لاریجانی: نفع شخصی در موضوع برجام ندارم؛ این پرونده، پرونده رهبری است : رییس ...



برجام یک پوشش است برای پرونده‌ای جنجالی , پیگیری پرونده قضایی , پرونده سعید طوسی

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز گفت: طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود.

علی لاریجانی در همایش نکوداشت فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر گفت: طرح های هسته‌ای همیشه در کلان کشور هماهنگ می‌شد.

لاریجانی افزود: به عنوان رییس مجلس وظیفه‌ای داشتم که اختلافی در کشور در این باره ایجاد نشود و وفاقی حاصل شود که به وظیفه خود عمل کردم، اما برخی وظیفه‌ای داشتند و جور دیگری عمل کردند.

علی لاریجانی با بیان اینکه نفع شخصی در موضوع برجام ندارد گفت: من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است.

پس از اتمام سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش که به موضوع امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داشت، یکی از بانوان حاضر در این همایش سوالی انتقادی را از وی درباره‌ی نحوه تصویب طرح برجام در مجلس مطرح کرد و گفت که مجلس در این زمینه فرمایشی عمل کرده است.

علی لاریجانی در پاسخ به وی گفت:‌ البته اگر این واژه فرمایشی را آن هم در همایش امر به معروف و نهی از منکر نمی‌گفتید بهتر بود؛ زیرا در امر به معروف و نهی از منکر اگر تیز حرف نزنیم اثرش بیشتر است.

وی سپس به تشریح نحوه ‌بررسی، تدوین و تصویب طرح برجام در مجلس پرداخت و گفت: مذاکرات هسته‌ای حدود سه سال به طول انجامید و یک امر فوری و آنی نبوده است.

 

یک سال آن در دولت گذشته و دو سال در دولت فعلی مذاکرات انجام شد و هر مرحله مباحث مربوط به مذاکرات مطرح و اشکالات گرفته می‌شد و دوباره بحث می‌شد؛ بنابراین مسیری برای رسیدن به برجام طی شده و شورای عالی امنیت ملی و شوراهای دیگر درگیر مذاکرات بودند.

 

گاهی هم در مجلس از سوی وزیر خارجه و دبیرخانه‌ی شورا توضیحاتی داده می شد پس مسیری طی شده که به آخر کار رسیدیم و توافقی صورت گرفت.

وی ادامه داد: توافقی که صورت گرفت چارچوب‌هایی داشت و چند نظر در این باره مطرح بود یکی این که سندی که به دست آمده به ضرر کشور است و باید رد شود عده‌ای این نظر را داشتند اما به این سوال پاسخ نمی‌دادند که این چه تبعاتی می‌تواند برای کشور داشته باشد.

 

عده‌ای هم می‌گفتند خیلی خوب است و باید تماما اجرا شود، اما عده‌ای دیگر هم می‌گفتند باید در چارچوب لوازم دیگری مهار شود و تکالیفی برای اجرای آن لحاظ شود. در واقع می‌گفتند آن را رد نمی‌کنیم که تبعات داشته باشد و از سویی نمی‌گوییم باید با قرائت آمریکایی‌ها اجرا شود؛ بلکه باید در چارچوبی آن را مهار کرد.

لاریجانی اضافه کرد: بحث‌های مختلفی در مجامع مختلف من جمله شورای عالی امنیت ملی مطرح شد؛ عده‌ای در این میان می‌گفتند تکلیف برجام کجا معلوم شود. برخی این نظر را داشتند که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح باشد.

 

نظر ما مجلس بود و این که باید ضوابطی برای آن بگذاریم لذا این موضوع را در شورا گفتم که این موضوع باید به مجلس بیاید. نهایتا هم رهبری به شکل علنی فرمودند که طرح باید به مجلس بیاید. پس مجلس باید در این باره تصمیم می‌گرفت.

اخبار سیاسی - انتخاب


ویدیو : لاریجانی: نفع شخصی در موضوع برجام ندارم؛ این پرونده، پرونده رهبری است