كوفته قلقلی با طعم زیتون : اگر می‌خواهید با یك تیر، 3 نشان بزنید؛ برای این ...


اگر می‌خواهید با یك تیر، 3 نشان بزنید؛ برای این هفته كوفته قلقلی با طعم زیتون را انتخاب كنید، زیرا این غذا را می‌توانید با 3 روش مختلف برای مهمانی‌ها سرو كنید.


 پادشا:  اگر می‌خواهید با یك تیر، 3 نشان بزنید؛ برای این هفته كوفته قلقلی با طعم زیتون را انتخاب كنید، زیرا این غذا را می‌توانید با 3 روش مختلف برای مهمانی‌ها سرو كنید. كوفته قلقلی با طعم زیتون اگر چه خیلی راحت و ساده تهیه می‌شود اما چنان رنگی دارد كه با تهیه آن می‌توانید یك وعده‌غذایی بی‌نظیر، به یادماندنی و خوشمزه را در ذهن اعضای خانواده‌تان حك كنید.

زیتون , روغن زیتون , خواص زیتون

استفاده از میوه و روغن زیتون برای تهیه این غذا نه تنها پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی كمك می‌كند بلكه مانع از تجمع پلاك‌ها در عروق خونی شده و همچنین افزایش كلسترول بد خون را نیز كنترل می‌كند. از این رو مصرف این غذا نه تنها برای سالمندان مفید است بلكه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها به نوجوانان نیز توصیه می‌شود.

مواد لازم :

  • گوشت گوسفند: 350 گرم
  • تخم مرغ: یك عدد
  • آرد سوخاری: 50 گرم
  • زیتون: 20 عدد
  • آویشن: 2 قاشق چای‌خوری
  • گوجه‌فرنگی: 500 گرم
  • سیر: 2 تا 3 حبه
  • جعفری: 3 قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: یك‌چهارم پیمانه
  • نمك و فلفل: به میزان لازم

روش تهیه:

برای تهیه كوفته زیتونی بهتر است اول سراغ تهیه سس آن بروید. برای این منظور گوجه‌فرنگی‌ها را پوست كنده، سپس آنها را خرد كنید و به همراه حبه‌های سیر ساطوری شده درون قابلمه بریزید و اجازه دهید روی حرارت كم تف بخورد. 


سپس جعفری و پیاز را ساطوری كنید و آن را همراه یك قاشق چای‌خوری آویشن و یك پیمانه آب به گوجه و سیر اضافه كنید و اجازه دهید به‌مدت 20 تا 30 دقیقه روی حرارت كم بجوشد تا غلیظ شود. فقط مراقب باشید این تركیب حین حرارت دیدن ته نگیرد. در دقایق پایانی تهیه سس، زمانی كه مایه گوجه‌فرنگی غلیظ شد، متناسب با ذائقه نمك و فلفل را به این تركیب اضافه كنید. آن را هم بزنید و از روی حرارت بردارید.


در این مرحله سراغ گوشت چرخ كرده بروید و آن را با آرد سوخاری، تخم‌مرغ، باقیمانده آویشن و مقداری نمك و فلفل تركیب كرده و خوب ورز دهید. سپس مقدار كمی از گوشت را جدا كنید، زیتون را درون آن قرار داده و آن را به شكل یك گلوله كوچك در آورید. برای هر نفر 5 كوفته قلقلی درست كنید و پس از اینكه كوفته قلقلی‌ها آماده شده آنها را برای 30دقیقه درون یخچال قرار دهید تا به‌خوبی خود را بگیرد. 


قابل ذكر است 10 دقیقه پیش از پخت‌وپز، فر را روشن كرده و آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد تنظیم كنید. كف سینی فر را با روغن زیتون چرب كنید و كوفته‌ قلقلی‌ها را درون آن قرار داده و برای 20 دقیقه آنها را درون فر بگذارید. دقت كنید كه با پایان 10 دقیقه اول، كوفته قلقلی‌ها را زیر و رو كنید تا همه قسمت‌های آن به‌خوبی پخته شود. 


برای سرو این غذا كافی است سس گوجه را درون بشقاب بریزید و كوفته قلقلی‌ها را دورن آن بگذارید. برای تزیین این ظرف می‌توانید از اندكی جعفری نیز استفاده كنید.




خواص روغن زیتون , زیتون پرورده , قلقلی

این غذا را با چی بخوریم؟

کوفته قلقلی را معمولا با نان سرو می کنند. اما شما می توانید به جای آن از پاستا برای سرو این غذا استفاده کنید. کنار هم قرار گرفتن پاستا و کوفته قلقلی با چاشنی زیتون و آویشن می تواند تاثیرگذاری این غذا را بر اعصاب افزایش داده و خستگی های ناشی از فعالیت روزانه را زودتر از بدن بیرون کند. پاستا به دلیل داشتن ویتامین‌های  گروه B می تواند تاثیر زیادی بر تقویت اعصاب و افزایش ریلکسی بدن داشته باشد.


کوفته قلقلی , سایت زیتون , زیتون خبر


  زیتون و كنترل كلسترول  در بدن


استفاده از میوه زیتون بدون چاشنی یا روغن زیتون برای طبخ غذا بی‌تردید انتخاب مناسبی است. زیرا مصرف این میوه مغذی علاوه بر آنكه مانع از رسوب و تجمع پلاك‌ها در دیواره شریان‌ها و عروق خونی می‌شود، می‌تواند میزان كلسترول بد خون را كنترل كرده و مانع از تشكیل لخته‌های خونی در رگ‌های بدن ‌شود.



استخر زیتون , برگ زیتون , خرید روغن زیتون


  تقویت اعصاب با آویشن

اگر چه میزان آویشن مورد استفاده در كوفته قلقلی اندك است اما همین مقدار كم علاوه بر آنكه به غذای شما طعم و عطر ویژه‌ای می‌دهد موجب تقویت اعصاب و آرامش شما شده و در تسكین تنش‌ها و خستگی‌های روزانه نیز به شما كمك می‌كند. از این‌رو اگر این غذا را با سالاد كاهو یا سالاد سبزیجات سرو می‌كنید توصیه می‌كنیم یك قاشق چای خوری دیگر آویشن به سالادتان اضافه كنید تا هم سالاد خوش‌عطری داشته باشید و هم از دیگر خواص درمانی آویشن مانند خاصیت ضدنفخ آن نیز بهره ببرید.



امامزاده قلقلی , طرز تهیه کوفته قلقلی , زیتون سیاه


  با یبوست خداحافظی كنید

تهیه كوفته قلقلی به همراه سس گوجه‌فرنگی 2 امتیاز بزرگ دارد. اول آنكه طعم و عطر خاصی به غذای شما می‌بخشد، دوم آنكه موجب افزایش توان سیستم ایمنی بدنتان می‌شود. به اعتقاد درمانگران طب سنتی، افرادی كه در برنامه‌غذایی روزانه‌شان از گوجه فرنگی استفاده می‌كنند در طول زندگی كمتر به یبوست دچار می‌شوند و در سنین بالای 40 كمتر دردهای مفصلی- استخوانی را تجربه می‌كنند.


ویدیو : كوفته قلقلی با طعم زیتون