضور داریوش بهشتی به عنوان مالک جدید، امیر قلعه نویی هم به عنوان سرمربی جدید آنها انتخاب شد تا شاهد آغاز برگ جدیدی در دفتر باشگاه ملوان باشیم، باشگاهی که تا امروز چندان پرخرج اداره نمی‌شد اما حالا با حضور قلعه‌نویی در این تیم نمی‌توان گفت مدیران جدید همان راه قبل را خواهند رفت.

استقلال صنعتی خوزستان – ویسی

استقلال خوزستان در پایان فصل چهاردهم همراه با عبدالله ویسی به دیدار پلی‌آف رسید و با پیروزی مقابل مس کرمان مجوز حضور دوباره در لیگ برتر را کسب کرد. به هرحال مثل اینکه با توجه به پتانسیل این تیم جنوبی مدیران این باشگاه از عملکرد مربی جوان خود رضایت داشته اند که این فصل هم هدایت تیمشان را به وی داده اند.

سیاه جامگان مشهد – (محمدرضا مهاجری) رسول خطیبی

سیاه جامگان مشهد با هدایت محمدرضا مهاجری به لیگ برتر صعود کرد اما پیش از آغاز مسابقات لیگ برتر مدیران این تیم ترجیح دادند رسول خطیبی، سرمربی سابق تراکتورسازان را جانشین وی کنند.

استقلال اهواز – (داوود مهابادی) سیاوش بختیاری زاده

استقلال اهواز با خرید امتیاز فولادنوین اهواز توانست جواز حضور در لیگ برتر پانزدهم را کسب کند. آبی پوشان اهوازی این فصل با هدایت سیاوش بختیاری زاده پا به مسابقات خواهند گذاشت.


ویدیو : لیگ پانزدهم و دیوار بلند مربیان